BasBQ
Beef en Steak

Lomo Al Trapo met een twist

 
 
 

DanBras

Gemarineerd
Berichten
1.563
Aangezien ik vorige week zondag visite kreeg, heb ik een flinke maar redelijk simpele maaltijd voor mijn gasten gemaakt. Naast de lomo al trapo die hieronder beschreven staat, stonden er ook MOINK balls en Hasselback potatoes op het menu. Als toetje nog snel tussendoor een roti kukus in elkaar gegooid, wat een soort van Indische cake is. Afgezien van de lomo al trapo is er verder niet gedocumenteerd, dus bij een volgende keer volgen deze nog.

Meerdere keren heb ik al verslagen op dit forum gezien van lomo al trapo, een gerecht wat mij erg lekker leek om een keer zelf te maken. Na wat inlezen heb ik besloten om het recept van Poetsertje te volgen voor mijn eerste keer.
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=2718.msg42991#msg42991

Nu is ossenhaas natuurlijk best een duur stukkie vlees en na alle ophef over het paardenvlees de afgelopen tijd, heb ik besloten de ossenhaas te vervangen door paardenhaas. Een stuk goedkoper en misschien wel net zo mals, hoewel dit laatste mijn eigen mening is. Dit specifieke stuk paardenhaas van 2kg had mijn zwager diepgevroren vanuit Eindhoven meegebracht, aangezien het daar in de aanbieding bleek te zijn. Bij ontvangst het label gecontroleerd en dit stukje was van een paard uit de USA, welke geslacht en verpakt was in Mexico.
Qua structuur en malsheid deed het op het eind niet onder voor het stukje paardenhaas, wat ik de week er voor in Rijswijk had gehaald en wat van een Hollands paard zou moeten zijn (ook op de BBQ seargrate, maar niet gedocumenteerd)

Eerst maar eens het vlees in twee?n gedeeld, zodat het over de gehele lengte min of meer van gelijke dikte zou zijn. Hierna met het kruidenmengsel ingesmeerd.
20130310_173853.jpg


Hierna het zoutmengsel gemaakt en op een schone (Hema) luier verdeeld. In het zoutmengsel heb ik bij gebrek aan cognac een flinke scheut Kentucky bourbon gebruikt, maar ik heb niet het idee dat dit later in de smaak is terug te vinden.
20130310_174028.jpg


Hierna de boel (proberen) stevig op te rollen. Dit is toch een stuk lastiger dan het lijkt en mijn pakketje is dan ook niet zo mooi strak gerold als andere die ik hier op het forum heb gezien.
20130310_174836.jpg


Hierna direct op de kolen gelegd, die ik ergens tussendoor al had aangestoken, en op beide kanten ongeveer 9 minuten laten liggen. Het stukje vlees was iets zwaarder wat Poetsertje had gebruikt, dus voor de zekerheid de tijd iets verlengd dan in zijn recept.
20130310_182752.jpg


Hierna van het vuur gehaald, het pakketje geopend en de zoutkorst verwijderd. Nu bleek dat doordat het niet superstrak was opgerold, dat er op een paar plekken het vlees bloot was komen te liggen en niet meer beschermd is geweest door het zout. Gelukkig bleek dit geen groot nadeel geweest te zijn en hebben we het hele stuk vlees kunnen eten.
20130310_185518.jpg


Na open het vlees in plakken gesneden en smullen maar! Wat was het lekker mals en gekruid.
20130310_191045.jpg


Voor de smaak en dat het een speciaal gerecht is, is dit zeker voor herhaling vatbaar. Maar in het kader van BBQ vind ik het eerlijk gezegd iets minder. De specifieke rooksmaak die je bij BBQ'en normaal gesproken hebt, ontbreekt in dit gerecht volledig. En afgezien van het feit dat je de hele luier met inhoud in de kolen mikt, had dit volgens mij net zo goed in de oven op hoge temperatuur gemaakt kunnen worden (dan wel iets langer qua tijd) zonder dat dit een andere smaak zou geven.
Neemt niet weg dat het erg lekker was ondanks het ontbreken van de BBQ smaak en dat ik het bij een volgende keer weer op de BBQ zou doen.
 
Leuke variatie met Paardenvlees, goed gedaan ziet er allemaal prima en smakelijk uit, had ook wel een stukje gelust
 
Lijkt een beetje op een mummie  8). Vlees ziet er goed uit.
 
Lijkt me erg lekker deze paarden variant!
 
structor zei:
Ik ben serieus nieuwsgierig hoe dat vlees smaakt!
Ze zeggen dat paardenvlees iets zoeter is dan rund. Maar nu is mijn smaak niet dusdanig verfijnd dat ik dit er direct uit kan halen. Misschien als je ze alle twee naast elkaar hebt liggen, dat je in de vergelijking het dan wel proeft.

Maar kort door de bocht durf ik wel te beweren, dat als je paardenhaas voor je neus krijgt maar niemand zegt dat tegen je, dan zou je het niet eens door hebben.
Niet voor niets dat die steak-tent in Amsterdam al die jaren paardenvlees ipv rundvlees heeft kunnen serveren :)
 
Leuk te lezen, mooi verslag en keurig in beeld gebracht.
Zijn altijd leuke projectjes toch?

 
Mooi verslag, de rooksmaak ontbreekt door de dikke zoutkorst. Maar ik vind het toch een fantastisch BBQ recept vanwege de sensatie van het direct op de kolen leggen
 
mooi gelukt zo te zien, staat bij mij ook hoog op de lijst
 
Frits zei:
Mooi verslag, de rooksmaak ontbreekt door de dikke zoutkorst. Maar ik vind het toch een fantastisch BBQ recept vanwege de sensatie van het direct op de kolen leggen
Het ziet er inderdaad speciaal uit, wil ik zeker nog eens proberen!
 
Fraai hoor.....dit blijft altijd mooi om te zien! (volgens mij onlangs ook nog bij Frits...)
 
Het ziet er mooi uit,maar voor mij geen paarden vlees.
 
lekker hoor!
 
Gaaf om een keer op een kampvuur te doen. Als je het pakketje van te voren maakt lijkt het me door de zout korst ook wel veilig om enige tijd buiten de koeling te bewaren.
 
Frits zei:
voor het oprollen is het makkelijker als je het vlees diagonaal op de doek legt en dan als een envoloppe dicht vouwt.
Ik had deze diagonale manier in het betreffende draadje idd al gezien, maar was toch eigenwijs. Reden hiervoor is dat je met deze manier ook een deel van het doek op het vlees legt i.p.v. de zoutkorst. En naast het beschermen van het vlees zal het zout ook nog als een soort van pekel dienen neem ik aan, dus dat was de reden om deze eerste keer recht te rollen.

Volgende keer toch diagonaal proberen en dan tegelijk het 'zoutprobleem' zien op te lossen :)
 
Zout dient hier voor bescherming, niet voor pekel ;).
 
Terug
Bovenaan Onderaan