BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste pulled pork

 
 

Northguy

Vuurmaker
Berichten
71
Voor de kerstdagen wilde mijn vrouw graag een mooi stukje vlees eten. Dit moest maar Picanha worden, aangezien die de vorige keer ook zo lekker gelukt was. Maar toen ik bij de balie van de Sligro stond om het vlees te bestellen, kon ik niet de verleiding weerstaan om toch ook naar een stuk procureur mee te bestellen om eens pulled pork te proberen. Dus naast de Picanha nog 2kg Procureur meebesteld.

De bestelde twee kilo was bij afhalen wat ruim bemeten, dus uiteindelijk ging ik naar huis met een Picanha en 2,9kg procureur  :D

Maandag avond de procureur uit de vriezer gehaald en in de koelkast gelegd om langzaam te ontdooien. Dinsdag avond rond 9 uur het ding uit de koelkast gehaald om te rubben, maar helaas was hij nog half bevroren. Zo'n grote homp vlees komt dus slechts heel langzaam weer een beetje op temperatuur. Een goede leer voor de volgende keer. Dus maar een bak water gevuld om daarin het ontdooien te versnellen. Uiteindelijk rond 10 uur het vlees gerubd, terwijl je nog kon voelen dat er een hard stuk in de kern zat. Plastic folie er omheen en terug in de koeling.

Woensdag ochtend een snake gelegd en aangestoken met 8 briketjes. Het vlees erop en gaan met die banaan. Helaas wilde de het niet zo gaan. Het waaide 's ochtends behoorlijk en ik kreeg de temperatuur niet hoger dan zo'n 50 graden ondanks dat alle openingen vol open stonden. Dit een half uurtje aangekeken en uiteindelijk maar besloten om de Weber te verzetten naar een windstil hoekje onder de carport. Dat hielp een heel stuk.

Helaas geen foto's van het eerste stuk.... had het te druk met de ontdooi- en temperatuurprobleempjes..... :-S Toen de weber eindelijk een beetje aan de gang was, bleef de temperatuur heel mooi stabiel. Een stuk mooier dan ik gewend was met de split grill Minion methode. Daarbij wilde de temperatuur bij mij nog wel eens wat aan de haal gaan als er meer kooltjes werden ontstoken. Door de vorm van de snake blijft het aantal ontstoken kolen mooi onder controle.

Uiteindelijk rond een uurtje of 3 was de kerntemperatuur op 70 graden. Tijd om te wrappen in aluminium. Vanaf daar ook beeld bij deze rapportage  :D :D :D



De temperatuur door laten stijgen tot 80 graden met het stuk vlees in de aluminiumfolie. Uiteindelijk was het om 16:40 tijd om de folie te verwijderen...



ER kwam een goede schaal vocht uit het aluminium. Dat kunnen we bij het pullen mooi hergebruiken. Helaas sloeg daarna de stress weer even toe. De kerntemperatuur knalde weer onderuit en daalde langzaamaan naar 75 graden. Blijkbaar een hoop afgekoeld tijdens het verwijderen van de alufolie, of misschien toch nog een stukje van het verdampingseffect van de natte buitenzijde. Uiteindelijk was om 19:40 de temperatuur doorgestegen tot 85 graden. Tijd om de procureur van de BBQ te halen.



Hij had een mooi stevige korst. Het viel me op dat de snake zo weinig kolen had verbruikt. Uiteindelijk had ik nog minimaal de dubbele tijd er over kunnen doen voordat de snake helemaal opgebrand zou zijn. Efficient gebruik van kolen in ieder geval.

Het vlees een ruim uur laten rusten en toen kon het pullen beginnen. De volgende foto's spreken voor zich denk ik....









Hij smaakte ons prima.... Prima gelukt zou ik zo zeggen. Gelukkig nog genoeg over voor vanavond  ;)

Bedankt voor het kijken.....  :p
 
leuke reportage en een prachtige ervaring rijker, ziet er heerlijk uit
 
Lekker hoor, gefeliciteerd met je stickertje!

Laat de volgende keer het vlees in de folie tot 88 graden, om te kijken of je verschil merkt.
Het uitpakken bij 80 en terugleggen heeft mi meer nadelen (temperatuur van vlees en BBQ dalen) dan voordelen.
 
Bedankt voor het advies Ceriel. Ik begreep 'uit de literatuur' dat je hem bij 85 uit moest pakken om zo een wat krokantere bark te maken en dat hij anders te zacht zou blijven. Jij hebt niet die ervaring bij ingepakt doorgaren tot 88 graden?
 
Lekker hoor de volgende keer lekker door garen naar de 88 graden zul je zien dat het pullen nog beter zal gaan.
 
Nice run!

PP Blijft een leuke uitdaging!
 
Northguy zei:
Ik begreep 'uit de literatuur' dat je hem bij 85 uit moest pakken om zo een wat krokantere bark te maken en dat hij anders te zacht zou blijven

Je zou je kunnen afvragen of en waarom je per se een krokante bark zou willen hebben. Ik vind de bark met inpakken tot en met de gewenste kerntemp wel prima eigenlijk.
 
dennis zei:
Northguy zei:
Ik begreep 'uit de literatuur' dat je hem bij 85 uit moest pakken om zo een wat krokantere bark te maken en dat hij anders te zacht zou blijven

Je zou je kunnen afvragen of en waarom je per se een krokante bark zou willen hebben. Ik vind de bark met inpakken tot en met de gewenste kerntemp wel prima eigenlijk.
En dan heb je een krokante bark omdat je hem zonder folie hebt teruggelegd, en dan pak je hem weer in folie om te laten rusten.... :p
 
Haha, tja..... Je leest wat h?. Goed excuus om het gewoon nog eens testen, maar dan zonder uit te pakken. Dan merk ik het verschil wel. ;-)
 
Gefeliciteerd ik spuit hem altijd vol met bouillon en pak hem niet in....
Er zijn iig manieren genoeg
 
Bark hoort niet krokant. Krokant op dat deel van het varken betekent droog ;) Gewoon doorgaren tot 88-90?C en klaar.
De reden dat je temperatuur instortte is idd verdamping. Pas als al het vocht aan de buitenkant verdampt is kan de temperatuur weer gaan stijgen. Als je hem terug legt nadat hij in de folie al gaar is geworden dan kun je hem eraf halen wanneer jij het goed vindt, je vlees is inmers al gaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan