BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste worst

NielsNH

Vuurmaker
Berichten
77
Na de aankoop van het boek Over Charcuterie van Meneer Wateetons, moest ik toch eens zelf worst maken. Het is een beetje een avontuur met toch wat twijfel, maar het zal wel allemaal goedkomen, zeker?

Ik ben begonnen met een eenvoudig recept, gewoon wat gemalen varkensschouder (800g) en stukjes rugvet (200g). Ik heb nog de rest van mijn leven om te experimenteren met smaken, eerst de basis onder de knie krijgen. Ik heb het geheel afgekruid met wat lookpoeder en grof gemalen peper. Salvianda (25g) zit er uiteraard ook in, samen met dextrose (2g) en een startercultuur.

Wegens vettige handen slechts een paar foto’s genomen. Maar ik vind wel dat het resultaat er voorlopig mag zijn. Momenteel liggen ze in de verwarmingsplaats gevacumeerd te fermenteren, maandag gaan ze de kelder in.

Ondertussen liggen er ook nog twee stukken vlees te pekelen die hopelijk ooit zullen transformeren in een bresaola en coppa.

1776641D-3937-4320-B564-DEE95BEE523B.jpeg


1FF61401-2122-4D98-BE0A-1D0456859D68.jpeg
 
Een goed begin is het halve werk.

Ziet er al goed uit!
 
Ik heb helaas geen kennis van worst maken.
Grillen kan ik ze wel.
 
Wat gaat t voor worst worden dan straks? Dat t nu ligt te fermenteren?
(Nul verstand van worst alhier)
 
Het wordt een droge worst. Fermenteren is 1 van de verschillende middelen om schadelijke bacteriën tegen te gaan. Ze kunnen niet zo goed tegen een zure omgeving. Nitrietzout en het eigenlijke drogen zijn nog een paar andere verdedigingsmechanismen om de worst eetbaar te houden.
 
Ziet er nu al goed uit. Succes met dit project

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Ik gok toch dat het enkele weken zal duren. Er moet een derde van het gewicht af.
 
goed bezig. zelf worst maken is zooo leuk
en lekker
 
Begint er inderdaad goed uit te zien.

Rechts bovenaan op de foto zie ik een "wittere" plek.
Dit lijkt alsof er daar tussen de darm en het vlees lucht zat.

Na het draaien van je worst kan je deze doorprikken met een naald om de lucht eruit te laten,
Zo vermijd je die lelijke plekken.
 
Bijna 50% gedroogd. Ik moet zeggen, zeker niet slecht, maar de kruiding kan iets steviger. En ook vooral hopen dat alle beestjes food zijn. 😂

41CFE4D8-F845-409F-B339-85C6BA6A09EC.jpeg
 
Bijna 50% gedroogd. Ik moet zeggen, zeker niet slecht, maar de kruiding kan iets steviger. En ook vooral hopen dat alle beestjes food zijn. 😂

Nu al 50% gewichtsverlies?
WOW, das wel HEEEEEL snel, 10 dagen.
Mijn laatste sessie zag er als volgt uit.
Dag - % verlies
7 - 23%
14 - 30%
21 - 34%
26 - 38%
35 - 40%
 
Ik begrijp het ook niet helemaal. Ze hingen ook in de kelder, waar het momenteel een 16° is en er 70% vochtigheid is. Nu is het wel zo dat, buiten het vet, het vlees wel heel fijn was gemalen. Misschien dat het daar wat mee te maken heeft. Het zijn ook vrij dunne worsten, gemaakt van varkensdarm.
 
Ik begrijp het ook niet helemaal. Ze hingen ook in de kelder, waar het momenteel een 16° is en er 70% vochtigheid is. Nu is het wel zo dat, buiten het vet, het vlees wel heel fijn was gemalen. Misschien dat het daar wat mee te maken heeft. Het zijn ook vrij dunne worsten, gemaakt van varkensdarm.
mij waren ook gewoon varkenssnaren caliber 30/32
 
Terug
Bovenaan Onderaan