BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste UDS

Vanmorgen een mail gehad, huisentuinwinkel.nl zal het geld retour storten.

Zaterdag dus opnieuw beginnen met een andere drum maar dan zonder deuren. Weer uit poetsen en schuren  X(
 
Wow balen,

Ik heb volgens mij geluk gehad met mijn UDS en alle spullen toen nog kunnen bestellen. Tipje voor een genootschapsgenoot met 2 rechterhanden. Je kan goud geld verdienen :)

Succes met de bouw!
 
Richard Soeteman zei:
met 2 rechterhanden. Je kan goud geld verdienen :)

als je in productie nemen doelt zal t tegenvallen .
heb de mijne ook zelf gemaakt van rvs op mn werk.
en als je die mogelijkheid hebt is t mooi om zoiets te maken.
en enigste voordeel is je bepaalt je eigen inbouw maat.
maar aan uren en materiaal zou je dik boven de 100 euro uitkomen.
dan is de link toch veul goedkoper.
http://www.huisentuinwinkel.nl/deur-unit-voor-zelfbouw-smoker-uds.html

 
Klopt maar huisentuinwinkel heeft ze nu dus niet meer op voorraad en is het ellende met levering geworden.
 
spul zal wel uit China of oostblok komen en dus logstiek altijd afwachten dan.

maar hier laten maken kost ook tijd en meer geld.
persoonlijk vind ik dat iets gisteren niet af moet en met wat geduld en inspanning krijg je dan wat Zaanstreek in 1ste planning wou en wel een super mooie uds die maar weinig hebben met div mogelijkheden meer als de kortste klap uds-en.
 
Misschien kan mijn vader ook zo'n deur unit maken....
Dan moet je hem even bellen en kan hij de prijs bepalen.
 
Hallo Lin

Ik zal dat doen na de feestdagen. Nu wil ik toch proberen voor de kerst een eerste run te doen.

 
Even een update:
Tegels in de keuken zitten er in en zijn gevoegd. morgen de vloer voegen.
Nieuwe ton is gebrand. Ik heb er boekplank dragers ingelast zodat de roosters op ieder gewenste hoogte kunnen. Lassen was 30 jaar geleden op de LTS. Dus heb de hele middag zitten lassen maar dan vooral om de gaten weer dicht te krijgen die ik er ingelast had  :D.
vandaag de rook afvoer naar buiten gemaakt.

FOTO'S
 
dat wordt een heule knappe onderkomen an de zuudersloot.
en handig bedacht die verstelbare steunen.
 
AV zei:
handig bedacht die verstelbare steunen.
YouTube is een hele goede bron  ;)

Oja...... Ik ben heel fanatiek aan het opruimen (opstoken) van het afval geweest. Heeft iemand nog de papieren boormal om de scharnieren op de deurtjes te boren (Ikea kastjes). Ze brande heel goed maar iets te vroeg  B-)
 
Van de week weer bezig geweest.

De ton nog een keer uitgebrand. De onderkant was niet goed schoon.
Het koperwerk aangebracht en alles passend gemaakt. Hierna alles er af.
Een dagje wezen schuren en gisteren nog even snel gespoten. Het spuiten zal voor het oog over moeten maar laat dat zitten tot ik een bolle deksel kan vinden.  Het is dekkend gespoten maar heeft wat strepen. Dit komt denk door de lage temperatuur buiten.
Vandaag alles samen gebouwd. Had al hout en kolen besteld, hij moet natuurlijk zo snel mogelijk aan.  :D
Dus idd. hij brand nu. Wat mij opvalt; de Qmaster ingesteld op 115 graden. Als hij op temperatuur is stijgt hij door tot 118 graden. Na een minuut of vijf zakt hij weer onder de 115 graden. De fan gaat dan aan maar zakt door tot 107 graden voor hij weer gaat oplopen.
Morgen gaan we testen met lamskoteletten die op moeten van de bbq uit oktober. Al met al veel meer tijd gekost dan ik dacht. maar ben er erg blij mee.

FOTOS
 
Mooie Uds heb je gemaakt.
Ik ben me een beetje aan het orienteren wat ik allemaal nodig heb voor het bouwen van een uds.
Ik heb je foto's even bekeken en volgensmij moet de ventilator horizontaal gemonteerd zijn.
Er zit dacht ik een terugslagklep in die ervoor zorgt dat als de ventilator niet draaid er ook geen valse lucht door de ventilator heen gaat.
mvgr Frank
 
Dag Zaanhoeve,

frankrs heeft een punt. De fan-adapter zou het beste horizontaal gemonteerd kunnen worden, vanwege de bewegende klep die dichthangt als de fan niet blaast.

Over je temperatuur, misschien moet je even de HdC waarde in het menu omhoogbrengen. Hij zal rond de 90 staan en als hij wat harder kan blazen, zakt ie er wat minder onder lijkt me. Jouw vat is wat groter dan waar de waarde 90 vandaan komt. Is een goed uitgangspunt, maar mss wel goed om even mee te experimenteren.
Ik heb een Nederlandse handleiding op de site geplaatst onder downloads op qmaster-controller.eu
Groet Klaas
 
Dit zou de link moeten zijn:
http://qmaster-controller.eu/wp-content/uploads/2015/09/Qmaster%20Senior%20handleiding%20Nederlands.pdf
 
Vandaag het leidingwerk aangebracht. de uitlaat zo kort mogelijk, straks net door de wand heen. Had vanmiddag na aanleiding van het berichtje van frankrs de fan al horizontaal gezet ivm de terugslagklep.

Bezig met een run met alles open stabiel op 96 graden. Als hij goed aan is, met 1 inlaat en uitlaat dicht schommeld hij tussen 69 en 90 graden (pit temp 80).

Had al in de bij geleverde beschrijving zitten kijken. Fan instelling UdC bekeken stond op 184. Stand uiteindelijk ook zo gelaten omdat de minimale instelling is om de Fan te laten draaien.

Zal zo eens kijken naar de instelling HdC

tnx voor de tips.

Oja schoonpa, gepensioneerd chefkok vond me een zeikerd. Met die temperatuur krijg je ook een lekker stukkie vlees.
 
De USD is gereed voor gebruik. Afgelopen weekend gespoten en van de week weer in elkaar gezet. Hij blijft nu stabiel en staat in te branden op 78 tot 83 graden.
Vanmiddag even de grens over geweest voor een stuk vlees (stuk nek van het varken) van 3,5 kilo. Het staat op het moment in de pekel.
Ik zal komende weken een overzicht maken van de materialen die ik gebruikt heb voor deze ton en deze posten.

Alle foto's staan hier
 
Ik ben je niet vergeten.  Zit op dit moment voor het werk 2 weken in Limburg.
Als ik terug ben zal ik alle instellingen  posten.
 
ben ik je bijna vergeten  :blush:

Ik heb even snel gekeken want moet zo weer een weekje op "vakantie" of te wel weer werken in het zuiden omdat iedereen carnaval aan het vieren is.

Idd de HdC staat nu op 100%. De rest weet ik niet wat de standaard instelling was.

De pulled Pork was erg lekker maar nog warm van de UDS toch het lekkerste.
Toevallig aan de vrouw gevraagd as donderdag in Duitsland bij de slager Spare Ribs te halen en deze in de pekel te zetten.

Ik zit er aan te denken om de uitlaten op teboren naar 3 x 28 mm zodat de Tmax hoger word (denk ik)
 
Terug
Bovenaan Onderaan