BasBQ
Beef en Steak

Low & Slow sessie II - Buikspek in 2 varianten

Leuk draadje, ik ga je even volgen.
 
Houd er wel rekening mee dat het 1 groot experiment is h?  ;)
 
Ik volg ook even. Experimenteren moet je leren. Dat het een keer niet goed is hoort er ook bij. Soms moet je het een aantal keer maken voordat het naar wens is

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

 
Het is een beetje een chaotisch topic maar wel interessant:
- Waarom heb je nu colorozout (interessant artikel) gekocht en gebruikt en niet jodiumvrij zout gebruikt?
- Ik woon in Eindhoven, dus ik zou graag een 500gr tot een kilo overnemen :)
- Welk recept heb je nu uiteindelijk gebruikt en hoe lang gaat het in de pekel?
- Heeft het zout nu nog invloed op de smaak van de marinade?
 
- Ik heb colorozo gekocht omdat dit in het 5 spices recept vermeld stond, ik toch langs de makro kwam en binnenkort een keer bacon wil maken
- Ik heb als basis de 2 recepten uit mijn openingspost gebruikt.
- Het gaat ca. 4,5 dag in de marinades.
- Het "zeeuws spek" recept heb ik aangevuld met ca. 20gr colorozo en dat proef je echt wel terug in de marinade zelf. Dus dan zal dit aan het spek zelf ook wel te proeven zijn. Ook aan het 5 spices recept heb ik nog net wat meer colorozo toegevoegd.
 
floriske zei:
...
- Het "zeeuws spek" recept heb ik aangevuld met ca. 20gr colorozo en dat proef je echt wel terug in de marinade zelf.
...
In het voordeel van de marinade gok ik?
 
Net nog wat andere recepten door zitten pluizen en zie dat veel mensen maar 5 tot 10gr. zout per kg gebruiken.

Ik vond de zeeuws spek marinade pas bij 20g lekker op smaak maar hopelijk ben ik hiermee niet te ver doorgeschoten  B-) Was eigenlijk niet m'n bedoeling maar misschien anders toch maar ff lichtjes spoelen voor het drogen?

Het is wel vrij veel marinade voor 1kg, Zo'n 350gr in totaal. Misschien dat er daarom ook wat meer zout bij moest voordat het voor m'n gevoel op smaak was. .

We weten het zaterdag  ;)
 
Qua smaak moet je het met zout doen. Niet alleen met coloroso zout. Het nitriet is niet het beste voor je. Maar met mate gezonder dan de kans op botlisme http://www.ninefornews.nl/wat-is-e250-of-natriumnitriet/.

https://www.foodwatch.org/nl/onze-campagnes/onderwerpen/e-nummers/e250-natriumnitriet/

De eu regelgeving geeft +MAX 100mg nitriet per kilo vlees aan.
Aan 0,6% nitriet gehalte in colorose maakt dit
100mg/0,6% = 16667mg =16 gr
Colorozo zout.

Ik denk dat ook de rede is waarom je in de eu of nl alleen het coloroso zout mag kopen met 0,6% ipv pink salt met 6% nitriet.




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
In de "gewone" keuken gebruik ik altijd zeezout voor de smaak maar...
- omdat 1 van de recepten al colorozo bevatte
- bij het standaard bacon recept 33,33gr colorozo/kg gebruikt wordt en ik daar voor het op smaak brengen nog ruim onder zat
-  het vlees bijna een week in de koelkast ligt voor het bereid wordt
- en onder het motto baat het niet dan schaad het niet...
... heb ik in dit geval voor colorozo gekozen.

Edit: net de artikelen over E250 zitten lezen, ga het maar niet t? vaak gebruiken  :-S
 
http://wetten.overheid.nl/BWBR0008245/2011-04-01
Lees ook inderdaad dat bacon tot 175mg nitriet restwaarde per kg mag zijn. Dus 29gr coloroso per kilo bacon.
Maar het restwaarde valt me nu op.
Naar mijn eigen interpertatie na verder inlezen werkt nitriet na verloop van tijd uit. Verdwijnt dit dan? En hoes nel is dit.
Al met al leuke stof


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Vanochtend de spekkies uit de zak gehaald, gespoeld en in de koelkast gelegd om te drogen:

20160527_070524-800x450.jpg


De marinades heb ik bewaard om eventueel in te koken als glaze.
Of is dit niet verstandig ivm het gebruikte nitrietzout in de marinade?
 
Weet iemand wellicht het antwoord op mijn laatste vraag?

Of het kwaad kan om de gebruikte marinade met colorozozout in te koken en als glaze te gebruiken?

Ik heb hier nog naar gezocht maar helaas niks kunnen vinden.

Er zit ca. 6% colorozo zout (0,6%) in de marinade ofwel 0.036% nitriet. Als ik dat nog eens inkook met wat appelstroop of honing wordt dat nog minder. Het lijkt me niet veel maar aangezien het gebruik van nitrietzout nieuw voor me is wil ik geen onnodige risico's lopen.
 
Op een van links staat de max nitriet per dag. T gaat meer om t wat je over altijd binnen krijgt. En niet een keer. Ik zou zeggen dat het prima kan.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Alvast 2 foto's van het eindresultaat, die van de bereiding volgen nog.

20160528_180601-800x450.jpg


20160528_183258-800x450.jpg


Op verzoek van de gasten heb ik de 5 spices variant vanavond aangesneden na een half uur "rusten". Als verwacht niet helemaal mijn ding maar toch prima te eten!

Ben benieuwd naar de zeeuwse variant!
 
Als beloofd nog wat meer foto's:

De opstelling, dit keer ipv de minion methode een soort snake geprobeerd met hickory.

Hiermee heb ik het geheel de eerste 2 uur onder de 100 graden weten te houden. Daarna zakte de temperatuur op de pit thermometer ineens in, dus de schuif wat verder open gezet. De pit temperatuur steeg echter niet echt terwijl de thermometer in de deksel wel opliep. Toen ik onder de deksel keek werd duidelijk waarom: de pit probe lag tegen het spek aan  :blush: op dat moment waren alle briketten al volop aan, met minimaal lucht geven kreeg ik de temperatuur weer net onder de 150 graden maar lager helaas niet meer.

20160528_142522-800x450.jpg


20160528_143645-800x450.jpg


20160528_144225-800x450.jpg


Tussentijds 1 keer gekeerd:

20160528_165517-800x450.jpg


Bij 65 graden kernthemperatuur gelakt met ingekookte marinade met honing (nieuwe marinade gemaakt, dus zonder nitrietzout) en hierna door laten garen tot 70 graden:

20160528_171943-800x450.jpg


Het eindresultaat gisteren zoals hiervoor al gepost:

20160528_180601-800x450.jpg


20160528_183258-800x450.jpg


En vandaag (met mijn niet al te beste mes <- ik weet al een vaderdagcadeautje  ;)) alles zo dun als ik kon  gesneden

Restant 5 spices:

20160529_132929-800x450.jpg


Zeeuws:

20160529_133827-800x450.jpg


20160529_135305-800x450.jpg


En een deel gevacumeerd voor in de vriezer:

20160529_142854-800x450.jpg


Uiteraard de Zeeuwse variant vandaag ook geproefd (koud) en deze is veel meer naar mijn smaak, erg lekker!

Sowieso moet ik zeggen dat ik het spek koud lekkerder vond dan gisteren warm van de Q.

Op naar de volgende ronde ...
 
Mooi hoor, lijkt me heerlijk
 
Ik heb voor het gemak de openingspost aangepast met de gehele bereidingswijze en alle foto's. Verder heb ik de recepten zoals ik ze uiteindelijk toegepast heb ook even toegevoegd als links.
 
Terug
Bovenaan Onderaan