Beef en Steak

Mijn eerste PP

Boel0037

Pitmaster
Hallo Allemaal,

Even de tijd genomen om mijn eerste PP ervaring met jullie te delen.
Hij stond al een aardig poosje op mijn lijstje en het idee was om "simpel" beginnen.
Niet al te grote Procureur en eigenlijk alleen een goede Rub en kijken hoe ver ik kom.

Ik heb zelf een Weber one touch (original) van 47cm (een kleintje dus en heb hem al behoorlijk wat jaren) en was benieuwd of dit zou gaan.
Na wat zoeken vond ik een website waarop werd aangeraden om de kolen als een ring in Q te leggen zo doende een lont te creeren wat langzaam en dus lang brandt en eigenlijk zo de temp tegelijk laag houdt.

461DD4C2-25E6-4E51-A3E6-1ACE6619C544-2659-0000052210030513_zps1b796db1.jpg

Hierover straks wat meer..... >:(

Vlees bij de slager gehaald en teglijk een bestelling binnen gekregen van nieuwe saus en wat andere zaken dus een mooie foto...

DB2943EB-0D2E-44F2-BC7C-A3F8E3B363E0-2659-000005220A8BE778_zps10ea7d43.jpg

In de Rub gezet en een nacht in de koelkast

10DC44E5-9832-42A4-B2C6-0AE0652E5273-2659-0000052215CF4E6A_zpsb7b1ebfa.jpg

Vroeg op om de Q aan te steken, eeerst wat koelen in de starter en "het lont aangestoken" temp in de Q liep op tot ongeveer 120gr dus dat zag er goed uit, vlees erop en wachten... na een tijdje toch het teleurstellende resultaat dat de lont niet echt goed werkt om de kolen teruguitvallen en niet tegen de nieuwe aan blijven liggen. Na ja... weer een les wijzer...... Q snel omgebouwd en verder volgens bewezen concept, kolen aan een kant, vlam breker en bakje water...

1F8FF938-9AC3-4B10-B63B-7188909BF938-2659-00000522204D0F42_zpse6574eda.jpg

Dit bleek prima te gaan, ook ergens gelezen dat een bakje water best vervangen kon worden door bier, dus bij het bijvullen wat  bier in het bakje gedaan ik weet niet of het veel uitmaakt maar geeft een leuke extra touch aan het geheel al is het maar voor het gevoel. 8)

Uiteindelijk na best wel wat af stellen de temp redelijk constant gekregen. Omdat ik nog geen vaste temperatuur meter had na een uur of 4 om het uur met een digitale insteek thermometer de temp gemeten.
Uiteindelijk was de PP bij de laatste meting zo'n 84gr....

29DC4880-F20D-449E-929D-EC78513E6353-2659-00000522254B594D_zpsfd0e5e27.jpg

Ingepakt in folie en een uurtje laten rusten
Het resultaat was voor mij voor een eerste keer prima....... de smaak was goed maar omdat hij toch wat te warm was mischien wat droog aan de zijkant. Op een bolletje met Saus was dat geen enkel probleem ;)

Toch wel gelijk wat leer momenten en nieuw wenslijstje.

Leer momenten:
- Juiste opzet en verdeling kolen en vlam brekers
- Hou de temperatuur in de gaten (Gebruik thermometer  ;))

Verder prima tevreden en klaar voor verdere experimenten, de gasten vonden het heerlijk dus dat was een compliment. Volgende keer recept met extra saus en eventueel inspuiten proberen.

Zoals je ziet ben net begonnen en sta open voor alle input...

Groetjes

Top, alles gelukt zie ik, Blijft altijd mooi je eerste PP.
Ik weet niet of je een vaste temperatuur meter gebruikt maar bij de IKEA of Hanos kan je deze heel goedkoop vinden (pakweg 15 eurie)

Die ziet er goed uit, altijd leuk je eerste PP.

Goed gelukt zo te zien. De laatste methode met de vlambreker gebruik ik altijd op mijn OTP 47 cm. Werkt perfect. Afhankelijk van de hoeveelheid briketten kan ik de temperatuur tussen de 100 en 160 graden regelen daarmee. Ik begin meestal met een halve starter en de onderste schuif bijna dicht. Ik vind het makkelijker de temperatuur langzaam op te laten lopen dan te laten zakken. Wel blijft het op zo'n kleine Q constant in de gaten houden.

Congrats ik denk ook dat er een knorretje aan zit te komen. Volgens mij heb je de belangrijkste verbeterpunten al opgeschreven. Ik kan alleen nog toevoegen, dat bier kun je beter zelf opdrinken ipv in de lekbak gooien  ;D

Thanks.... idd bedankt voor de biertip!  ;)
Ik ga snel een vaste thermometer halen, ook daar bedankt voor de tip!

Mooie sessie en altijd stoer al je het op zo'n klein barbecuetje doet :) Gefeliciteerd met je knorretje!
Nog wat aanwijzingen/tips/tricks en gezever van mij ;)
De methode met de ring kan wel maar dan moet je ze echt netjes, dakpansgewijs, stapelen. De manier die je daarna hebt gedaan is een stuk handiger. De bak water onder je vlees kun je ook prima vullen met vloeistof, die bakken fungeren als buffer en houden temperatuurschommelingen tegen, daarbij zorgt het ervoor dat de temperatuur niet heel veel boven de 100?C uitkomt omdat er een hoop energie gaat zitten in het aan de kook brengen van het water.
Voor pulled pork kun je je vlees er het beste af halen als je kerntemperatuur 88?C of hoger is. Daaronder is het lastiger om het uit elkaar te trekken.

Heel erg stoer op zo'n 47-er! Echt van harte met je knor.

Gefeliciteerd met je knorretje!

Gefeliciteerd met je knorretje, leuk verslag.

Te Gek... mn knorretje... thanks! ;)

noskos zei:
Mooie sessie en altijd stoer al je het op zo'n klein barbecuetje doet :) Gefeliciteerd met je knorretje!
Nog wat aanwijzingen/tips/tricks en gezever van mij ;)
De methode met de ring kan wel maar dan moet je ze echt netjes, dakpansgewijs, stapelen. De manier die je daarna hebt gedaan is een stuk handiger. De bak water onder je vlees kun je ook prima vullen met vloeistof, die bakken fungeren als buffer en houden temperatuurschommelingen tegen, daarbij zorgt het ervoor dat de temperatuur niet heel veel boven de 100?C uitkomt omdat er een hoop energie gaat zitten in het aan de kook brengen van het water.
Voor pulled pork kun je je vlees er het beste af halen als je kerntemperatuur 88?C of hoger is. Daaronder is het lastiger om het uit elkaar te trekken.

Absoluut geen gezever, ben blij met de input, jullie hebben allemaal hetzelfde traject doorlopen en toen ook van alle input geleerd.
Het is daarnaast gewoon super on zoiets leuks als Q-en te delen en van elkaar te leren.

Nog 1 vraag, ik heb gelezen dat het vlees nog nagaart nadat je het van de grill neemt, is de 88gr dan niet wat aan de hete kant? (niet dat ik je niet geloof maar wilde even jullie mening horen ;))

Nee hoor, gaat helemaal goed. bij 88?C prik ik altijd even met mijn thermometerprobe of er nagenoeg geen weerstand meer is. Dat is belangrijker dan de temperatuur. Dan uurtje laten rusten in folie en daarna pullen.

Super gedaan, gefeliciteerd met je knorretje.

Weer een happy knorretje erbij ;D

Thanks allemaal. Ben er best wijs mee :)

Terug
Bovenaan Onderaan