BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste UDS

Zaanhoeve

Vuurmaker
Berichten
51
Hallo Allemaal,

In september hebben wij een weekend gehouden met de clan (clash off clans). Erg gezellig weekend met een........rookton van Weber. Wel eens forel gehad uit de rookoven maar nog nooit vlees. Het resultaat was dat wij verbijsterd waren dat men spare ribs nog vlees noemt uit een restaurant. wat een verschil.

Dit resulteerd er in dat ik sindsdien hier en daar lees en kijk naar fabrieks rooktonnen maar ook USD. De beslissing is nu dat we een UDS gaan maken.

Via Marktplaats heb ik 5 drums van 200 ltr. geregeld met afneembare deksel.
ondertussen besteld. sommige onderdelen zijn niet nodig bij de bouw maar anders blijf ik bestellen bij de verschillende zaken:

Qmaster Senior temp. controller
ProQ Probe Eyelets Gromlet
Flex Neck Magnet Mount
Bacon / Spek haak RVS 5 tand
RVS rookhaak Smoker
Grill Pro injector 50ml
kolenmand besteld. Online zijn ze overal uitverkocht.
een deksel van een drum gebruiken als difuserplaat tegen directe hitte

Het is de bedoeling dat hij een vaste opstelling krijgt in de opslagcontainer met een uitvoer door de zijwand.
voor hoofdzakelijk het zicht maar ook voor gelijkmatige toevoer van lucht wil ik de fan van de Qmaster aansluiten op 3 of 4  pijpen van 15 mm zoals je nu vaak ziet op foto's.
Ik twijfel nog om onderin een deur te maken om eventueel kolen of mot te kunnen toevoegen. Dit geeft ook weer kans lekrook. Wat is de ervaring van jullie met een extra deur of juist niet?
 
Zaanhoeve zei:
Ik twijfel nog om onderin een deur te maken om eventueel kolen of mot te kunnen toevoegen. Dit geeft ook weer kans lekrook. Wat is de ervaring van jullie met een extra deur of juist niet?

dat wordt best nog wel een project zeg.
en leuk om te volgen.

wbt een luikje onderin en of die lucht zal trekken of rook blazen dat bepaal jij zelf hoe degelijk en sluitend t wordt.
t luikje van mijn rookoven is ook niet 100% sluitend maar zie nooit rook daar terwijl er boven wel lekt.
hebt te maken met de hitte onderin denk ik die de rook bovenin houd.

t luikje onder hebt alleen maar voordelen zoals je zelf al schrijft en met schoonmaken is t ook handig
 
Succes met de bouw!
Het voordeel van meerdere toevoerleidingen op ??n ventilator zie ik niet. Het zal niet eenvoudig zijn om door iedere leiding een zelfde hoeveelheid lucht in te blazen.
Ik gebruik zelf ??n 22mm leiding, en heb niet de ervaring dat de kolen niet gelijkmatig branden.
 
Succes

Het luikje onderin zou ik weglaten, teveel valse lucht maakt de temperatuur controlle moeilijk. In de kolenmand kunnen zoveel kolen dat bijvullen tijdens een run echt niet nodig is.
 
niet mee eens Frits: zoals ik gepost heb (goed sluitend) is dr niks aan de hand en heb je wel een extra  die meerdere optie s bied .
en voor een handige Harrie moet dat te doen zijn.

in mijn rookoven zitten zelfs 2 luiken die net geen 100% afsluiten en ik kan de temperatuur zonder controller met alle weersomstandigheden  stabiel houden .
kan rustig een kwartiertje  bij weg en daarna staat ie nog stabiel.

denk dat  de dunne plaat van een uds meer voor temp schommeling zorgt .





 
Frits heeft wel gelijk dat valse lucht meer instabiliteit geeft voor de temperatuur. Maar de Qmaster reageert op de actuele temperatuur en blaast (dan) bij wat (nog) nodig is. Als je lekken niet te gortig zijn trekt ie t wel.
 
we hebben allemaal gelijk.
Klaasmans zei:
. Als je lekken niet te gortig zijn trekt ie t wel.

maar de vraag van Zaanhoeve was de voor/nadelen van een luik onderin.
k neem aan gezien de behoorlijke planning 4a5 vaten in een vaste container opstelling dat Zaanhoeve wel de kennis heeft of haalt om de vaten van een solide sluitend luik te voorzien.
en dan heeft ie diverse mogelijkheden extra.
en t maakt een uds completer vind ik zelf


 
Gisteren onverwacht een dagje geen werk dus materiaal wezen halen en aan de slag gegaan.

aan AV: ik heb 5 tonnen omdat dat goedkoper was per stuk en bij mij in de buurt worden veel tonnen gebruikt als vuurkorf. Dus dan heb ik nu reserve tonnen en kan er weer anderen mee matsen.

Ik ben wat eigenwijs geweest want werkt het niet heb ik nog een ton om opnieuw te beginnen  :D

De ton afgetekend en 3 gaten van 15 mm verdeeld op de omtrek. Het hart van de gaten zitten 3 cm van de bodem. Hier komt aan zowel de buitenzijde als binnenzijde een knie 15. De knie aan de binnenzijde worden allen horizontaal gericht in dezelfde richting. Gedachte hier achter is dat de rook beter rond circuleert.  Voor de toevoer komt er een t-stuk 15-15-20. De 20 mm word gebruikt om de fan op aan te sluiten.

De discussie over " valse lucht"  maar wel makkelijk toegankelijk zijn heeft mij doen besluiten twee luiken te maken. Om de valse lucht te voorkomen heb ik twee prefab deuren besteld. Dit oogt beter en voorkomt valse lucht..

Voor de roosters heb ik gekozen voor haakse beugels. gelukkig wel voor het boren gezien dat de gaten diagonaal zijn en dat je moet op letten hoe de beugels aan de binnenkant komen te zitten. een rooster komt 10 cm onder de deksel, de tweede zit daar 20 cm onder gelijk met de onderkant van de deur

De gaten om de difuserplaat te plaatsen zijn nog niet geboort omdat ik de hoogte van de kolenmand niet weet.

Gisterenavond even een kruiwagen hout in de ton scheut benzine en daarna en poetsdoek er in en heerlijk warm. Zelfs zo warm dat het ijzer van de ton rood opgloeide.

FOTOS

Word vervolgd
 
Inderdaad AV, we hebben allemaal wel een beetje gelijk. De reden dat ik reageerde is dat Zaanhoeve aangaf dat hij een Qmaster gaat gebruiken. Daarmee valt m.i. het temperatuur instabiliteitsprobleem weg als de lekken niet te gortig zijn en is er geen reden om van een luik onderin af te zien of anders gezegd van de voordelen van een Luik onderin te genieten.
 
Even een update tussendoor.

Omdat de UDS binnen komt moet die ruimte ook gelijk opgeknapt worden. Alle wanden geisoleerd en met osb platen betimmerd. Het weekend plavuizen er in die niet gebruikt worden, verder met de UDS.

De ton is schoon, rookkanaal naar buiten geplaatst met een eindkap binnen waar er een wartel voor 22mm op kan met een kogelkraan voor het fijn afregelen en verstikken als we gereed zijn met roken van vlees.

Ik heb eindelijk maar eens een lasapparaat gekocht. Staat al jaren op de verlanglijst maar had hem nu echt nodig.
Ik vond de oplossing van beugels nogal definief, je kan niets meer veranderen. Op YouTube zag ik een mooie oplossing:  3 beugels van boeken plankdragers vast lassen aan de ton. nu is alles op elke hoogte aan te brengen.

Ik zit nog steeds op mijn bestelde roosters van tuinmeubelen.nl te wachten en wacht nog op de deurtjes via huisentuinwinkel.nl beide 8 dagen geleden besteld maar geen bericht ontvangen hoe/wat en wanneer dus zelf aan het mailen.

IBB
 
Huis en tuin winkel heeft na 9 dagen en een mail vanmorgen een mailtje gestuurd, dat ik vandaag een mail zou krijgen wanneer er weer nieuwe deurtjes ingeplant worden voor de productie. Geen mail wel een teleurstelling dat ze volgens de site wel op voorraad zouden liggen. Nu moet je maar afwachten op de wil van.....

Maarja tuinmeubelen reageert niet eens op de mail.


Positieve geluiden :
Ik vandaag wel zoals afgesproken bericht gehad dat de kolenkorf van de week word verzonden.
Vandaag de ruimte afgetimmerd.

De foto's worden steeds bijgewerkt op de link:
FOTOS

 
knap vervelend dat wachten op onderdelen.
zag de foto met 2 uitsparingen,, dat wordt een heule knappe uds

verder gezien de andere foto s:behoorlijke verbouwing  in ZO Drenthe,, en in mn achtertuin t bargerveen
 
Tuinmeubelen heeft gereageert en geeft aan dat er bij de expeditie wat fout is gegaan. Onderdelen worden als nog vandaag verzonden. Wel netjes dat ze als excuus gratis een Outdoorchef BBQ boek bijleveren. Dat kan ik dan ook wel weer waarderen.
 
Je kolenmand staat hier klaar! Ik stuur hem donderdag op! Mooi projectje hoor!
 
mooi, dan zijn alle onderdelen op de deurtjes na het weekend binnen. dan kunnen we eens gaan samen bouwen.
 
Inmiddels telefonisch contact gehad. Weinig mee op geschoten. Geen uitspraak  wanneer de deuren gemaakt worden laat staan dat ik nu weet wanneer ze verzonden worden. Ik wacht nog even de beloofde reactie af. Anders maar geld terug eisen van huisentuin.nl

Ondertussen wel de kolenmand binnen. Ziet er netjes uit. Ik heb weer wat foto's bij geplaatst van de inrichting.
 
balen,,kzou als je wilt stoken de uitgeslepen delen met allu plakfolie tijdelijk terug plakken.

k zit net ffn op de verkeerde locatie ,anders had ik je een paar gemaakt.
verder: geld terug vragen ,,dr zijn vast ook wel meerdre leveranciers.

heb je foto s ffn een pagina meegenomen.
dat wordt een fraai stookonderkomen B-)

Zaanhoeve zei:
 
Ik zit er aan te denken om opnieuw te beginnen. Ik heb nog 4 drums staan. Van de week afwachten op reactie anders een maken zonder deuren. Ik ben bang dat als ik de deuren zelf maak te veel lekkage krijg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan