BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste Pulled pork poging

 

elhopo

Kooltjesharker
Berichten
104
Afgelopen zondag was mijn vader jarig en aangezien hij dol is op vlees, en er veel familie kwam leek het mij leuk om eens een poging te wagen om pulled pork te maken. Hiervoor heb ik bij de slager een varkensschouder met het bot er in van 2,8 kg gehaald. Op het internet heb ik een mooi rub recept gevonden en een recept voor injectie, die bestond uit appelsap, bruine suiker, zout, water en Worcestershiresaus.  Helaas bleek er voor de rub minder paprikapoeder in huis dan ik had gedacht, dus ik heb er maar ingegooid wat ik had. In mijn enthousiasme heb ik ook het restantje uienpoeder erbij gegooid, wat achteraf niet in het recept bleek te zitten, maar ik heb het niet echt terug geproefd.

Ik heb alle spullen voor het injecteren gemengd en daarmee de schouder ge?njecteerd. Wate een feest! Als je de naald net niet goed hebt, te snel wil of de naald er te snel uittrekt heb je een straal van dat spul in je gezicht. Volgende keer een duikbril op! Daarna de schouder met de rub ingesmeerd en afgesloten een nacht in de koelkast laten liggen.

Ik had al horrorverhalen gehoord over nachtelijke avonturen dus het leek me wel handig vroeg op te staan. Zaterdagochtend 7 uur ging de wekker waarna mijn vrouw mij wazig aankeek met een blik van : jij spoort niet... en ze zich omdraaide en verder sliep. Ik ben gauw naar beneden gegaan en heb het vlees uit de koelkast gehaald en de BBQ aangestoken. Ik heb aan 1 kant kokosbriketten gelegd afgewisseld met Hickory snippers. Ik had gehoord dat je nooit genoeg rub op het vlees kon doen, dus nog maar een extra laagje aangebrand. Dat was toch wel wat veel... dus snel het restant er weer afgeschud. Toen alles lekker warm was heb ik het vlees op de bbq gelegd en ben nauwkeurig alles gaan meten. Hier het moment waarop het vlees op de bbq ging:

IMG_20150516_072108.jpg


na een tijdje viel het me op dat de temperatuur niet echt hoog was in de bbq, dus vanalles geprobeerd en uiteindelijk was deze rond de 110 graden (Dat het intussen was begonnen met regenen hielp ook niet echt mee). Toch was ik niet helemaal tevreden, als je maar aan 1 kant vuur hebt dan is de temperatuur niet echt gelijkmatig verdeeld. Hiervoor heb ik regelmatig het vlees gedraaid. Toen het vlees rond de 75 graden was heb ik de boel ingepakt in aluminiumfolie, een tweede brikettenbakje gevuld en aangestoken en die aan de andere kant gezet (eigenlijk heb ik hem eerst aan de andere kant gezet en toen pas aangestoken, het is een slecht idee om met bakjes met hete kolen te gaan rondlopen). De temperatuur was toen ineens stabiel hoog, en zo schoot de kerntemperatuur lekker door tot zo'n 88 graden. Daarna heb ik het vlees eraf gehaald en een half uurtje laten rusten. Het resultaat:

IMG_20150516_155910.jpg


na diverse malen mijn vingers te hebben gebrand begon ik het nut van vorken in te zien bij het pullen van de pork. Na een uurtje pullen (en proeven natuurlijk) was dit het resultaat:

FB_IMG_1431788598843.jpg


Niet verkeerd voor een eerste keer! Na het klaarmaken was er uiteindelijk 1,4 kg vlees over, ongeveer de helft. De volgende dag, op de verjaardag van mijn vader, heb ik in een braad / sudderpan het vocht uit de folie opgewarmd en het vlees daarin ook opgewarmd. Daarna natuurlijk dit op broodjes met coleslaw gedaan, waarbij ik mag opmerken dat het ook prima gaat op turks brood. Iedereen vond het lekker, daar ging het om.

Voor mezelf heb ik wel wat kritiek. Er had nog wat meer rook bij gemogen, en ik had het idee dat hij nog iets gaarder had gekund, dus de volgende keer pas bij 95 graden stoppen. Ook voor de volgende keer van tevoren kijken of alle ingredi?nten aanwezig zijn. De kooltjes aan 2 kanten lijkt ook beter te werken, maar daar ben ik nog niet over uit. Oh ja, boven helemaal open en met onder regelen is ook een goeie.

Vraagje aan jullie: Wat is beter, de kooltjes aan 1 of aan 2 kanten? De video's op Youtube laten ze vrijwel altijd aan 1 kant zien, maar ik had het gevoel dat aan 2 kanten wat beter ging, de temperatuur was gelijkmatiger.

En oh ja, bedankt voor het lezen!
 
Je kan de kooltjes ook als een snake leggen. Dan heb je alle kanten :)
 
Ren? zei:
Je kan de kooltjes ook als een snake leggen. Dan heb je alle kanten :)
Wel aan alle kanten, maar niet tegelijk, of je moet de snake aan 2 kanten tegelijk aansteken...
 
Lekkerrrrrrrr
 
heerlijk  :)
 
Lekker hoor!

Voor low&slow sessies op de OTP zou ik ook de snakemethode gebruiken; leg een dubbele laag briketten langs de rand van het kolenrooster met rookhout erop.  De rest van het rooster afdekken met folie. Aan en kant aansteken met een stuk of 10 hete briketten. Doordat er hout op de hele snake ligt zal er continue rook zijn ipv 15minuten.
Garen tot 95 gr zou ik niet doen, je vlees is dan overcooked (lees: tot snot :p), bij 88gr even prikken met een sat?prikker, je moet weinig weerstand voelen. Als dit niet zo is, nog een 15 laten liggen en dan weer prikken.

 
Toppie, lekker hoor :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan