BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste steak

 
 

Daniel_Mono

Sprokkelaar
Berichten
36
Hallo iedereen,

Voor de meeste hier niet zo special, maar voor mij was dit de eerste keer een steak gemaakt heb. Zelfs de eerste keer dat ik deze gegeten heb. Raar maar waar.... Maar wat heb ik in godsnaam gemist!!!

Ik had een ribeye gekocht van een Iers rund. Zo'n 450 gram.

Vandaag de bbq aangedaan en begon al te zweten. Niet van de hitte, maar eerder dat ik het mooie stuk vlees niet wilde verknallen.

De kamado ingericht met een indirect gedeelte en een direct gedeelte. Op laten warmen naar 140 graden. Vervolgens de steak erop en de temperatuur meter erin. Ik ben gegaan voor een reverse sear gegaan naar wat lezen op www.

Bij 45 graden even eraf om de kamado op te stoken. Ik kon zo niet vinden hoe heet het moest zijn. Bij 275 graden heb ik de ribeye er weer opgelegd en nauw in de gaten gehouden met een los thermometer pen dingetje.

Bij 55 graden was ie klaar:
IMG_20210916_165815.jpg


Vervolgens mocht deze gesneden worden en op het bordje met wat friet en sla. Wat lekker zeg!!! Die gaan we zeker vaker maken.

PS als er nog tips zijn wat ik beter kan doen hoor ik het graag!

IMG_20210916_171223.jpg
 
Het ziet er prima uit. Bij het laatste, grill, gedeelte, moet het heel heet zijn zodat je een mooie korst aan de buitenkant krijgt.
 
Ziet er heerlijk uit. Wat Frits zegt. Gietijzer is ook altijd een mooi middel voor een lekkere korst.
 
Gietijzer rooster heb ik NOG niet, deze staat nog wel op mijn verlanglijstje. Zou het in een skillet ook kunnen? Of is een rooster echt beter?
 
300C of meer mag natuurlijk ook. Het voordeel van Gietijzer is dat het meer massa bevat en daardoor meer hitte in zich heeft om af te geven. Met een gietijzeren rooster krijg je mooie grillmarks. Een skillet of grill pan geeft ook een fantastisch resultaat.
 
Gietijzer rooster heb ik NOG niet, deze staat nog wel op mijn verlanglijstje. Zou het in een skillet ook kunnen? Of is een rooster echt beter?
Ik zou persoonlijk zeggen: een skillet is zelfs beter. Je wil zoveel mogelijk van dat bruine korstje hebben. Daar ontstaan, door de Maillard reactie ( Google maar eens) precies die smaken die je in het korstje wel hebben. Grillstrepen zien er erg mooi uit, maar eigenlijk heb je dan dus minder van die heerlijke korst. Hoe heter hoe beter, want dan combineer je die heerlijke korst met zo min mogelijk doorgaren van de rest van het vlees. Kort en heet, lekker vaak flippen, gaat het helemaal goed komen!
 
Lekker hoor! Zo te zien zou je ook nog een verdieping lager kunnen met je rooster, zo dat dichter op de kolen ! Zou ook nog kunnen helpen!
 
Buiten de andere tips zou je hem ook tot 50°C kunnen garen. Iets meer rare 😁
 
Buiten de andere tips zou je hem ook tot 50°C kunnen garen. Iets meer rare 😁
Dat zou ik inderdaad wel eens kunnen proberen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit al spannend vond. Ik heb voorheen wel eens biefstukje van de supermarkt in de reclame ( uit de pan) gehad die ook nog medium rare waren. Was niet altijd mijn ding. Maar dit??? Wouw hoe mals. Een wereld van verschil!! Ik wist niet dat het verschil zo groot kon zijn.

De afgelopen maanden BBQen hebben mijn ogen geopend!
 
Bij 50°C gaart hij nog wat na. Dus ik denk dat het minder eng is hoor 😁
 
Netjes hoor voor een eerste steak. Ik kan je wel vertellen dat mijn eerste steak op de bbq er bij lange na niet zo goed uit zag als die van jou.

Precies wat Noskos zegt. Onderstaande steak eerst indirect gerookt op 120c tot een kern temperatuur van 40c. Daarna kamado op strandje afterburner met roosters op laagste stand en lekker searen. Kerntemperatuur was rond de 50c toen ik 'm eraf haalde.
Daarna zo'n 8min laten rusten onder alu folie en kerntemperatuur was zo'n 54c toen ik m aan sneed.
1631827380474.jpeg


De kerntemperatuur voor het searen pas ik aan afhankelijk van de dikte van het vlees. Dunnere stukken lager temperatuur.
 
Laatst bewerkt:
Dat is een mooie steak hoor. Heerlijk cuisson. Zou ik zo lusten.
Er zijn al behoorlijk wat tips voorbij gekomen. Dus dat zal volgende run wel goed gaan komen. Een ding kan/wil ik je nog mee geven. Als je vlees van de Q komt na het indirect garen zit er vaak veel vocht op/aan het vlees. Dit even voorzichtig droog deppen met keuken rol. En dan het vlees eventueel insmeren met wat gesmolten boter. Daarna stevig af grillen zo dicht mogelijk op het vuur. Je wilt immers een mooie korst. Als je vlees nat is moet eerst dat vocht verdampen voordat er een korst op kan komen. Have fun en we zien te foto’s van de 2e run graag tegemoet 😎
 
Mooi hoor. Is al goed gelukt

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan