BasBQ
Beef en Steak

Maiden run WSM 37-er : gerookte fivespices buikspek gelakt met appelstroop

 
 

DMM

Stoker
Berichten
340
Hoera, eindelijk een vrije dag en tijd om m'n nog glimmende schattige 37 cm WSM te ontmaagden .. gekozen om m'n lange todo list eens af te werken en daarstond stond dit receptje van Vogels nog op: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=10488.0

Ik heb een stuk zuurkoolspek gebruikt hiervoor van 300 gram omdat ik geen tijd had om deze zelf te pekelen (ik wilde perse vandaag roken)..
Hierdoor heb ik natuurlijk niet gepekeld, maar wel gemarineerd in de marinade volgens recept (dus geen colorozo zout).

Gerookt met appelhout op 105/110C tot een kern van 65C, daarna afgelakt en door laten garen tot 79 C...

Genoeg gel*ld, nu de foto's nog:



Speklaag als ruitjesvorm ingeneden, een dikke dag (30 uur oid) gemarineerd,  vanmorgen om 8:30 wsm op 100C laten komen, de buren excuses gemaakt,  dikke hand appelhout erin en gaan met die banaan .. :-c



Kerntemp van 65C werd na 1,5 uur geraakt .. tijd om de laksaus in te koken en te lakken ... Geuren zijn nu echt geweldig door die five spice..



En toen ..79C.. wassie klaar ! Even onder de folie gehad en daarna als lunch geprobeerd in een pitabroodje met komkommer en augurk .. smullen !

Conclusie: weer een heerlijk receptje .. Ik was best tevreden over de rookring en de rooksmaak die er vanaf kwam ...de marinade is echt super en vraagt om herhaling (bedankt voor het delen Vogels) :)
Morgen gaat de rest van het spek in een pasta carbonara !

Werken met de WSM is echt geweldig...supermakkelijk om deze op 110C strak te houden, veel beter dan met de kogel .. stijgt ie, wat kokend water erbij... werkt super :)
Groeten van een tevreden mens...dit was een mooie dagbesteding.

thx for watching !  :D


 
top ding die 37-er!!! Ik heb hem ook, onlangs nog een kippetje gerookt !!
 
Op mijn To-Do  ;-)
 
Zo zeg, wat wordt die Fantast ineens een knots van een ding zeg!  ;)

Ik vind die WSM gewoon TE LIEF!
 
Ziet er goed uit!

@Sander: zo'n schattige WSM staat nu ook op het lijstje?
 
Lowietje72 zei:
@Sander: zo'n schattige WSM staat nu ook op het lijstje?

Op een heel lang lijstje... maar de 57-er staat met stip op 1... al doen deze lieve apparaatjes me twijfelen of een 47-er niet een mooie eerste stap zou zijn...
Zijn er al aanbiedingen?  :D
 
Sander72 zei:
Lowietje72 zei:
@Sander: zo'n schattige WSM staat nu ook op het lijstje?

Op een heel lang lijstje... maar de 57-er staat met stip op 1... al doen deze lieve apparaatjes me twijfelen of een 47-er niet een mooie eerste stap zou zijn...
Zijn er al aanbiedingen?  :D

De 57 staat met 25% korting bij Intratuin in Halsteren. 
 
die is een prima eerste run geweest
 
Dat klinkt goed, volgende keer bij spek dit recept eens volgen.
Bedankt voor het delen
 
923cc0484be0356f1b21dc671b6dd9c0.jpg


Thx all!

De carbonara was echt superlekker de volgende dag :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan