BasBQ
Beef en Steak

Met vaderdag voor de eerste keer spareribs

firestarter_K

Tondelzoeker
Berichten
21
Komende zondag ga ik voor het eerst spareribs maken. Bij de plaatselijke slager twee strengen van elk 750gr besteld, het forum en Youtube afgestruind naar tips en alle benodigde spullen besteld en gekocht. Kortom, ik kan niet wachten tot het zondag is!

Hieronder een aantal foto’s van de kruiden, saus en de andere spulletjes die ik ga gebruiken.

Update volgt wanneer ik de ribs zaterdag van de rub zal voorzien!

82E63FEC-8D66-4523-9898-91B0EE7B7BC6.jpeg


B4E8597F-531D-4E90-9711-9CAC3AB10A96.jpeg


409AF96B-4390-484A-B644-DA8FCF8C3741.jpeg


8C26D93C-9334-4575-9393-35A12A223315.jpeg
 
Gaat wel goed komen daar met vaderdag aan de ingrediënten zal het i.i.g. niet liggen heb je al een rib rekje of heb je ruimte genoeg op het rooster?
 
Gaat wel goed komen daar met vaderdag aan de ingrediënten zal het i.i.g. niet liggen heb je al een rib rekje of heb je ruimte genoeg op het rooster?

Ik ga er vanuit dat ik genoeg ruimte heb om ze gewoon op het rooster te kunnen plaatsen, maar mocht het zo zijn dat ik zaterdag zie dat het niet kan, rijd ik nog even snel naar de groothandel.
 
Ik ga er vanuit dat ik genoeg ruimte heb om ze gewoon op het rooster te kunnen plaatsen, maar mocht het zo zijn dat ik zaterdag zie dat het niet kan, rijd ik nog even snel naar de groothandel.
Ik neem aan dat je de IKEA bedoeld en daar het "RIBREKJE " haalt.

Daar noemen ze het een delkselhouder met de naam: VARIERDA.


Goed weekend.

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
 
Ik neem aan dat je de IKEA bedoeld en daar het "RIBREKJE " haalt.

Daar noemen ze het een delkselhouder met de naam: VARIERDA.


Goed weekend.

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Ikea is één van de vele en als het niet nodig is gebruik ik hem niet (want ik vind het "goed" schoonmaken nogal wat werk en de pootjes worden steeds gammeler)
 
Ikea is één van de vele en als het niet nodig is gebruik ik hem niet (want ik vind het "goed" schoonmaken nogal wat werk en de pootjes worden steeds gammeler)
Ik vind dat schoonmaken niet zo'n ding. Stalenwolletje erover rechtop in de vaatwasser en het is schoon
 
Voorbereiding is top. Was het maar alvast papili day.

Voor wat betreft dat afdruiprekje van IKEA. Niet klagen, gebruik het zelf ook. Is en blijft een tooltje wat gebruikt wordt waar het niet voor ontworpen is.
Is het gammel en/of vies. Bij het oud ijzer en een nieuw bestellen.
 
Wel even de rubberen dopjes verwijderen, zegt deze ezel :oops:

Edit: zie trouwens dat je een 57 cm Weber hebt. Met bescheiden strengen van 750 gram moeten daar er zeker 3 op passen zonder rekje.
 
Een rekje kan handig zijn, maar als je zonder kan scheelt het afwas
 
Bedankt voor de vele tips allemaal, super tof hoe iedereen meedenkt!

Het vlies van de ribben gehaald wat er op filmpjes toch makkelijker uitziet haha. De ribben daarna van de rub voorzien en aangezien het de eerste keer is nog lekker dingen aan het uittesten. Alle twee namelijk voorzien van zout, uienpoeder, knoflookpoeder, paprikapoeder, chilipoeder en peper waarbij die op de ene strong vrij grof is en op de andere gemalen is. Onder het mom als je het niet probeert zal je het nooit weten.

D97F48ED-788A-492E-86EA-7C2997F1954E.jpeg


E7B9535E-EC9B-41C1-A05A-2A9226E789EA.jpeg


8CAF5382-EFFC-4088-8930-E8E5523C5034.jpeg
 
Dat is het voordeel van die filmpjes, als het niet lukt word het niet gepost
Maar je bent er klaar voor
 
Tijdens het barbecuen helaas geen tijd gehad om foto’s te maken, daarom alleen een van het eindresultaat.

Bereiding: 2u op 110/120 gerookt met om het half uur vochtig houden met appelsap, vervolgens ingepakt in alu folie voor een uur en daarna een half uur met de lak erop.

Voor een eerste keer waren het lekkere ribben maar niet geweldig, oorzaak: teveel rookhout gebruikt waardoor die smaak overheerste en de ribben te kort de kans gegeven om door te trekken naar de 90 graden.

Het gebruiken van gemalen peper heeft na het proeven van de ribben toch mijn voorkeur ten opzichte van de grovere peper.

Alle botjes lagen afgekloven op het plankje dus al met al toch redelijk genoten van de eerste keer ribs. Wordt vervolgd....

236BF3FA-7673-4A31-80C0-7D3E2B5FEEA5.jpeg
 
Ik neem aan dat je de IKEA bedoeld en daar het "RIBREKJE " haalt.

Daar noemen ze het een delkselhouder met de naam: VARIERDA.


Goed weekend.

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Dekselhouder.... is toch duidelijk een rib rack? Rare jongens die Zweden.

Sent from my GM1913 using Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan