BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste pulled pork, op de weber

 
 

martijnberg

Sprokkelaar
Berichten
27
De pulled pork wilde ik al een tijd maken. Zo'n bak met gepullde pork ziet er altijd lekker en indrukwekkend uit.
En ik wilde graag ervaren hoe het is om zo'n lange sessie met de weber te doen.

Vanwege die lange duur moest ik wachten op een goeie vrije dag en afgelopen vrijdag was het dan zover.

Een mooi stuk procureur van 2.5 kilo gevonden bij Meatfish.nl en die werd nog gratis bezorgd ook!

Ik heb het allom bekende wedstrijd pulled pork recept van Noskos gebruikt. Voor een eerste keer is het wel heel fijn dat je er zo goed doorgeen geloodst wordt met een duidelijk recept en een filmpje :)

Ben begonnen met het injecteren en in stuk vlees de rub zetten, waarna hij een nachtje in de koelkast mocht liggen.

20230810_212832.jpg
20230810_214316.jpg


Gelijk maar vast de BBQ klaargemaakt zodat ik dat niet met mn slaperige hoofd hoef te doen.
De snake methode toegepast zodat hij het lang genoeg volhoudt ( hoop ik):

20230810_205335.jpg
20230810_210015.jpg


En dan om 08.00 de fik erin, en de de procureur erop nadat de BBQ zo'n 115 graden was:
20230811_074107.jpg
20230811_074737.jpg


Toen kon het lange wachten beginnen :)
Ik kreeg wel wat problemen met de temperatuur, deze bleef aan de lage kant ook al waren alle schuiven open.
Waarschijnlijk had ik de snake wat breder moeten maken, heb het nu opgelost door er een aantal briketten bij te leggen.

Na 5 uur ben ik de procureur gaan insmeren met de glace. De kerntemperatuur was toen 70 graden.
Na 2 uur was de kerntemperatuur naar 72 gegaan, en ben ik hem gaan inpakken (volgens recept).
Ook gelijk het stuk vlees verschoven naar de andere kant, want de hittebron kwam gevaarlijk dichtbij...

20230811_130544.jpg
20230811_152254.jpg


Ongeveer 2 uur later begon de thermometer te piepen dat de kerntemperatuur 88 graden was.
Gelijk gaan testen met een prikker, maar het was nog lang niet zacht genoeg.
Vanaf dat moment elk kwartier gaan prikken, totdat hij bij 96 graden echt als boter aanvoelde.

Hij mocht er eindelijk af en het rook al heerlijk!
En dan moet je weer een uur wachten. Waarom vonden we dit ook alweer een goed idee? ;)

20230811_185349.jpg


Na een uurtje rusteloos op mn stoel kon ik eindelijk gaan kijken hoe hij te pullen was.
En ik verbaasde me over hoe makkelijk het ging. En hij smaakte heerlijk.
Het is nu 20.15, dus zo'n 12 uur bezig geweest.

Broodjes gemaakt met coleslaw en konden we eindelijk eten!

20230811_201340.jpg
20230811_201842.jpg


Het viel erg in de smaak en niemand kon het slechts bij 1 broodje houden! Waaronder ikzelf natuurlijk.

Er hoort bij mij altijd wel een toetje bij en ik heb gekozen voor de "S’mores quesadillas met nutella en marshmallows"
In de basis is dat tortilla's met nutella, marshmellows en koek. Simpel en lekker, maar misschien net wat teveel van het goede na 4/5 broodjes pulled pork.

20230811_212001.jpg
20230811_213952.jpg





En het feest is nog niet klaar, want zondag hadden we nog steeds een restje pulled pork.
Dus ging de BBQ weer aan om burgers te grillen voor een memphis burger!

20230813_194949.jpg
20230813_200206.jpg


Oeh wat was die lekker zeg! Geen saus nodig er zit meer dan genoeg smaak in de combi van burger en pulled pork.
Een echte aanrader!

En zo sluiten we een heerlijk BBQ weekend af.

De pulled pork komt zeker vaker langs hier op de BBQ, en zijn nu al aanmeldingen voor de volgende keer. :)
 
Laatst bewerkt:
Top, ziet er lekker uit.

Je gebruikt wel dikke blokken hout, krijg je die warm genoeg? Bij mij geeft dat altijd witte rook, niet die zoete blauwe.
 
Zozo heerlijke sessie(s) hoor!
Overgebleven pulled pork voor op de burger is een goeie. Die ga ik onthouden
 
Ziet er goed uit! 12 uur is wel serieus lang!
Hoeveel broodjes kon je maken met die hoeveelheid?
 
Top, ziet er lekker uit.

Je gebruikt wel dikke blokken hout, krijg je die warm genoeg? Bij mij geeft dat altijd witte rook, niet die zoete blauwe.
Witte rook komt vaak door te vochtig hout.
Dikke stukken moeten langer drogen voor je het kan gebruiken.
 
Bij mij duurt het ook meestal 12u voor een pulled pork. De prikker test heeft vaak een hogere kerntemperatuur nodig, zoals bij jezelf. (Ook wat afhankelijk van je temperatuur in de BBQ zelf)
En als er een iets is dat ik geleerd heb op dit forum, BBQ boeken en zelf overschotten te hebben, je kan nooit genoeg overschot pulled pork hebben!
Er blijven maar manieren komen om dat te verwerken in goddelijke maaltijden/snacks!!
Nogmaals proficiat

Verstuurd vanaf mijn Pixel 6 met Tapatalk
 
Lekker hoor pulled pork!
Staat hier elke 2 maanden op het programma, maar dan meestel 2 stukken tegelijk. Je kunt het namelijk prima invriezen.
 
Top, ziet er lekker uit.

Je gebruikt wel dikke blokken hout, krijg je die warm genoeg? Bij mij geeft dat altijd witte rook, niet die zoete blauwe.
Bedankt!

Ik heb er eigenlijk nooit zo over nagedacht ( gebruik nog niet zo lang rookhout). Maar deze stukken komen zo uit het zakje.
Zal erop letten, kan ze natuurlijk altijd nog kleiner maken.
 
Ziet er goed uit! 12 uur is wel serieus lang!
Hoeveel broodjes kon je maken met die hoeveelheid?

Moet wel bij gezegd worden dat dit inclusief rusttijd is.
En ik heb bij elkaar denk ik 2 uur een flink te lage temperatuur gehad ( 90 graden), dat zal ook niet helpen...
Maar je zit ook niet 12 uur aan je bbq vast, dus ik heb lekker thuis zitten rommelen.

Ik weet niet meer zeker hoeveel broodjes er zijn gegeten, maar ik gok dat ik zo'n 18 broodjes had kunnen maken ( deel heb ik weggegeven aan mijn schoonouders)
 
Dat is een hele mooie, gefeliciteerd met je knor.
 
Goed bezig, gefeliciteerd met je knor.
 
Dankjewel! Erg blij mee ook.
Ook met het knorretje, nu wel de smaak te pakken...

Op naar de brisket dan maar.
 
Mooie bereiding, gefeliciteerd met je knor! Dat ziet er allemaal heerlijk uit zeg.
 
Dat zet er allemaal heel erg lekker uit!

Gefeliciteerd met je 🐷
 
Terug
Bovenaan Onderaan