BasBQ
Beef en Steak

Messen slijpen

Heb zojuist op Ebay een japanse steen gekocht met korrel 1000/3000.
Hiermee moet ik mijn huis,tuin en keuken messen wel iets scherper kunnen krijgen, Toch!! ??? :eek: ;D
 
MarBQ zei:
Heb zojuist op Ebay een japanse steen gekocht met korrel 1000/3000.
Hiermee moet ik mijn huis,tuin en keuken messen wel iets scherper kunnen krijgen, Toch!! ??? :eek: ;D

Onthoud wel dat als je messen erg bot zijn je heel lang met die 1000 aan het slijpen bent,3000 is dan weer mooi voor het laatste braampje weg te halen.

Zelf heb ik 240-800 en 2000-4000 meestal begin ik bij de 800 en werk ik af naar de 4000
 
O!!! Ik dacht dat 3000 was om te scherpen en 1000 om te bramen???
 
MarBQ zei:
O!!! Ik dacht dat 3000 was om te scherpen en 1000 om te bramen???


Op de site van knife en tools staan wat filmpjes met uitleg over hoe en wat hoe fijner de korrel aan het einde hoe scherper je messen worden.

Met bijvoorbeeld een 200 zorg je eerst dat het snijvlak grofweg weer goed is daarna kun je steeds verder bijwerken.

Met elke steen krijg je een braampje hoe fijner je eindigt hoe kleiner de braam wordt.
 
Dus met mijn steen moet ik eerst de 1000 gebruiken,
en dan de 3000?!? bij wijze van spreken.
(en dan houd ik er over op hoor!! :D)
 
MarBQ zei:
Dus met mijn steen moet ik eerst de 1000 gebruiken,
en dan de 3000?!? bij wijze van spreken.
(en dan houd ik er over op hoor!! :D)

Yep dat is de juiste volgorde
 
Thanx :) :D ;) ;D :p
 
nog 1 opmerking : gebruik het juiste smeermiddel
als voor jouw steen olie aangeraden wordt gebruik dan naaimachine olie, is dun en zit weinig vet in.
Oefening baart kunst, ook hier. de eerste keer niet meteen je mooiste Sabatier op de steen zetten
 
Ik slijp mijn global messen ook op een steen van 1000 en 3000. Zorgen dat de steen goed nat is en altijd zorgen dat er een laagje water op staat.
Heb wel kleine slijpsporen maar die neem ik voor lief, messen zijn lekker scherp
 
nicky zei:
Jihoe

uhavu7a3.jpg

Waar heb je hem vandaan?
 
Staat er op die spyderco ook iets over Japanse messen? Die hebben een andere hoek dus kun je er niet haaks opzetten want dan vernaggel je ze.
 
ik heb zelf de chefs choice zoals op de foto/link staat.
bevalt matig, de snijhoek is 20? ipv. 17.5? waardoor hij wel langer blijft staan maar als je mes ooit anders geslepen is ben je wel even zoet om hem netjes te krijgen (ervaring met een setje van een vriend die de kokschool set heeft) zelf gebruik ik nu een diamant wetsteen bij de locale gereedschap zaak vandaan, korrel 300 voor scharen ed. en korrel 600 voor messen, zou eventueel nog wel naar korrel 90 of 1200 kunnen gaan voor een nog beter effect maar die hadden ze niet.
op u-tube staan wel wat filmpjes over messen slijpen op een diamant steen
 
noskos zei:
Staat er op die spyderco ook iets over Japanse messen? Die hebben een andere hoek dus kun je er niet haaks opzetten want dan vernaggel je ze.

De staafjes kunnen in 2 verschillende hoeken worden gezet.
 
noskos zei:
Staat er op die spyderco ook iets over Japanse messen? Die hebben een andere hoek dus kun je er niet haaks opzetten want dan vernaggel je ze.

Jazeker, er zijn twee hoeken. 30 en 40 graden. 30 voor Japanse messen ( volgens het instructie filmpje)
 
Ik slijp mijn messen met losse stenen. Ik heb een 400 steen als het mes echt bot is of chips heeft en daarna een 1000 en 3000 steen. Daarna haal ik hem over leer met wat polijstpasta (stroppen), je snede glimt dan als een gek, maar het voordeel is dat het mes heel lang z'n scherpte blijft houden.
 
Ik gebruik ook losse stenen om mijn messen te slijpen. Ik gebruik deze set omdat deze relatief goedkoop is en degelijk.

Heb toch een aantal prijzige messen liggen en die wil ik wel goed kunnen onderhouden. Mijn Zwilling Twin Profection is toch nog steeds mijn favoriet.

TWIN-Profection_005.jpg
 
Ik gebruik voor mijn jachtmes een keramische slijpstaaf, te koop bij knivesandtools. Zeer geschikt voor messen van harde staal soorten. Een paar keer aanzetten onder een hoek van ongeveer 20 graden en het mes is weer goed scherp. Voor mijn keuken messen van Fissler is een aanzetstaal normaal gesproken goed genoeg, lukt dit ook niet meer ff de keramische er langs en het is weer prima.
 
Terug
Bovenaan Onderaan