BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste UDS

Nou, daar heb ik wel begrip voor hoor. We hebben allemaal wel meer te doen... Ik kom er ook niet elke dag aan toe om te kijken of er iets gepost is. Wat is de hoogste temperatuur die je haalt op t moment? Ik hoorde van anderen die een grote smoker gebruiken dat ze met een waterpan erin moeite hadden de temperatuur stabiel te krijgen (was weliswaar in combinatie met een BBQGuru digiQ DX2, maar t principe is t zelfde). Het nut van een waterpan is duidelijk en zeer waardevol (stabiliserend) als je met de hand de temperatuur regelt, maar met een regeling heb je die factor niet nodig. Ik heb t natuurlijk niet over de functie van een hoge luchtvochtigheid in je smoker (voordat iedereen er bovenop springt..)
 
De hoogste temperatuur die ik stabiel gestookt krijg is 110 graden.

Gr vanuit het zonnige Limburg
 
Ja, dat is net aan genoeg voor het meeste low and slow werk, maar weinig reserve dan.  Het kan idd zijn dat alsmede outflow meer ruimte geeft de doorstroming verbetert. Anders moet je mss naar een grotere fan toe. Had je er en waterpan in?
 
Klopt dit was met een waterpas. Zal de volgende run eens proberen met de deksel op een heel klein kiertje.  De waterpas eruit zal ook helpen maar ben dan bang dat het vlees uitdroogt?
 
Zaanhoeve zei:
  bang dat het vlees uitdroogt?

waterpan is toch om temp te beheren en vet op te vangen zodat  t geen vlammen geeft in de gloeiende kolen en t vlees (yakk) ervan gaat stinken.
ben zelf geen fan van water in de oven,,1x gedaan om te ervaren maar na een tijdje kwam de temp ook niet hoger dan 110 graden en zakte onverwacht/onbegrijpelijk  na een tijdje,,bleek dat ie ging stomen en t stoom  de kolen doofde/smoorde ongeacht de bediening van de in/uitlaat...dus nooit meer water in mn oven.,,belangrijker lijkt me:: vertrouwen op je eigen gevoel en dr bijblijven als t ffn instabiel is, en ook de electronica  ffn laten voor wat t is ,,,maar dat heb ik in t ander draadje al laten weten.

zelfde geld voor de angst van uitdrogen: daar hebt de meerderheid  hiero ervaring mee in t begin en is normaal gesproken een kwestie van tijd ,,, goed inlezen ,,,herhalen van sessie s en een aantal x missers om daar weer wijzer van te worden,,,,enz,,,enz..,,en dan komt t meestal op enkele uitzonderingen na  vanzelf goed..

 
Ik heb zelf een big green egg, dus dat is niet helemaal dezelfde situatie maar gebruik geen waterpan (meer) en alles is altijd sappig. Als je bij lange cooks tussentijds 1 of 2 keer de kwast over je vlees haalt met een marinade oid zijn de resultaten ook fantastisch. De waterpan dempt idd de temperatuur behoorlijk doordat het veel energie opneemt om in stoom over te gaan. Dat is prettig als je met de hand bedient; het cre?ert een soort bovengrens waardoor het geheel stabieler wordt en dus gebruiksvriendelijker. Met je Qmaster heb je dat niet nodig, die regelt t toch wel voor je. Er gaat dan niet zo'n berg energie in je water zitten en je doet dan naar verwachting ook een stuk langer met je kolen. Dat bevestigde iemand me laatst die deze ervaring had met een waterpan in een Napoleon smoker. Je zou een keer een testrun kunnen doen zonder vlees, kijken welke temperaturen je dan initieel haalt en hoe lang hij met een lading kolen doet. Is niet hetzelfde als met een koud stuk vlees van 4 of 5 kilo erin, maar geeft je wel een beeld van de invloed van de waterpan.
 
Tnx voor de info.

Ik was juist door het inlezen met een water pan gaan werken. We zullen de pan eens gebruiken zonder water zodat de warmte indirect blijft en het vet word opgevangen.

Al las ik gisteren bij RTLNiels dat het vet wel op de kolen laten vallen ook weer lekkerder zou zijn omdat dit ook weer een smaak geeft. Al was dit wel meer op BBQ gericht.

wanneer doe je eigenlijk het rookhout toevoegen? ik lees eigenlijk altijd bij de start. is ook wel handig vanwege de toegankelijkheid. Maar las gisteren dat deze persoon dit het laatste half/hele uur doet. Bij een lange run is het rookhout natuurlijk ook met een uurtje of twee weg? Daarom meng ik het hout door de hele mand met briketten heen.
 
Tnx. Net zitten lezen. Weer iets wijzer :D
 
Weer een run gedaan met een stuk spek.

Temperatuur ging goed op 110 graden. wel in het begin even de deksel op een klein kiertje voor 15 minuten. Verder is door de fan een overdruk in het vat waardoor de twee andere inlaten ook als uitlaat werken  B-). De rook die er uit komt is alleen aanzienlijk minder dan wat er uit de uitlaten komt.

valt niet mee even laten rusten..........
 
lijkt me een erg mooi project om te volgen wat ik ook ga doen .
maar ik kan je foto,s niet zien de link werkt niet of doe ik wat verkeerd jammer.
 
klopt foto's zullen volgende week weer beschikbaar zijn. Voor het werk ict aan het omzetten. Maar dat is een drama. vannacht werkte eindelijk alles en toen ik wakker werd werkte niets meer  :-O

trouwens wel gerookt met twee pannen op twee verschillende hoogtes. eerst kolenmand, dan pannetje met natte snippers, dan een pan met een 0,25 ltr appelsap en dan het spek. het is allemaal gestapelt met roosters ertussen en zo hoog mogelijk
 
De fotos zijn weer beschikbaar. Omdat de zaken belangrijker zijn , niet alleen de schoorsteen van de smoker moet roken  B-), heb ik de fotos verplaatst naar internet.

fotos


De laatste run waren spareribs, weer met waterpan. Net niet op 110 graden te krijgen. Hij blijft schommelen rond de 105 graden. Dus voortaan met pan maar zonder water. Tevens de spareribs als hij intern op 78 graden is langer door garen. Vlees was gaar maar viel nog niet makkelijk van het bot.

Tevens bij opstart om de ton op temperatuur te krijgen moet ik de deksel op een klein kiertje zetten. Daarom materiaal besteld om de uitlaat te vergroten van 3x 22mm naar 3 x 28 mm
 
nou zijn ze te zien ja gaaf gemaakt hoor ziet er netjes uit zo
bedank voor het delen maar waarom in een zeecontainer
 
Waarom de zeecontainer?

De Stal is groot genoeg maar die is zo slecht dat hij met een jaar of twee tegen de vlakte gaat. Er staat nu op de parkeerplaats een zeecontainer en kantoorunit.  Deze worden volgend jaar ingebouwd in de nieuwe schuur/opslag/carport. De zeecontainer geef dus een droge plek zonder dat hij gelijk in de weg staat. Deze zullen niet meer herkenbaarbaar/zichtbaar zjin als we gereed zijn.

Ik heb wat camera's op het terrein, vooral voor het spotten van wild. Als ik dan een run heb kan ik heel makkelijk 1 camera omhangen zodat ik de temperatuur op de smartphone of laptop in de gaten kan houden.

toekomst: voor de kantoorunit die omgebouwd word naar logeer ruimte met douche,wc,keuken, woon en slaapkamer. krijgt een grote veranda (4x10) met buitenkeuken. mogelijk word daar de UDS ook ingebouwd.

 
wat en ruimte heb jij dan gaaf hoor
straks plek zat voor je uds dus mooi hoor thnx voor de info
 
Na diverse ups en downs met roken vandaag de ton weer aangepast.
De mislukkingen liggen niet aan de ton maar aan mijn anthosiastme met experimenteren met recepten.

De ton vandaag aangepast met een grotere uitlaat.  Van 3 x 22 mm naar 3x 28mm.

Morgen 2.5 kg pulled pork en 3 ribs
 
Terug
Bovenaan Onderaan