BasBQ
Beef en Steak

Lomo Al Trapo met een twist

Frits zei:
Zout dient hier voor bescherming, niet voor pekel ;).
Misschien verkeerde woordkeuze van mijn kant dan, maar dat zout heeft naast de beschermende werking wel degelijk een tweede effect, nl. dat het vlees ook gezout wordt. De smaak van het zout komt zeker terug in het eindproduct, dus vanuit die kant lijkt het mij dan logisch dat de zoutkorst zoveel mogelijk in aanraking moet zijn met het vlees.

Maar uh.....bij nader inzien vind ik het wel degelijk een droog pekelproces. Er zijn wel meer gerechten waarbij je minder dan een half uur droog pekelt. Ik denk ook niet dat als de lomo al trapo op de kolen klaar is, dat je dan te lang moet wachten met het verwijderen van de zoutkorst. Anders zou zal het toch het vocht van het vlees teveel opnemen en het vlees zou veel te zout worden :)
 
Mr_Nas zei:
Ziet er ontzettend lekker uit! Welke kolen/briketten gebruik jij eigenlijk?
Ik gebruik zelf de kokosbriketten en de pro houtskool van Bonfire, welke ik bij de Sligro haal. Is voor het makkelijkst aan te komen en is een stuk goedkoper dan de merken die ik hier op het forum wel eens voorbij zie komen.

Zelf geen ervaring met de andere merken, dus over prijs/kwaliteit en vergelijkend warenonderzoek kan ik (nog) niets zeggen.
 
Frits zei:
Mooi verslag, de rooksmaak ontbreekt door de dikke zoutkorst. Maar ik vind het toch een fantastisch BBQ recept vanwege de sensatie van het direct op de kolen leggen
Zo lijkt mij het nog een keer leuk om zo'n bereiding op een schep te doen (volgens mij staat die in planet bbq). Iemand deze al een keer gemaakt?
 
Emiel, die heb ik nog niet voorbij zien komen.
 
Aanbieding:

uqaqu7yv.jpg
 
Deze aanbieding gaat de goede kant op, maar die paardenhaas was per kg toch nog een stuk voordeliger (?20/kg)  :)
 
http://www.bossersvlees.nl/
Deze kwam uit Eindhoven, maar heeft ook nog 3 andere vestigingen. Maar Eindhoven zal voor jou denk ik het makkelijkst zijn. Website is niet helemaal top, maar onder reclame moet je een beetje zoeken in de lijst en daar staat de paardenhaas ergens tussen.
 
Dat ziet er prima uit! Inderdaad jammer dat het zulk duur vlees is, goed idee om paard als alternatief te gebruiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan