Beef en Steak

Maiden run Grill Guru pizza oven

 
 
 
 

Free_ltd

BBQ Junkie
Berichten
5.261
Had hem al een paar weken, maar was er nog niet van gekomen. Eerst nog de snelkoppelingen monteren voor de gas zodat ik makkelijk kan combineren met de gasBBQ, en daarna nog 2 weken op vakantie geweest. Vandaag dus de ontmaagding.

Mijn vrouw deze morgen het deeg gemaakt. Maar deze avond waren de 6 bollen wat ingevallen. Nog nooit voor gehad.
Ik de oven opgestart wat vrij simpel is en na een 20-tal minuten ga ik er vanuit dat hij heet genoeg is. Ik heb een infrarood thermometer van Inkbird, maar geen idee hoe accuraat deze is. Want telkens ik op verschillende plaatsen een meting deed, kreeg ik temperaturen tussen de 250° en 350° zoiets. Heter niet op de steen. Twijfel wat aan de thermometer.

Ik las van de week dat Stijn zijn Ooni volop open zet totdat hij gaat bakken en dat heb ik zo ook toegepast. Alhoewel ik tussen de sessies hem wel telkens weer op high zette. Reden daarvoor is dat de bodems voor ons iets meer doorbakken mochten zijn en ik aan het testen was of het aan de temperatuur lag.

Mijn vrouw had ze al wat kleiner gemaakt om erin te passen, maar mocht wel wat groter. Maar daardoor waren volgens mij de bodems ook ietsje dikker als normaal.

Al bij al lekker gegeten en een goede eerste run, maar het moet beter de volgende keer.

Waar ligt het aan?
- ofwel door het inzakken van het deeg om onbekende reden
- Deeg ietsje te dik?
- Mijn skills? Op de KJ lukt het bakken goed, maar hier mss mijn skills nog wat opkrikken (heb turning peel gebruikt wel)
- Steen die niet warm genoeg wordt? (maar dat zou me sterk lijken)

IMG_4127.jpeg


IMG_2809.jpeg


IMG_4129.jpeg


IMG_2811.jpeg


IMG_2813.jpeg


IMG_4132.jpeg
 
Niet slecht voor een eerste poging op een nieuw apparaat

Het invallen van je deeg kan met de omgevings temperatuur te maken hebben.
Rijzen etc gaat dan wat sneller als normaal .
Deeg zakt daardoor in.
Je zou daar je ingrediënten op kunnen aanpassen. Of in een beter geconditioneerde ruimte werken.
https://www.italieplein.nl/tips-pizzadeeg-maken-warm-weer/

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Het is ook echt weer even zoeken naar de temperatuur balans. Boven onder.
Je steen moet warm genoeg zijn / zo heet mogelijk. Voordat de pizza erop gaat.
Het afbakken via de bovenkant gaat bij deze ovens erg hard.
Bij de kamado is dat eerder andersom.
Maar het lijkt erop dat je toch een goede aankoop hebt gedaan?

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Maar het lijkt erop dat je toch een goede aankoop hebt gedaan?
Ik vermoed van wel, maar ga nog wat meer sessie moeten doen om daar een oordeel over te geven. Maar ik ga er wel vanuit dat het werkt, anders zou het internet er al vol van staan dat het rommel is.
 
Alhoewel ik tussen de sessies hem wel telkens weer op high zette.
Dat doet @Stijn ook. De steen moet weer op temperatuur kunnen komen voor de volgende pizza.. die verliest heel veel hitte door de koude pizza.

Qua IR thermometer: ik ken de grill guru niet zo goed, maar t lijkt alsof de brander (alleen) links zit. de steen krijgt inderdaad verdeling van de hitte.
dus het kan zeker wel kloppen dat bij de brander hij een 100 graden verschilt dan het andere uiterste.. je bakt de pizza ook echt per kant (boven en onder)

Geef hem de volgende keer ruim de tijd om warm te worden, al klonk de 250-350 range best prima voor een rustige start.
Hij lijkt wat bleek (in mijn bescheiden mening) op de rand, maar de topping heeft wel goed wat gehad.. dus het deeg is in dit geval gewoon je vijhand geweest. En met een deegje wat het niet helemaal is, blijft het kl*ten natuurlijk, dus dit resultaat ook even vergeten, dat kan je niet wijden aan de grill guru. Garbage in, garbage out ☝️
 
Dat doet @Stijn ook. De steen moet weer op temperatuur kunnen komen voor de volgende pizza.. die verliest heel veel hitte door de koude pizza.

Qua IR thermometer: ik ken de grill guru niet zo goed, maar t lijkt alsof de brander (alleen) links zit. de steen krijgt inderdaad verdeling van de hitte.
dus het kan zeker wel kloppen dat bij de brander hij een 100 graden verschilt dan het andere uiterste.. je bakt de pizza ook echt per kant (boven en onder)

Geef hem de volgende keer ruim de tijd om warm te worden, al klonk de 250-350 range best prima voor een rustige start.
Hij lijkt wat bleek (in mijn bescheiden mening) op de rand, maar de topping heeft wel goed wat gehad.. dus het deeg is in dit geval gewoon je vijhand geweest. En met een deegje wat het niet helemaal is, blijft het kl*ten natuurlijk, dus dit resultaat ook even vergeten, dat kan je niet wijden aan de grill guru. Garbage in, garbage out ☝️

Er zit niet enkel een brander links. Die brander is in een L-vorm en zit achteraan en links. Ik had ergens gelezen dat een Ooni een 15-tal minuten nodig had, en denk dat ik daar ook zowat aan zat of mss zelfs 20 minuten.

Normaal lukt het deeg heel goed, maar heb toch een vermoeden dat het hier ergens is mis gegaan. Enerzijds omdat de bollen waren ingevallen, anderzijds volgens mij ietsje te dik nog. Normaal maakt mijn vrouw ze groter en dunner (bollen waren zoals altijd qua formaat), maar ze had schrik dat ze dan niet in de GG zouden passen, maar zoals je ziet nog plaats zat.

Reden om nog maar eens pizza te maken.
 
bij de uitgerolde foto lijkt hij ook wat uitgedroogd, droge stukken erop.
Geen mooi soepel deeg. misschien dus iets met vocht wat te weinig was of het afdekken niet helemaal goed.
Ik heb ook wel eens te veel bloem op de bodem gehad in de afdek-bak. zorgde er ook voor de de vocht niet mooi verdeelde dus uitgedroogde koppen..
Ach, het komt ook wel goed.
Gebruik de volgende keer ook even semolina om hem in te schieten en uit te rollen, dat is zo'n fijn spul!
 
  • De Ooni 12 laat ik altijd toch wel 20-30 minuten opwarmen. Door alleen de achter brander zit daar ook een behoorlijk temperatuur verschil in de steen. Maar je ontkomt toch niet aan draaien.
  • Onderschat je omgevingstemperatuur niet op dit moment. Zeker als je deeg maakt met relatief veel gist is dat een factor van betekenis.
  • Ik maak mijn deegbak tegenwoordig licht vettig met ( letterlijk) een druppel olijfolie dit werkt echt prettig.
  • Ik heb inmiddels wel gemerkt dat afhankelijk van je sessie je moet spelen met hoog laag vermogen. Als ik de pizza`s snel achter elkaar maak dan zet ik de brander tussendoor op hoog.
  • Afbakken op laag / medium gaat mij hard zat en zorgt voor voldoende "luipaard print". Je pizza was idd nog wat bleek.
 
Dat zijn allemaal zeer goede en bruikbare tips. Dit topic ga ik nog regelmatig raadplegen bij de volgende sessies.
 
Er zit niet enkel een brander links. Die brander is in een L-vorm en zit achteraan en links. Ik had ergens gelezen dat een Ooni een 15-tal minuten nodig had, en denk dat ik daar ook zowat aan zat of mss zelfs 20 minuten.

Normaal lukt het deeg heel goed, maar heb toch een vermoeden dat het hier ergens is mis gegaan. Enerzijds omdat de bollen waren ingevallen, anderzijds volgens mij ietsje te dik nog. Normaal maakt mijn vrouw ze groter en dunner (bollen waren zoals altijd qua formaat), maar ze had schrik dat ze dan niet in de GG zouden passen, maar zoals je ziet nog plaats zat.

Reden om nog maar eens pizza te maken.
is Stijn weg van het Forum?
 
Lijkt het wel op. Kwam dat door de fotowedstrijd?

Ontopic: mij lijkt de temperatuur van de steen wat laag. Ik lees online en via Ooni videos dat de steen best 430 graden mag zijn, ook al zet je daarna het vuur weer wat lager.
 
Inzakken van je deeg kan ook te maken hebben met de sterkte van je bloem. Welke bloem heb je gebruikt?
Is deze vergelijkbaar qua grootte met de Ooni Koda 12? Ik maak zelf bollen van 200-210gr. en gebruik daarvoor 500 gram bloem. Dan passen ze perfect:
pizza margherita
 
Ik ben nog helemaal groen of wit net hoe je het bekijkt als je het hebt over de wondere wereld van (pizza)deeg maken.
Er zal wel eens een dag komen maar heb nog zoveeeeel wat ik wil leren 🤣
 
Inzakken van je deeg kan ook te maken hebben met de sterkte van je bloem. Welke bloem heb je gebruikt?
Is deze vergelijkbaar qua grootte met de Ooni Koda 12? Ik maak zelf bollen van 200-210gr. en gebruik daarvoor 500 gram bloem. Dan passen ze perfect:
pizza margherita
Voor de Ooni 12 ben ik van bollen van 200-210 naar bollen van 180-185 gram gegaan.
Anders werden ze te groot.
Uiteraard kan je ook wat minder stretchen maar hier hebben ze de bodem graag dun.
( Hollander hè )

Ik gebruik ook een midden sterke bloem.
Omdat ik het prettig en lekker vind het deeg 24 uur van te voren te maken.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan