BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste amerikaanse brisket van 4.8 kg

 
 

Carbo negra

Stoker
Berichten
332
Na een goede tip dat de briskets bij inamood voor de helft van de prijs waren direct 2 briskets besteld (bedankt forum!). De ene was 4.8 kg en de ander 3.6 kg. De 4.8 kg die gisteren op de bbq ging was een choice en de ander is een prime.

Maar goed, genoeg kwaliteitsgeneuzel... Het was een lang naar uitgekeken wens die gisteren mocht uitkomen! 2 dagen van te voren de brisket uit de vriezer gehaald en deze in de koelkast laten ontdooien. Na het open maken van de verpakking dacht ik dat die best al mooi uitgesneden was en dat ik er zelf niet veel vanaf zou snijden. Uiteindelijk nog behoorlijk wat er af getrimmed. Kwam 800 gram hard vet, vlies en lelijk of dun vlees af.
20230812_163315.jpg

Daarna terug de koeling in omdat ik hem pas in de nacht er op wilde plaatsen. In de tussentijd het vet in een pan uitgebakken om de tallow/ossevet terug te winnen voor later. Daarna een eigen rub gemaakt van peper, zout, ui, knoflookpoeder en wat kruidnagelpoeder.

Tring... daar ging de wekker om 3 uur 's nachts. In zombie modus de bbq aan gezet en de brisket voorzien van een rublaag. Vond het best spannend omdat die erg peperig was en ik bang was dat het misschien iets too much voor de visite zou zijn. Peper wordt wel minder sterk als het verwarmd wordt maar met 25 mensen wil je wel goed voor de dag komen.
20230813_031140.jpg

S nachts vergeten door de slaperigheid om een foto op de bbq te maken. Gelukkig had ik er wel een van s morgens. Om de anderhalf uur mijn wekker gezet en de temperatuur bleef prima stabiel. In de laatste 2 uur was de temp alleen wel langzaam opgelopen tot 130 graden. Geen probleem alleen misschien een wat kortere bereidingstijd. Toen de kerntemperatuur 71 graden was de kap geopend en daar keek de brisket heel blij naar mij. Enige wat ik concludeerde was dat ik er toch een blokje hout onder had moeten doen omdat er enkele plasjes op stonden. Voor de rest zag die er prima uit mijn inziens.
20230813_082307.jpg


De brisket ingepakt in butcherpaper wat ik van te voren al wat ingevet had met tallow van de dag er voor. Daarna terug op de bbq voor de laatste stap.
20230813_082816.jpg


Gestaag klimt de brisket door en heb ik hem er bij 96 graden af gehaald. De brisket in de koelbox laten rusten voor 4 uur en toen mocht die uitgeserveerd gaan worden. De flat? (Ik haal die naam constant door de war) afgesneden om daarna in blokjes te snijden en af te lakken met bbq saus. Niet te veel gedaan omdat ik het als een mooi extra smaakje wilde hebben ipv alleen bbq saus smaak. De bbq opgestookt tot 150+ graden en daar ging een deel weer terug.

20230813_182035.jpg

Uiteindelijk kwamen ze er af en kon iedereen het proeven. Snel een stukje uit de schaal gepikt omdat ze gretig aftrek vonden. Uiteindelijk was dit helaas ook het enige stukje dat ik van de burnt ends geproefd heb. Het resultaat was overigens echt super lekker. Mooie mix van sappig, vettig rundvlees met een mooie rooksmaak en een lekkere licht peperige korst.

Daarna de point tegendraads gesneden. Deze was ook erg lekker. Misschien iets droger maar niet heel droog. Gewoon prima en dat was het. De smaak was overigens wel heel lekker. Zeker door de mooie donkere bark. Helaas niet veel foto's van kunnen maken omdat die zo opgegeten was. In totaal 10 uur op de bbq gelegen en in 30 minuten geheel op. Wat een contrast... misschien maar een goed teken ook!

20230813_190317.jpg



Ik hoop dat jullie het een beetje met plezier hebben kunnen lezen. Ik heb het wel met enige spanning maar vooral met plezier gemaakt. Kijk uit naar de volgende brisket om te bereiden en in de tussentijd nog een paar andere dingen te bereiden!



20230813_183846.jpg
 
Laatst bewerkt:
Lekker man!

Ziet er erg goed uit.
 
Na een goede tip dat de briskets bij inamood voor de helft van de prijs waren direct 2 briskets besteld (bedankt forum!). De ene was 4.8 kg en de ander 3.6 kg. De 4.8 kg die gisteren op de bbq ging was een choice en de ander is een prime.

Maar goed, genoeg kwaliteitsgeneuzel... Het was een lang naar uitgekeken wens die gisteren mocht uitkomen! 2 dagen van te voren de brisket uit de vriezer gehaald en deze in de koelkast laten ontdooien. Na het open maken van de verpakking dacht ik dat die best al mooi uitgesneden was en dat ik er zelf niet veel vanaf zou snijden. Uiteindelijk nog behoorlijk wat er af getrimmed. Kwam 800 gram hard vet, vlies en lelijk of dun vlees af.Bekijk bijlage 56667
Daarna terug de koeling in omdat ik hem pas in de nacht er op wilde plaatsen. In de tussentijd het vet in een pan uitgebakken om de tallow/ossevet terug te winnen voor later. Daarna een eigen rub gemaakt van peper, zout, ui, knoflookpoeder en wat kruidnagelpoeder.

Tring... daar ging de wekker om 3 uur 's nachts. In zombie modus de bbq aan gezet en de brisket voorzien van een rublaag. Vond het best spannend omdat die erg peperig was en ik bang was dat het misschien iets too much voor de visite zou zijn. Peper wordt wel minder sterk als het verwarmd wordt maar met 25 mensen wil je wel goed voor de dag komen.
Bekijk bijlage 56668
S nachts vergeten door de slaperigheid om een foto op de bbq te maken. Gelukkig had ik er wel een van s morgens. Om de anderhalf uur mijn wekker gezet en de temperatuur bleef prima stabiel. In de laatste 2 uur was de temp alleen wel langzaam opgelopen tot 130 graden. Geen probleem alleen misschien een wat kortere bereidingstijd. Toen de kerntemperatuur 71 graden was de kap geopend en daar keek de brisket heel blij naar mij. Enige wat ik concludeerde was dat ik er toch een blokje hout onder had moeten doen omdat er enkele plasjes op stonden. Voor de rest zag die er prima uit mijn inziens.
Bekijk bijlage 56669

De brisket ingepakt in butcherpaper wat ik van te voren al wat ingevet had met tallow van de dag er voor. Daarna terug op de bbq voor de laatste stap.
Bekijk bijlage 56670

Gestaag klimt de brisket door en heb ik hem er bij 96 graden af gehaald. De brisket in de koelbox laten rusten voor 4 uur en toen mocht die uitgeserveerd gaan worden. De flat? (Ik haal die naam constant door de war) afgesneden om daarna in blokjes te snijden en af te lakken met bbq saus. Niet te veel gedaan omdat ik het als een mooi extra smaakje wilde hebben ipv alleen bbq saus smaak. De bbq opgestookt tot 150+ graden en daar ging een deel weer terug.

Bekijk bijlage 56671
Uiteindelijk kwamen ze er af en kon iedereen het proeven. Snel een stukje uit de schaal gepikt omdat ze gretig aftrek vonden. Uiteindelijk was dit helaas ook het enige stukje dat ik van de burnt ends geproefd heb. Het resultaat was overigens echt super lekker. Mooie mix van sappig, vettig rundvlees met een mooie rooksmaak en een lekkere licht peperige korst.

Daarna de point tegendraads gesneden. Deze was ook erg lekker. Misschien iets droger maar niet heel droog. Gewoon prima en dat was het. De smaak was overigens wel heel lekker. Zeker door de mooie donkere bark. Helaas niet veel foto's van kunnen maken omdat die zo opgegeten was. In totaal 10 uur op de bbq gelegen en in 30 minuten geheel op. Wat een contrast... misschien maar een goed teken ook!

Bekijk bijlage 56672


Ik hoop dat jullie het een beetje met plezier hebben kunnen lezen. Ik heb het wel met enige spanning maar vooral met plezier gemaakt. Kijk uit naar de volgende brisket om te bereiden en in de tussentijd nog een paar andere dingen te bereiden!



Bekijk bijlage 56675
Gefeliciteerd!

Zo dan ! 3 uur uur je nest uit om de Q aan te steken dan kan ik me voorstellen dat je er bij staat als een zombie 🤣 Waarom zo vroeg je bed uit?

De Briskit ziet er lekker uit! 😋

je gooit de Point met de Flat door elkaar! Van de point kun je eventueel lekkere Burnt ends snoepjes maken en de flat snij je mooie plakken. Je kunt natuurlijk ook van de point lekkere plakken snijden! Das misschien nog wel lekkerder 😀
 
Laatst bewerkt:
Wauw wat een dag! En geslaagd zo te zien!
Dat moet voor herhaling vatbaar zijn! Had je de brisket ook geinjecteerd? Ik ben namelijk info in aan het slaan om het ook eens te maken. En is het voldoende om 25 man mee te voeden?
 
Lekker hoor.
Ik neem aan dat je de point in blokjes voor de burnt ends hebt gesneden..?
Je zal ze vast qua naam verwisseld hebben :)
 
Het resultaat mag er zijn!
Het beste compliment dat je kan krijgen, zit in het feit dat alles al na 30' op was 👏
 
Wauw wat een dag! En geslaagd zo te zien!
Dat moet voor herhaling vatbaar zijn! Had je de brisket ook geinjecteerd? Ik ben namelijk info in aan het slaan om het ook eens te maken. En is het voldoende om 25 man mee te voeden?


Zeker voor herhaling vatbaar! Moet er wel bij zeggen dat ik van andere stukken op de bbq net zo blij wordt.

Ik had hem bewust niet geinjecteerd. Om hem te injecteren met smeltjus stond mij al tegen omdat ik de brisket wil proeven ipv de smaak van smeltjus. Daarnaast doe ik mijn pulled porks tegenwoordig ook nooit meer injecteren en die komen er eigenlijk net zo goed en smaakvol af als zonder injectie. Het is denk ik maar net waar je vertrouwen in hebt en lekker vind.

Wat betreft 25 man, het is niet veel voor iedereen maar dat wist ik van te voren. Er ging nette 4 kg de bbq op na het trimmen en ik gok dat die aan het einde van de run nog 3 kg is. Maar van te voren loaded nachos gedaan. Dat kost weinig voorbereiding en vult al lekker. Tegelijk met de brisket ook coleslaw en pastasalade geserveerd. Stokbroodjes met smeersels er bij en iedereen zat vol!
 
@ de moderators, komt deze nog in aanmerking voor een badge? Het zal voorlopig geen stuk meer worden van 4.8 kg 😁 heb er nog wel 1 liggen maar die is 3.6 kg.
 
Knap gedaan hoor👌🏻 mensen verklaren mij al voor gek als ik om 6 uur op sta om de q aan te steken😉
Haha daar moet je toch ookeen beetje gel voor zijn. Volgende keer doe ik hem er wel iets later op. Maar dit was fijn met een verjaardag zodat je zeker weet dat die op tijd af is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan