BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste serieuze BBQ poging. Beer Can Chicken.

 

Robert1983NL

Tondelzoeker
Berichten
2
Hoi allemaal!

Sinds gisteren ben ik de trotse eigenaar van een Monolith Classic! Uiteraard op de eerste dag al meteen aangestoken en ribeyes erop gegooid. Dit moest allemaal een beetje gehaast in verband met andere afspraken. Maar uiteindelijk om 8 uur 's avonds de kolen aangestoken en aan de gang gegaan.

Ik ben allesbehalve een held in de keuken of op de BBQ. Ik ben gezegend met een vriendin die dubbelt als keukenprinses en heb daardoor mijn eigen 'skills' nog eens verder laten verwateren... Maar, de kamado BBQ is mijn idee, mijn apparaat en ik voel me enorm gemotiveerd om te leren en vele heerlijke gerechten klaar te maken.

Zoals gezegd, op de dag van levering in de haast ribeyes erop gegooid. Lesson Learned #1: Als een kamado heet is, blijft ie heet. De temperatuur schoot al vrij vlot naar de 250+ en wilde niet echt zakken. Omdat het al vrij laat was en we behoorlijk trek hadden, toch maar de ribeyes erop gegooid en een beetje met de temperatuur gespeeld door de deksel open en dicht te doen. Niet ideaal, edoch, de ribeyes waren prima te versmaden!

Gisteren had ik ook meteen bij de lokale slager een hele kip gehaald met het idee om een Beer Can Chicken te maken. Het leek me wel een leuk 'eerste' gerecht. Ik had wat YouTube filmpjes bekeken voor inspiratie en recepten en kwam al snel Noskos tegen! Ik hoorde in zijn filmpje dat ik een badge kan verdienen op dit forum, haha, super leuk! Daar ga ik natuurlijk voor! Hier mijn verslag:

Na meerdere recepten te hebben bekeken, heb ik besloten aan de slag te gaan met wat op dit moment beschikbaar is en enigszins makkelijk uit te voeren, ik moet het mezelf de eerste keer natuurlijk niet meteen te moeilijk maken. 'Mijn recept en bereidingswijze' is dus ook een beetje een mengelmoesje van wat ik tegen ben gekomen en wat ik makkelijk vind op dit moment.

Allereerst hadden we nog wat blikjes Hertog Jan staan. Blikje 's middags open getrokken en voor de helft leeg gedronken. De tijd gegeven om 'm lauw te laten worden.

Toen de kruiden klaargemaakt. Een mix van gerookte paprika, djinten komijn, knoflook, peper, zeezout, bruine suiker en een halve gesneden ui in een schoteltje gegooid. De kip effe ingespoten met olijfolie en de kruiden eroverheen gegooid.

Het blikje bier heb ik wat aangevuld met een takje rozemarijn, tijm, nog wat fijngesneden ui en een bolknoflookje. For what it's worth!

Tijd om de kamado op te stoken! Mijn doel is 180 graden voor ongeveer 5 kwartier en een kerntemperatuur van 75 graden voor de kip (hopelijk leer ik snel genoeg hoe ik de temperatuur onder controle krijg). Ongeveer een halfuur voor het einde zal ik nog twee portobello's toevoegen, gevuld met geitenkaas. Over de portobello's gooi ik wat olijfolie, peper, zout en een beetje fijne rozemarijn, en daarover wat honing.

Noot tussendoor: Ik type dit realtime en deze post functioneert dus tegelijkertijd als reminder to myself, mocht dit enigszins succesvol uitpakken :D Het wordt nu een soort captain's log.

Klein stukje fast forward. Het blikje bier is soepel ingebracht, en de kip staat op het vuur. Ik heb er een een probe ingedouwd voor de kerntemperatuur. Punt van aandacht: De probe zat er niet helemaal handig in. Nadat ik de deksel weer open deed, viel de kip om, doordat de probe tegen de deksel aanzat blijkbaar. Zooi eruit gelekt en chaos alom om 'm weer snel rechtop te krijgen.

Ook vind ik de kerntemperatuur te hard omhoog gaan. Na 20 minuten is ie al 55 graden. In plaats van 180 graden streef ik nu naar 170 als max. Ik was effe vergeten dat ik nog appel-rooksnippers toe wilde voegen (zaten bij m'n welkomstpakket). Gelukkig heeft de Monolith een mooi geintegreerd aanvoersysteem dus volgens mij ging dat goed.

Even later...

OK, kak, ik vind nog steeds dat de kerntemperatuur veel te snel omhoog gaat om de vijf kwartier waar te maken. Ik probeer het te verlagen, maar enigszins tevergeefs. Ook als ik boven en onder dicht zet, blijft de temperatuur hoog. Na een dikke 40 minuten gooi ik de portobello's erop. De kerntemperatuur is ondertussen 69 graden en ik heb de kamado laten zakken tot 140 graden. De kerntemperatuur schiet zo snel omhoog, het is nu 74, bijna aan mijn doel van 75. Ik wil 'm graag iets langer erin laten liggen want het is nu pas een klein uurtje geweest. De kamado is net onder de 140 graden. Ook de portobello moet nog even. Dus ik laat nu even toe dat de temperatuur weer omhoog gaat maar ik ga de kip eruit halen onder de 180.

Na exact een uur op het vuur zet ik mijn vriendin aan het werk om de airfryer aan te knallen voor de patatjes. Nog effe de kamado temperatuur omhoog knallen want die is nu 136 graden. Over een kwartier hoop ik dat alles een beetje samen komt en lekker eetbaar is.

OK. Debriefing. De portobello's hadden na de kip nog een dikke vijf minuten nodig. De kip was lekker, op de borst een beetje droog maar op de achterpoten lekker sappig. De portobello's waren achteraf het lekkerst, met intense smaken. De kip had meer kruiden kunnen gebruiken. Desalniettemin was de kip zeker lekker, maar we blijven streven naar beter en uiteindelijk perfectie. Dit voelde als een mooie introductie in de wereld van BBQ-en en de volgende keer kan alleen maar beter worden!

(En de kat heeft achteraf ook nog genoten van de restjes!)

Enfin, het kan alleen maar beter worden vanaf hier!

Kom maar op met die badge! :p

20220331_152846.jpg


20220331_155809.jpg


20220331_174939.jpg


20220331_190145.jpg


20220331_170448.jpg


20220331_195312.jpg
 
Leuke documentatie! Ik ga de bcc ook voor het eerst uitproberen zaterdag. Had je de huid van de kip nog los getrokken en daar de kruiden onder gerubt of direct op de huid?
 
Welkom!

Wat een binnenkomer zo!

Gewoon proberen, vallen en opstaan, af en toe een beer can chicken omgooien, dat zijn de beste manieren om je kamado te leren kennen.

Lekker bezig zo.

Veel plezier op het forum.
 
Leuk verslag! Altijd ff oefenen doe eerste paar keer. Naarmate je de Q vaker gebruikt zal de temperatuur makkelijker te regelen worden omdat alle luchtwegen wat dicht roken.

Geniet ervan! Wat wordt het volgende?
 
Volgens mij de mooiste manier om het te leren en leest lekker weg.
Dik verdiend wat mij betreft

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Gefeliciteerd en welkom bij de Tokkies.
 
Gratz met tokkie!
 
Gefeliciteerd met je tokkie. Veel blijven oefenen en je gaat het snel onder de knie hebben. Mooie bijdrage!
 
Gefeliciteerd met je tokkie
 
geweldig
goed bezig. lekker veel geleerd.
 
Ik was ook geen keukenprins en al doende leert men. Ik heb gemerkt eens je de temperatuur onder controle hebt en de recepten zeer goed volgt, dat het meestal wel goed komt. Ondertussen zelfs al eens de maandelijkse wedstrijd gewonnen :geek:

Een aantal zaken/technieken waar ik me voorheen al in had verdiept, waren de onderstaande. Denk als je perfect weet wat het allemaal wil zeggen, dat je al heel ver komt.

- koud roken
- warm koken
- grillen
- initial sear
- reverse sear
- mayosear
- direct
- indirect
 
Lekker kippetje Chef, welkom bij de Tokkies!
 
Mooi verhaal zo. Toen ik met m’n meisje ging samen wonen liet ik zelfs water aanbranden. Na veel oefenen mag ik nu al zelfstandig de aardappels koken 😜
Niet te bang zijn voor die temperaturen. Die 75min zijn een richt tijd. Is het eerder klaar is dat mooi mee genomen. En van 65 naar 75 graden kan soms veel langer duren dan van 4 naar 65gr. Bij de 60gr gaat vlees meestal z’n sappen verdampen. En koelt het daardoor ook weer iets af. De grootste kunst bij BBQ blijft het tegelijkertijd klaar hebben van je gehele maaltijd.

Je chicky ziet er iig goed uit. Dat moet smullen geweest zijn
gefeliciteerd met je Tokkie.
 
Wellicht was uw kip sneller op temperatuur doordat ze bloot op de rooster staat.
Ik en vele anderen hier doen de kip met blik in een schaal of pan.
In die schaal doe ik dan ook wat groeten en krieltjes.
Kunnen die mooi meebakken in het kippen vet.
 
Gefeliciteerd met je tokkie, ziet er lekker uit hoor!
 
Terug
Bovenaan Onderaan