BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste worstjes

 
 
 

Derooie

Stoker
Berichten
262
Al een tijdje niks gepost. Ben denk ik meer een zomer plaatser. De BBQ heeft niet stil gelegen hoor, en de bezoekjes aan forum ook niet (wel wat minder dan in de zomer), maar vooral mezelf laten lekker maken. En vond dat ik ook wel weer eens wat kon delen.

Vandaag mijn eerste worst gemaakt. Basis droge worst volgens recept van vuur en rook.

Omdat het de eerste keer is, kleine batch. 500gram procureur, 10gram colorozout, 1 gram zwarte peper. Toch fijn dat je slager hebt die alles op voorraad heeft en enthousiast wordt als je vertelt zelf worst te willen maken.

De blokjes procureur voordat deze tot gehakt is gemalen
IMG_0804_zps725965b4.jpg


En whoppa, de worstjes. (sorry ben paar stapjes vergeten te fotograveren)
IMG_0806_zpsa0f9d066.jpg


Erg leuk en super spannend om te doen en een echte kunst. Vooral omdat ik vind dat worstjes beetje dik zijn voor droge worst. Kan dat liggen aan de maat darm? Of had ik zelf moeten zorgen dat worstjes dunner werden?

Ik zie trouwens in een van de worstjes wat lucht. Dit was niet de bedoeling en wist dat dit niet moest, maar blijkbaar lastig te voorkomen vlees er zo door te persen dat er geen lucht bijkomt. Wat is het gevolg van lucht in het worstje? Is er iets dat ik kan doen dit probleem op te lossen en voorkomen? het valt me ook op dat er veel gehakt achterblijft in de machine. Is hier een truc voor, of gewoon acceptabel snijverlies?

Lucht in het worstje (grote luchtbel bij de cirkel en paar hele kleine lucht belletjes ook)
b7a91847-b94a-43eb-8a24-55c1d53b08a3_zpsdc8cce19.jpg
 
Inprikken met een naald. En op het eind een boterham door je molen om het laatste vlees eruit te duwen.
 
He Noskos,

Die boterham had ik zelf niet bedacht, maar goed idee. En inprikken mag gewoon dus? top, ga ik direct doen. Dank voor je reactie.

 
ik ben benieuwd hoe ze gaan smaken
 
Worstjes zien er goed uit! boterhamtruuk werkt als een jekko en wat een leuk droogrekje!!
 
Yep is gewoon pasta rekje. Dus even twee week geen pasta. Maar verzin nog wel iets, paar spijkertjes ergens ofzo.

Qua smaak ben ik ook nieuwsgierig. Zal zeker een update geven na het proeven.
 
Mooie worstjes hoor, ben benieuwd.

@Mac Darmen prikker is leuk maar waarom 2 gaatjes prikken als 1 voldoende is. Is gewoon een dure speld.
 
puur uit interesse, wat zou het gevolg zijn als je de bubbels niet doorprikt? Ik zie nu ook fotos in een boek over worst maken, waar de voorbeeld fotos zelfs luchtbelletjes hebben terwijl hier geen opmerking over wordt gemaakt.

Wat is het gevolg van een luchtbel(letje)?
 
BertM zei:
Luchtbelletjes is zuurstof, en zuurstof wil je voorkomen ivm bakterien.

maar als je een gaatje prikt in de darm komt er toch ook zuurstof bij?
Of ben ik nou te bijdehand ;-P
 
Derooie zei:
puur uit interesse, wat zou het gevolg zijn als je de bubbels niet doorprikt? Ik zie nu ook fotos in een boek over worst maken, waar de voorbeeld fotos zelfs luchtbelletjes hebben terwijl hier geen opmerking over wordt gemaakt.

Wat is het gevolg van een luchtbel(letje)?

Luchtbelletjes worden vaal de verzamelplaats van vet en vocht als je ze gaart. Als de darm er strak omheen zit blijft je deeg meer een homogene massa.
Bederf door luchtbelletjes heb ik in mijn 30 jaar slager nog niet meegemaakt. Komt nog bij dat een natuurdarm altijd poreus is en dus zeker niet lucht dicht.
Wel kan de worst rond een luchtbel wat verkleuren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan