BasBQ
Beef en Steak

Meat Fan

Ik heb inmiddels m'n tweede ESP opgeblazen, dus het gaat nog niet zo snel.
Inmiddels vermoed ik dat de draden van de fan verkeerd zitten (en het dus niet aan mij lag).

Volgende poging gaat onder begeleiding van pa, die heeft wel verstand van electronicaspul en ook meer apparatuur om eea door te meten.

@Revalk heb de sensor verder niet getest, maar die eerste test (hierboven beschreven) laat volgens mij zien dat tie nauwkeurig genoeg is. De temperatuur van de BBQ zelf komt natuurlijk ook niet op de graad nauwkeurig.
 
Ik ben er eindelijk achter wat het probleem met de fan was...

Als ik op het type Google vind ik hem op verschillende sites.
In alle gevallen met dezelfde kleur draden.
In alle gevallen zitten die draden in dezelfde volgorde.

Op mijn fan zitten ze in een andere volgorde...
Als ik de volgorde volg zoals die zou moeten zijn werkt alles wel.

Kan nu dus de fan aansturen via de ESP.
Een paar bevindingen:
  1. Bij 100% lijkt het wel een storm.
  2. Bij 1% vind ik hem nog vrij flink blazen, zeker als je bedenkt dat het ter vervanging van een pasieve luchtstroom is.
  3. Via de PWM kan hij niet uitgeschakeld worden. Er is dus een aparte relaismodule nodig om dit te doen.
Volgende stappen:
  1. De thermometer gebruiken tijden een volgende BBQ sessie, om te kijken hoe goed die het doet.
  2. Een gat in mijn mooie Weber boren (au!) met de stappenboor die ik gekocht heb.
  3. Pijpje erin + bevestigen + kraantje op het pijpje.
  4. Verloopje knutselen voor de fan naar de pijp.
  5. Gaan spelen / testen met de fan + vuur.
 
Dit is de huidige (werkende) opstelling:
2023-10-18 19.44.08.jpg


  • Linksboven zie je de stroom binnenkomen vanaf de 12v adapter. De + en - worden aangesloten op de powerrail bovenin.
  • De powerrail is maar tot halverwege doorverbonden. Daarom kan ik het rechtergedeelte gebruiken voor de 3.3V stroom.
  • Tussen het linker en rechte gedeelte van de powerrail wordt de stroom omgezet met een buckconverter (12V => 3.3V) die je ertussen ziet zitten.
  • Links in het midden zien we de stekker van de fan. Twee draden gaan naar de 12V stroom, en twee draden gaan via het breadboard naar de ESP (voor het uitlezen en aansturen van de fan). Er zijn dus geen weerstanden of diodes nodig om deze fan met de ESP te laten werken.
  • Rechstonderin zien we de temperatuurmodule. Deze zit met de bovenste 2 draden aangesloten op de 3.3V stroom. De onderste 3 draden gaan naar de ESP.
 
.
  1. Bij 1% vind ik hem nog vrij flink blazen, zeker als je bedenkt dat het ter vervanging van een pasieve luchtstroom is..
Bij een kamado zal een fan ook niet continu draaien.
Bij de fans die ik ken van fireboard en de BBqguru pit viper die ik gebruik zit ook een schuifje waarbij je de hoeveelheid passieve flow door de fan kan regelen. Dit schuifje help ook met het regelen van de kracht van de fan zelf. Maar bij m'n pit viper staat ie volledig open.
Wanneer ik m’n controller gebruik (doe ik alleen voor sessies van +3 uur anders niet nodig) stel ik m’n kamado in met de top vent op zo’n 100 graden rooster temperatuur voor wanneer de fan niet draait. Om een rooster temp van 120 graden te bereiken geeft de fan af en toe een pufje extra lucht op maximaal zo’n 10% tot 15% vermogen.

Zeker wanneer je met rookhout werkt wil je passieve airflow houden anders verstikt het en krijg je vieze rook.
 
@Marq ik weet niet wat het vermogen van jouw fan is? De BBQguru pit viper heeft een max capaciteit van 10 cfm (0,28 m3 per minuut, of 17 m3 per uur)
 
@Marq ik weet niet wat het vermogen van jouw fan is? De BBQguru pit viper heeft een max capaciteit van 10 cfm (0,28 m3 per minuut, of 17 m3 per uur)
bij de singals & billows (ze beweren de strafste op de markt) Airflow 78m2 per uur.
Ik zet de topvet op een ienie mienie kiertje.

Als gij dat volgas gaat zie je de rook door het vilt heen geduwt worden.
Eens op temperatuur geef hij maar af en toe een pulsje.
 
Hmm, interessant dat ze dat als voordeel noemen, het is dus blijkbaar niet erg als tie bij het opstarten zo hard blaast.

Ik vond ergens dat die van mij 40CFM doet, dus 68 m3 / uur, of dat daadwerkelijk zo is, is de vraag (het is een relatief goedkope, Chinese fan).
 
Heb nog wat meer getest met de thermocouple.
De probe met de lange draad lijkt een lineaire afwijking te hebben, oftwel hoe heter hoe groter de afwijking.
Met zo'n 4 graden bij kamertemperatuur en 7 graden bij 100 graden.

Ter controle even met de probe met korte draad (die bij de module geleverd was) getest, en deze is wijkt max 1 graad af.

Het gave is echter dat dit geen probleem is. Je kunt ESPHome namelijk waardes laten corrigeren.
Dit kan onder andere door een statische offset te geven, of door wat metingen op te geven, en te kiezen voor een lineaire of hogere orde correctie.


Verder heb ik uitgezocht hoe het zit met die vleesprobes.
Deze blijken op een ander principe te werken, het zijn 'thermistors' in plaats van 'thermocouples'.
  • De aansluiting van deze probes is een 3.5mm audio aansluiting.
  • Ze kunnen vrij eenvoudig op een ESP aangesloten worden, je hebt volgens mij alleen een extra weerstandje nodig.
  • ESPHome heeft uitgebreide ondersteuning voor deze dingen.
  • Om ze goed te laten werken moet je een bepaalde waarde instellen, de B-constante.
  • Bij de vleesprobes staat deze waarde er echter niet bij, omdat ze bedoeld zijn voor een bestaand apparaat (soms ook generiek, maar dan klagen gebruikers over niet-kloppende waardes, duh!).
  • Het is echter ook mogelijk om zelf een aantal metingen uit te voeren en die in ESPHome in te vullen.
  • Ik vermoed dat het mogelijk moet zijn om op deze manier met goedkope Ali probes een betrouwbare vleestemperatuurmeting te doen.
 
@Marq Let op, thermistor food probes zijn over het algemeen in twee weerstanden te koop. 100.000 ohm bij 25c en 10.000 ohm bij 25c, soms zie je ook wel eens 3.300 ohm bij 100c (is waarschijnlijk ook gewoon een 10k of 100k maar anders meetpunt) maar meestal zie je 10k en 100k, waarbij de 100k minder last schijnen te hebben van signaal ruis.
 
Eerste live test met de thermocouple!
Beschrijving volgt later.

2023-10-21 13.26.56.jpg
2023-10-21 13.14.12.jpg
2023-10-21 13_33_29-Tri-tip van het spit _ Het BBQ Genootschap — Mozilla Firefox.png
2023-10-21 13_41_05-Overview – Home Assistant — Mozilla Firefox.png
 
Nice! Hoe is het bevallen?

Ik zal ook eens een probe bestellen. Het gaat mij voornamelijk om het meet gedeelte. Om die in de gaten te houden. Bluetooth bereik van de tuin naar de woonkamer valt toch wat tegen :)
En dan kijken hoe je in HomeAssistant snel een waarde (range) kan instellen voor meldingen.
 
Zeer goed bevallen! Het werkt gewoon en de integratie van ESPHome spul met HomeAssistant is natuurlijk fenomenaal.
Met 1 klik voeg je alles toe en heb je gelijk ook grafiekjes enzo.
Verder inderdaad geen verbindingproblemen zoals ik wel heb bij de Meater+ (blijkbaar wil bluetooth slecht door dubbel glas ofzo).
 
Ja esphome is op het geniale af. Al leuke dingen mee gemaakt.
En grafieken… dagelijks dat in naar ze kijk in HA en Grafana.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Inmiddels is de Meat Fan controller een beetje op een zijspoor gekomen.

Ik wil eerst een goede draadloze thermometer maken. Deze heb ik de Meat Temp genoemd :).
Het idee is heel simpel:
  • ESP32 met ESPHome
  • MAX31855 + thermocouple voor BBQ temperatuur
  • 2.5mm connector + vleesthermometer (dit zijn 'thermistors') + weerstand + condensator voor vlees temperatuur.
    Eventueel 2 stuks.
Ik heb hier alle spullen voor en ben lekker bezig met (leren) solderen en prutsen om alles werkend te krijgen.
Zodra het goed werkt zal ik een uitgebreide beschrijving maken.
 
Heb het inmiddels werkend.
Best goed gelukt voor een eerste echt soldeerproject.

De temperatuur van de vleesthermometer is nog niet altijd zo stabiel als ik zou willen, maar moet maar eens kijken hoe het gaat tijdens een echte sessie.
2024-01-06 13.30.50.jpg
2024-01-06 13.31.19.jpg
2024-01-06 13.31.36.jpg
 
Leuk project!

Ik ben zeer geinteresseerd omdat Kamado Joe de stekker heeft getrokken uit hun eigen iKamand :cry:🤯

Ik had van KJ net een nieuwe probe set aangeschaft met extra meat probes, daar zit ook een PIT-Probe bij. Heb ze nog niet doorgemeten maar ben benieuwd of deze te gebruiken zijn als temp probes voor dit project.

edit:
Alle probes, zowel meat ald pit hebben een weerstand van +/- 1072-1079 Ohm (bij kamertemp, moet nog even testen in ijswater en kokend water)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gisteravond al mijn Meat en PIT probes doorgemeten onder verschillende temperaturen en ik kom tot de conclusie dat de iKamand (van Kamado Joe) PTC weerstanden in de probes gebruikt want de weerstand loopt op. Een vriend van mij heeft een FlameBoss en de weerstand van die probes bij kamer temperatuur is gelijk aan de weerstand van de probes van de iKamand. Dus het wordt blijkbaar vaker gebruikt.

TypeResistance (Ohm)
at Cold water
temp (6C)
Resistance (Ohm)
at Cold water
temp (7.2C)
Resistance (Ohm)
at Room
temp (18.6C)
Resistance (Ohm)
at Boiling water
temp (100C)
Resistance (Ohm)
at Ice water
temp (0C)
Remark
iKamand Meat probe 1 (new)1023102710741383TbdPTC ??
iKamand Meat probe 2 (new)1024102810751384TbdPTC ??
iKamand PIT probe 1 (new)1023102710741387TbdPTC ??
iKamand Meat probe 3 (old)1026103010771380TbdPTC ??
iKamand PIT probe 2 (old)1025102910751387TbdPTC ??

Ik heb nog geen PTC sensor config gevonden binnen de ESPHome documentatie..
Als iemand tips heeft graag.
 
@MarcelK je zou kunnen proberen wat er gebeurd als je de NTC sensor gebruikt en deze kalibreert met 3 (niet meer en niet minder) van de gevonden waardes.
Zie: https://esphome.io/components/sensor/ntc.html

Ik weet het niet zeker, maar kan me voorstellen dat de richting van de curve niet uitmaakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan