BasBQ
Beef en Steak

Livar Karbonade 600gr

Malt007

Kooltjesharker
Berichten
117
Heb nog een mooie Livar Karbo (600gr, 4-5cm dik) in de koelkast liggen en ben benieuwd hoe jullie die zouden bereiden.

Mijn idee is om het simpelweg bij peper/zout te houden, hem indirect te garen tot een graad of 50-55 en dan nog even afgrillen om hem vervolgens te laten rusten. Denk dat de kern dan tot een graad of 60 komt en dan is hij nog lekker sappig en roze van binnen.

Is dit een goede manier of brengen jullie me op andere gedachten?

http://www.beefensteak.nl/nl/livar-rack-of-pork.html
 
Heb laatst ook een Livar Pork Rack gemaakt en alleen peper en zout gebruik omdat je dan dan het vlees echt goed proeft.
Livar heeft naar mijn mening niet zo'n uitgesproken smaak als een Iberico varken maar zeker wel genoeg smaak om niet al te ingewikkeld gaan doen met kruiden.
 
Uiteindelijk met wat grove zwarte peper en zeezout langzaam gegaard tot 50 graden. Toen even laten rusten en de bbq opgestookt tot een graad of 250-300 en nog even aan beide zijden afgegrilld. Hierna ook weer even laten rusten en denk dat de uiteindelijk kern zo'n beetje tussen de 60-65 lag.

Conclusie: Wow, dit overtrof alle verwachtingen. Smaakvol, juicy vlees, lijkt in niks op een supermarkt karbonade. Deed me meer denken aan een topkwaliteit dry-aged rib eye, zowel qua structuur als qua smaak gek genoeg en misschien nog wel beter. Sowieso niks meer dan peper en zout gebruiken, totaal onnodig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan