Na de gangbare worstjes, zalm en zo werd het eens tijd voor iets anders en een volgende stap. Een beenhammetje leek me nog redelijk simpel en lekker. Voor mij een (kleine) nieuwe uitdaging omdat ik de Q op een lagere temperatuur van 160-170 graden moest krijgen en houden.
Daarom bij appie een beenhammetje op de kop getikt. Deze in de marinade gezet (ketjap, honing, whiskey, tijm) en 24 uur in de zip lock laten marineren.
De Q ingericht voor de indirecte methode met 170 graden dome en de beenham op het rooster gelegd.
Vervolgens de thermometer ingesteld op 57 graden en wachten. Tijdens de gaartijd geprobeerd om de temperatuur zo constant mogelijk op 170 graden te houden. En dat viel voor mij als beginner nog niet mee.
Na ongeveer drie kwartier was het zover:
Nu de beenham nog ongeveer een kwartiertje in de folie gehad (glimmende kant naar binnen).
Uiteindelijk beenham eruit gehaald en gesneden
Het was al wat later, de beenham werd een snack, dus ik kan/kon de kleur niet goed meer beoordelen. De beenham was echter zeer smakelijk en sappiger dan ik hem ooit uit de oven heb gekregen (natuurlijk mede doordat ik nu een kernthermometer gebruikte).
Toen de ham bijna op was, realiseerde ik me dat ik het rookhout vergeten was. Dus dan doen we de volgende keer.
Want dat er voor beenham nog een volgende keer komt is een feit
Leermomenten:
Kortom een voor mij geslaagde eerste poging. Het was weer lekker, als snack samen met wat gedroogde tomaatjes uit de oven en wat blokjes feta, overgoten met honing-appel dessing.
Daarom bij appie een beenhammetje op de kop getikt. Deze in de marinade gezet (ketjap, honing, whiskey, tijm) en 24 uur in de zip lock laten marineren.

De Q ingericht voor de indirecte methode met 170 graden dome en de beenham op het rooster gelegd.

Vervolgens de thermometer ingesteld op 57 graden en wachten. Tijdens de gaartijd geprobeerd om de temperatuur zo constant mogelijk op 170 graden te houden. En dat viel voor mij als beginner nog niet mee.
Na ongeveer drie kwartier was het zover:

Nu de beenham nog ongeveer een kwartiertje in de folie gehad (glimmende kant naar binnen).
Uiteindelijk beenham eruit gehaald en gesneden

Het was al wat later, de beenham werd een snack, dus ik kan/kon de kleur niet goed meer beoordelen. De beenham was echter zeer smakelijk en sappiger dan ik hem ooit uit de oven heb gekregen (natuurlijk mede doordat ik nu een kernthermometer gebruikte).
Toen de ham bijna op was, realiseerde ik me dat ik het rookhout vergeten was. Dus dan doen we de volgende keer.
Want dat er voor beenham nog een volgende keer komt is een feit

Leermomenten:
- Het rookhout niet vergeten
- Volgende keer minder kooltjes. Nu moest de onderste schuif telkens dicht, waarna de boel in elkaar stortte en weer wat open waarna het te warm werd. Hopelijk met minder kooltjes kan de schuif wat meer open waardoor ik er minder vaak op hoef te letten. Ik begin geloof ik steeds meer het nut in te zien van speeltjes als de iGrill 2 waarmee je de dome temperatuur in de gaten kunt houden zodat er automatisch een alarm afgaat als de dome te koud of te warm wordt
- Misschien eens een ongezouten beenham proberen, zodat de marinade nog beter intrekt?
Kortom een voor mij geslaagde eerste poging. Het was weer lekker, als snack samen met wat gedroogde tomaatjes uit de oven en wat blokjes feta, overgoten met honing-appel dessing.