BasBQ
Beef en Steak

Mijn 1e pulled pork op Weber OKP47

 

Rtvld

Sprokkelaar
Berichten
30
Gisteren mijn 1e PP gerookt. De avond ervoor bezig geweest met rubben, injecteren en de saus. Alles zo'n 12 uur laten rusten en toen 't feest beginnen.


Alle ingredi?nten bij elkaar.


Mooi stukje procureur ingerubd. Hiervoor de rub van Noskos gebruikt.
Ik heb ook een marinade ge?njecteerd. Hiervoor heb ik ook 't recept van Noskos gebruikt.


In de folie gezet en voor 12 uur in de koelkast.


Mijn webertje om half 9 opgestookt en om 09:50 de procureur op 't rooster geplaatst.
Ik had onderste stookgedeelte voor de helft gevuld met koude briketten en andere helft met rookhout. Hierbovenop een stuk of 15 gloeiende weber briketten.
Waarschijnlijk was dit een beetje to much waardoor 't even duurde dat de temperatuur in de bbq gezakt was naar een acceptabele temperatuur.


Rond 14:00 dacht ik dat het tijd was om er 5 warme briketten bij te gooien. Om 15:00 lag de PP ruim 5 uur op het rooster te roken waarna ik de PP in alufolie ingepakt heb en ook nog even wat NC BBQ saus gesmeerd over de PP.



En om 16:45 was het zover. De 88 graden bereikt en de PP van de BBq afgehaald en met nieuwe alufolie nog een uur laten rusten. Zoveel als mogelijk het sap opgevangen.



Het resultaat. Dat ruikt super!


Het pullen kan beginnen. En uiteraard belandt er zo nu en dan een stukje in mn mond...


2 kg gepuld PP. De NC BBQ saus van Blue Smoke erdoor gemengd samen met het opgevangen sap.


Vandaag met de hele familie genuttigd. Beetje koolsla en stukjes tomaat erbij en een kant en klaar sausje van Herman de Blijker. Iedereen was er zeer te spreken over. De 2kg PP was met 6 volwassenen snel op.

Het op temperatuur houden van de Weber OKP47 was iets waar ik toch wel beetje tegen op zag. Uiteindelijk is dat redelijk goed gekomen alhoewel ik toch wel elk half uur heb moeten spelen met de luchtopeningen. Hieronder een overzicht van temperatuur van kern van het vlees en temperatuur in de BBQ.

          Vlees    BBQ
09.50      6        120
10.20    20      115
10.50    34      120
11.20    43      135
11.50    50      120
12.20    53      125
12.50    57      130
13.20    62      140
13.50    67      130
14.20    70      135
14.30      5 warme briketten toegevoegd
14.50    72      130
15.00      ingepakt in alufolie ivm de 5 uur of 74 graden
15.20    74      130
15.50    80      130
16.20    84      135
16.45    88 graden bereikt

Het viel mij op dat ie relatief kort in de "zone" heeft gezeten. En ook in totaal maar 7 uur tot de gewenste 88 graden bereikt was.
Ik neem aan dat dat komt omdat ik met de temperatuur iets te hoog heb gezeten. Vooral vanaf 12.50 ben ik niet meer onder de 130 graden gekomen.
Iemand die dat kan bevestigen?

Al met al ben ik iig zeer tevreden met het resultaat.
Zeker voor herhaling vatbaar.
 
Zal best lekker zijn , echter zie ik geen foto's
 
Foto's zijn inmiddels ook geplaatst. Foutje van mij.

Ik wil trouwens eenieder hier op t forum bedanken voor de info/tips en recepten.
Zonder dat had t me niet gelukt om zo'n stuk vlees tot een goed einde te brengen.

Nu ben ik natuurlijk nog een groentje op het gebied van roken dus ik sta zeker open voor kritisch commentaar.
Daar hoop ik dan van te leren.

Gr. Jan
 
Dat ziet er goed uit.
Krijg hier spontaan weer honger
 
Lekker hoor, gefeliciteerd met je stickertje!
Ik denk dat je met je idee van de hoge temperatuur wel goed zit... Maar als het lekker was, who cares?
 
prachtig resultaat, gefeliciteerd met je knor.
en wat Ceriel al zegt, qua temperatuur, maar het resultaat mag je denk ik echt trots op zijn
 
Ziet er goed uit, gefeliciteerd met je Knorretje.
 
Hoi.
Om de temp. wat constanter te houden heb ik de ruimte onder de waterbakjes opgevuld met in aluminiumfolie gepakte stenen.
Ik kan niet goed zien of jij dat ook al gedaan hebt.
Het helpt m.i. echt wel.

0XJRMQ9l.jpg
 
Bedankt allemaal!

@Hans, ik heb dat in t verleden idd ook gedaan.
Mede om t alufolie wat te verstevigen naast de brikettenhouder.
Nu had ik alleen niet zoveel ruimte meer over vanwege de 2 met water gevulde bakjes.
De volgende keer zal ik dat nog eens proberen voor zo'n  lange run. Mijn nadeel ik ook een beetje dat ik te snel bang ben dat t vuurtje zal doven in bbq waardoor je dus ook te hoog in de temperatuur terecht komt.

In het verleden heb ik ook nog wel eens een bcc geprobeerd die aan de bovenkant gaar was en beneden nog half rauw. Ik zal dus gewoon de bbq beter moeten leren te controleren wat betreft de temperatuur, denk ik. Maar goed, door schade en schande proberen we wijs te worden.

 
Ziet er goed uit. Gefeliciteerd met je Knorretje  B-)
 
Mooi vastgelegde run. Zo'n eerste keer is altijd lastig. Je zal zien dat het de 2e keer veel makkelijker gaat. Gefeliciteerd met je knorr
 
Een run voor 20 man? Dat is het serieuze werk! Ben benieuwd naar de foto's van die run.
 
Ik ben er zelf ook wel benieuwd naar eigenlijk.
Zaterdag krijg ik de 20 man op bezoek dus vrijdag gaat de pork op de smoker. Mocht het mislukken kan ik altijd nog een plan b gaan verzinnen.
 
Mooi resultaat, gefeliciteerd met je Knorretje!
 
Terug
Bovenaan Onderaan