BasBQ
Beef en Steak

Minion Methode

De Minion Methode is een manier van je barbecue aansteken; waarbij je snel een lage temperatuur bereikt voor een langere periode.
Dit is handig als je een lange barbecue sessie wil doen op lage temperatuur.

Het verhaal achter de methode:

Op een zondag eind jaren negentig deed Jim Minion mee aan een regionaal bbq kampioenschap bij de Redhook Brouwerij.

Hij had een spiksplinternieuwe Weber Smokey Mountain voor dit kampioenschap.
Maar hij wist uit ervaring dat wanneer je de aansteekwijze uit gebruiksaanwijzing van Weber volgde de temperatuur omhoog schoot naar 180? C, wat veel te hoog is voor warm roken.

Hij besloot slechts een deel van de briketten aan te steken en deze dan te verdelen over de niet aangestoken briketten in de kolenmand.
Hierdoor bleef de temperatuur constant op 108? C in de bbq, een temperatuur ideaal voor roken.

Die dag behaalde Minion's team een eerste en tweede plaats in diverse categorie?n en ook nog eens "Reserve Champion" of wel vice kampioen van het kampioenschap.

bbq_minion.jpg

Foto door Scott Eklund.

Bij thuiskomst bezocht hij een bbq forum op het Web.
Daar poste hij zijn techniek in antwoord op een draadje van iemand die de temperatuur niet onder de 175? C kreeg.

"Ik heb het toen uitgelegd, opnieuw uitgelegd en weer opnieuw uitgelegd," vertelt Minion. "De mensen begonnen het de Minion Methode te noemen. Weber heeft het toen ook op zijn eigen website geplaatst. Het wordt nu ook op andere type barbeques gebruikt. Het is een eigen leven gaan leiden."

Hij staat erop om te zeggen dat hij er niet om heeft gevraagd om beroemd te worden - het is hem gewoon overkomen.

"Het grappigste aan dit hele gebeuren" , zegt Minion,"is dat ik mensen slechts heb geleerd hoe ze een vuurtje moesten aansteken."

De Minion methode voor de WSM:

? vul de kolenmand met briketten
? steek ? 20 briketten aan in een starter en wacht totdat deze geheel branden (ze hebben dan een grijs laagje).
? verdeel de brandende briketten over de niet aangestoken briketten in de kolenmand.
? zet de smoker in elkaar, laat het bovenste ventilatie rooster geheel hopen en regel de temperatuur met de onderste ventilatieroosters.
? start met barbecue?n.

De Minion methode voor gebruik bij kettle bbq's:

? maak de bbq op de split grill methode klaar
? steek 12 briketten aan in de starter en wacht totdat deze geheel branden (ze hebben dan een grijs laagje).
? vul de helft van het kolenrooster met niet aangestoken briketten
? verdeel hierover de brandende briketten
? start met barbequen.

Voordelen:

De voordelen van deze methode zijn dat men sneller kan beginnen aangezien je niet hoeft te wachten tot de temperatuur gezakt is. Je kan langer doorgaan zonder je briketten te hoeven bijvullen en je houdt meer briketten over voor de volgende barbecue.

Nadelen:

De Minion methode gaat in tegen de gedachte dat je pas kan beginnen met de barbecue als alle briketten branden, wat hierbij niet het geval is.
Het is natuurlijk ook bekend dat sommige briketten bij het in brand gaan een vervelende geur verspreiden. Bij de Minion methode gaan er de hele tijd briketten branden en daarbij zou dus voortdurend een nare geur vrijkomen.
Het is echter gebleken dat de Minion methode geen nadelige gevolgen heeft voor de smaak van het voedsel.

Bronnen: TVWB en seattlepi food & wine
 
Afgelopen weekend voor het eerst mijn WSM gebruikt. Ik heb de minionmethode gebruikt, nu ligt er nig een groot gedeelte niet ontstoken ecobrasa briketten in en een gedeelte al gedeeltelijk ontstoken briketten. Nu mijn vraag, kan ik dit gewoon laten liggen eventueel wat aanvullen met nieuwe briketten en hier dan de volgende keer weer ontstoken briketten over heen.
d978792a-62c9-5149.jpg
 
sjdehaan zei:
Afgelopen weekend voor het eerst mijn WSM gebruikt. Ik heb de minionmethode gebruikt, nu ligt er nig een groot gedeelte niet ontstoken ecobrasa briketten in en een gedeelte al gedeeltelijk ontstoken briketten. Nu mijn vraag, kan ik dit gewoon laten liggen eventueel wat aanvullen met nieuwe briketten en hier dan de volgende keer weer ontstoken briketten over heen.

Ja hoor, geen enkel probleem, kan je gewoon opnieuw gebruiken ;)
 
heb je je ring vastgezet aan je rooster? dan kun je hem even uitschudden en de briketten de volgende keer gewoon weer gebruiken.
Zo kun je heel zuinig stoken
 
Wel even je oude rookhout eruit halen en vervangen door vers anders heb je op een gegeven moment een allegaartje van smaken er in zitten.
 
Wil de Minion methode een keer uitproberen. Heb een vraagje, hoeveel water doe je in de ketel en van welke temperatuur?
Kan daar wel kokend water ingooien waardoor temperatuur vrijwel direct op 100 graden zit maar ben dan volgens mij meer aan het stomen dan roken.
Met koud water duurt het wel even voordat de ideale temperatuur bereikt is.
 
Ik gebruikte altijd kokend water. Tegenwoordig een dikke terracotta schaal.
 
Kokend water, anders gaat er weer een hoop tijd en energie inzitten voor hij stabiel is.
 
Ik kon gisteren,dank zij Mr Minion, mijn WGA-tje keurig op 100-110 graden houden.
Een piepkleine hoeveelheid trek gecreerd door alle luchtopeningen nagenoeg af te sluiten;hier hadden de stuk of tien brandende briketjes genoeg aan om ook nog de verse briketjes mee te laten gaan doen. Stukken rookhout deden hun best en zijn gedurende de anderhalf uur durende rooksessie maar zeer ten dele verbrand (verrookt).
En tenslotte ,waar het om ging,de vissen waren perfectissimo gerookt en morgen gaat de laatste lekker mijn buikie in.
 
Vraagje:

Als ik de minion methode in mijn OTP57 probeer loopt de temperatuur ondanks dat de onderste luchtgaten compleet dicht zijn gestaag op! Wat doe ik fout. Doe de low en slow nu met de snake maar wil ook deze methode onder de knie krijgen.

Ik gebruik de ecobrasa briketten en begin met +-10 gloeiende briketten

alvast bedankt voor de tips en trucs

gr
Martijn
 
Kijk even of hij helemaal goed afsluit beneden en of de deksel geen valse lucht doorlaat. Je kan ook de bovenste gedeeltelijk dicht draaien.
 
Frits,

bedankt voor de reactie, ik knijp nu inderdaad de temperatuur door de bovenste luchtschuif iets te knijpen. Maar lees overal dat dat onwenselijk is en dat de bovenste luchtschuif altijd volledig open moet zijn. Volgens mij sluit alles goed af, als ik klaar ben en sluit alles af dan is het vuur in no-time gedoofd.

gr
Martijn
 
Dan krijgt het waarschijnlijk valse lucht door de deksel. Wat ook belangrijk is om niet te kijken...
 
Kun je deze methode ook prima gebruiken met een OTP47? Iemand hier ervaring mee? En hoeveel briketten begin je mee etc? Hopelijk iemand die hier iets meer over kan vertellen.
 
structor zei:
Geen ervaring in een 47, maar in mijn 57 wel ik begon daar altijd met een kooltje of 12. Je kunt ook nog naar de 'snake' kijken, zie bijvoorbeeld in:
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/low-slow/mijn-eerste-pulled-pork-(en-zeker-niet-de-laatste)

Snake methode heb ik ook naar gekeken maar ook hier vraag ik me af of die geschikt is voor de 47, want ze liggen dan wel erg bij elkaar..

Zodra ik tijd heb ga ik de minion-methode uitproberen met. Gebruikte je overigens 12 koude kooltjes met daarbij een aantal hete? Of 12 hete met daarbij koude?
 
Wikkes zei:
structor zei:
Geen ervaring in een 47, maar in mijn 57 wel ik begon daar altijd met een kooltje of 12. Je kunt ook nog naar de 'snake' kijken, zie bijvoorbeeld in:
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/low-slow/mijn-eerste-pulled-pork-(en-zeker-niet-de-laatste)

Snake methode heb ik ook naar gekeken maar ook hier vraag ik me af of die geschikt is voor de 47, want ze liggen dan wel erg bij elkaar..

Zodra ik tijd heb ga ik de minion-methode uitproberen met. Gebruikte je overigens 12 koude kooltjes met daarbij een aantal hete? Of 12 hete met daarbij koude?
12 hete en een daarnaast 1/3 van de bak vol met kouden, voor bijvoorbeeld een PP sessie.
 
eerst koude briketten en dan 12 hete er boven op.
 
Dank voor de info.. volgende week, wanneer we terug zijn van vakantie , gaan we het uitproberen.
Zou ik voor de OTP47 hetzelfde aantal aan kunnen houden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan