BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste ribs

 
 

knoeier66

Kooltjesharker
Berichten
110
Vandaag voor het eerst ribs low en slow op de BBQ gemaakt.
Omdat er onverwacht nog een stel kinderen bleef eten, vanmorgen nog even wat verse ribs bij de slager opgehaald. Vrouwlief was zo vriendelijk geweest om de slager te verzoeken om het longvlies te laten zitten.
Ik heb n.l. de mazzel dat mijn vrouw in een slagerij werkt en de 3 kg Duroc ribs waren al door haar collega's ontvliest. Deze laatste 1,5 kg mocht ik nu zelf doen. Waar zo'n workshop toch goed voor kan zijn.

s8hHz-vqlAWhwLIqZAgaPe1dvENwZ_vjYssz57ZPl18enUvOGUyj0fOUoPhuA_8bVLNub-JeQf79=w824-h462-no


Nadat alles schoon was gemaakt de ribs ingesmeerd met mosterd en daarna in de rub. Nog geen eigen gemaakte rub, maar de All purpose BBQ rub van de Dutch BBQ Crew aangevuld met een beetje bruine suiker.

jEqvgWD7aQYcb8J2WbwjOq3Rx4gkrb4OXiWbKARHlfs7E0k9tRbVsxYsIGW2C7_wkfMmj83y7PXh=w824-h462-no


Vervolgens de Piggy spray uit het boek van Jord gemaakt. Moest wel even eerst de Jack Daniels proeven. Ik ben een beginnend whisky liefhebber en mijn smaak gaat meer richting het Schotse Islay en de Ierse whiskey?s dus Jack was nieuw voor mij. Moet zeggen dat ie geheel niet tegen valt en in de buurt komt van mijn favoriete Ierse whiskey.

-vAxXznJa1ZEBu2Doxw25gPsSZ1N8_TyE2cvI71BRzz3yfQQlHxvPwjG0_IHZeIMVUFYB19dASfW=w824-h462-no


De gasser had ik al klaargezet voor indirect stoken en al voorzien van rookhout.

H4tld4cI_nX_3P2kntOsX95ja40CbtOdwVefw6O6B6puxWlNet6Y5RIL8VbyZgb44PaUSnk-FD1D=w824-h462-no



Toen de temperatuur stabiel was de racks in de houder geplaatst.

rBbMJAMDYV-sTrv6Tlfh_zliNfZONDjaXwJhQjLFRzgUQi_LcI0QIu_mQugRVmMNznqZAqpuVL2t=w824-h462-no


Hier hebben ze 2 uur doorgebracht met om het half uur een nevel bad.

qstPFvJM_PTQiCrCgiD_qdZDyAz54DYWzkmePsJPnmEpVLKEcK5-WnZIQMxHldkAJNxvRUIQyUwn=w824-h462-no


Daarna in het folie en voorzien van een extra shot nevel. Na 1,5 uur heb ik ze eraf gehaald. Ik had het idee dat ze te snel gaarde. Met een sat? prikker kon ik vrij makkelijk in het vlees prikken.

ZC_rA-nHu2mL8pQDqFrN7mPkUmKl4AdpjwhWDUeRHegLYidmEd_sjma9-KxjQh0NLSLa61XBU3jI=w824-h462-no


Het laatste half uur zonder folie en 2x tussentijds ingesmeerd met de voorverwarmde Kansas City Red BBQ-saus van de Dutch BBQ Crew.

84NviLxAziZ-32mOp7BlIOnWQ3gyP-dETJgk0miSLJEqxYPY0lPPGx-WWSKnyPzmWT2h0MNpPijN=w824-h462-no


Na een halve dag lekker bezig geweest te zijn, was 4,5 kg in een half uur verdwenen.

eNGQVT6i5OFIe8nEmUQB1fWC3NnyH9TL5Q5oy2LJHU4rlp6WTapEkqMo1GDzo2QRaX48UzbA4xo4=w824-h462-no


Deze sessie is zeker voor herhaling vatbaar maar ik heb toch nog een vraagje.
Misschien kan iemand mij uitleggen waarom de tijden best veel afwijken ten opzichte van wat ik regelmatig lees. Ik had 2 soorten ribs.
De dikkere Duroc ribs waren sappig, de andere wat droger. Deze later bijgehaalde ribs waren ook een stuk dunner.
Als ik 3-2-1 aan zou hebben gehouden ben ik bang dat ik pulled pork over had gehouden. Nu kon je het vlees van de botten af schudden, tot groot genoegen van de kinderen.
 
Probleempje met de foto's!

Ze zijn niet te zien
 
Heb het in de gaten.
Koppeling naar Google foto had gewerkt.
Ff verder puzzelen  :(

Koppeling lijkt het pas te doen als ik ingelogd ben in Google foto's.
Iemand ervaring hoe het wel kan gaan werken?
 
Ziet er nu prima uit! mooie foto's!
 
Mooi hoor
 
wat is het adres om wat samples op te halen?  :D :D :D
 
Komen dan wel van een gasser..... Maarreh, die zien er lekker uit! volgende keer doe bericht en kom graag mee happen :) I want, I want, I want  ;)
 
Lekker hoor!
3-2-1 zegt bij baby-backs meer over de manier van bereiden dan over de daadwerkelijke kooktijd.
Zelfs bij buikribben kom ik niet aan de 6 uur....
 
Terug
Bovenaan Onderaan