Beef en Steak

Mijn eerste low&slow met MOINK

dromer1967

Pitmaster
Een volgende stap op the BBQ road. We're going to see the MOINKS, the wonderful MOINKS of Q  :D

Voor mij wel een uitdaging om die temperatuur een keer echt laag te krijgen en te houden.

Recept van noskos erbij gepakt en de ballen in elkaar gedraaid. Heb echter geen rub gebruikt. Omdat er al zout in het gehakt zit, in het ontbijtspek en ook nog in de bbq saus leek het me wel zout genoeg allemaal.

2014-08-01194848.jpg

Voor andere beginners zoals ik die ook graag wat richtlijnen en getalletjes zien: ik heb 15 briketten op mijn 47OTP gelegd en de Q (natuurlijk) bereid volgens de indirecte methode. Met de onderste schuif vrijwel dicht en de bovenste helemaal open kreeg ik hiermee een rooster temperatuur van rond de 120-125 graden wat me prima leek voor mijn balletjes.

2014-08-01204132.jpg

Na een handje rookhout (hickory) gingen de balletjes op den kneut:

2014-08-01203203.jpg

Dit keer werkte de probe op het rooster door een aardappel heen heel goed. En ik moet zeggen, de temperatuur bleef de gehele bereidingstijd zo rond de 123 (+-2) graden zitten. Ik heb aan de onderste schuif nu eigenlijk niets hoeven doen.

Na een half uurtje de balletjes ingesmeerd met deze BBQ saus

2014-08-01205602.jpg

Na nog ongeveer een kwartiertje waren de balletjes gereed.

2014-08-01212801.jpg

En mijn eerste low&slow was een feit :)

Hoe vonden we mijn ballen? Smaak was goed, rooksmaak was lekker, maar ze waren toch een beetje aan de droge kant. Volgende keer dus toch maar proberen om ??n van de balletjes op z??r onzedelijke wijze van een probe te voorzien. Ook ga ik nog wat prutsen met de kruiden. De bal zelf was namelijk toch wat flauw. Dus of ik doe de rub erbij en dan geen zout in de ballen zelf. Of ik doe de rub gewoon door de ballen heen.

Maar al met al is het voor het eerst gelukt om de Q op een juiste en vooral lage temperatuur te houden. Dus weer een stapje richting het Qhalla  B-)

Thanks for watching.

Nice balls!! :D

Terug
Bovenaan Onderaan