BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste pizza's

 
 

henkman

Vuurmaker
Berichten
77
Vandaag zou ik mijn met Vaderdag gekregen pizzasteen voor het eerst gaan gebruiken.
Gisteren hier in een post nog wat tips gevraagd (en gekregen 👍) nog aardig wat gegoogled om vandaag aan de slag te gaan.
Bij de Makro had ik een zak pizzadeeg bollen gekocht (zelf deeg maken ga ik me later nog wel aan wagen) de gewenste toppings voor iedereen lagen klaar dus einde van de middag de bbq aan en naar de 250 graden gebracht, pizzasteen erop om op temperatuur te laten komen en ondertussen stond deze jongen de pizzadeeg bollen om te toveren in wat de pizza's zouden worden. En al zeg ik het zelf, voor een eerste keer viel het me niet tegen.
De eerste was voor dochterlief, hij ging makkelijk op de pizza schep een net zo makkelijk op de steen. Ik moest mezelf inhouden om niet steeds de bbq te openen om te kijken maar na een minuut of 10 zagen we door de bovenkant dat de pizza zo goed als klaar was
Niet veel later ging de pizza makkelijk op de schep en zo op het bord van mijn dochter.
Terwijl die zat te smullen ging de pizza van mijn vrouw er op een dat ging iets minder soepel. Ik was al bang dat er teveel op lag (mevrouw wilde perse een pizza tonijn) een idd de pizza brak en moest in twee stukken op de schep en op de pizza steen. Ook deze pizza was na een minuut of 10 klaar en ondanks dat hij in twee stukken was gebroken was de smaak er niet minder om 😊.
Als laatste was ik aan de beurt, makkelijk op de schep en op de bbq en na een dikke 10 minuten weer makkelijk op de schep.
Al met al ben ik voor een eerste keer zeer tevreden, de pizza's smaakten prima en als ik zo in het zonnetje lekker met de bbq bezig kan zijn met een drankje erbij hoor je mij niet klagen hoor.
Ik weet nu al wat er de volgende keer met de restjes pulled pork gaat gebeuren 😉

1000020190.jpg


1000020193.jpg


1000020195.jpg


1000020194.jpg


1000020196.jpg


1000020207.jpg


1000020201.jpg


1000020202.jpg
 
Het leuke aan een kamado is dat hij warmer kan dan 250°. Beter nog is 350° en dan is de pizza klaar op 4 minuten. En door de snelle hogere hitte nog veen lekkerder.
 
Het leuke aan een kamado is dat hij warmer kan dan 250°. Beter nog is 350° en dan is de pizza klaar op 4 minuten. En door de snelle hogere hitte nog veen lekkerder.
En het leuke aan dit forum is dat ik dus blijf leren 😉
Deze tip neem ik mee voor de volgende keer.
 
Goed bezig Henk! Je hebt overigens wel een hele droge deegbol. Zo te zien is je deeg verschillende keren gescheurd en gerepareerd met deeg. Door meer vocht rekt die beter. Wordt die wel wat plakkerig van. En je deeg wordt luchtiger.
 
Goed bezig Henk! Je hebt overigens wel een hele droge deegbol. Zo te zien is je deeg verschillende keren gescheurd en gerepareerd met deeg. Door meer vocht rekt die beter. Wordt die wel wat plakkerig van. En je deeg wordt luchtig
Het lijkt idd dat ze gescheurd zijn maar dat was niet het geval. Ik denk dat dat vooral aan mijn beginners skills ligt. Ik moet nog ff leren hoe ik van een bol een mooie pizza maak ..
 
Die tonijnpizza lijkt me betreft gewicht het probleem niet. Die ziet er lichter uit dan die met champ, salami, paprika, ananas en jalapeno.

Kan het aan de deegbollen hebben gelegen? Heb die van AH uit de vriezer gehad maar was er niet zo tevreden over, wellicht was dit merk van de Marko minder geschikt voor de kamado en meer gericht op de standaard over betreft temperatuur en vochtigheid?
 
Ziet er goed uit. Gewoon de volgende keer lekker zelf je deeg maken.
In de diverse draadjes is alles langsgekomen en dan heb je het helemaal zelf in de hand!!
 
Ziet er goed uit. Gewoon de volgende keer lekker zelf je deeg maken.
In de diverse draadjes is alles langsgekomen en dan heb je het helemaal zelf in de hand!!
Mocht het dan toch nog uit de hand lopen, dan is de hydratatie van je deeg veel te hoog :p
 
Het veilige advies is gewoon de filmpjes van Simon kijken en alles netjes afwegen. ;)
Als je niet zeker weet of je een sterke bloem hebt kan je beter aan de lage kant gaan zitten met je hydratatie. 54% of zo.
 
Mooi zo'n eerste sessie.
Lekker en op naar de volgende
 
Die tonijnpizza lijkt me betreft gewicht het probleem niet. Die ziet er lichter uit dan die met champ, salami, paprika, ananas en jalapeno.

Kan het aan de deegbollen hebben gelegen? Heb die van AH uit de vriezer gehad maar was er niet zo tevreden over, wellicht was dit merk van de Marko minder geschikt voor de kamado en meer gericht op de standaard over betreft temperatuur en vochtigheid?
Dat zou natuurlijk kunnen tenslotte is de Makro wat dat betreft op de horeca gericht en niet op de hobbyist achter zijn kamado 😉
Maar ik heb er nog een aantal dus ik kan voorlopig nog ff testen... Belangrijkste is dat de pizza's goed smaakten dus er gaan er zeker meer komen😊
 
Terug
Bovenaan Onderaan