Beef en Steak

Limburgs zuurvlees met een twist

Nicon

Stoker
Het eitje stond weer aan om de nieuwe gasket in te branden dus een mooie gelegenheid om van de stooflappen die we nog hadden liggen een smoked-versie van Limburgs zuurvlees te maken.

Ik heb 1400g runderstooflappen in blokjes gesneden en op de Q bij 140 graden met twee chunks eiken laten roken. Daarna 4 uien gesnipperd en met een eetlepel kristalsuiker laten fruiten, en na het roken van het vlees deze bij elkaar gegooid en afgeblust met balsamico azijn en een whiskey azijn. Daarna 500mL runderboullion toegevoegd en aan de kook gebracht. Toen twee eetlepels appelstroop, twee eetlepels bastardsuiker, 4 laurierbladen en een 15-tal kruidnagels toegevoegd en op smaak gebracht met witte peper en zout.

BFE18393-90A1-40E1-9EAB-77BE171C45C2.jpeg

A77A1352-1853-4AAF-9ED2-FA098A461A1B.jpeg

Daarna nog 4 uur laten sudderen tot het vlees probe tender was en onderweg met een beetje extra basterdsuiker en zout bijgestuurd naar smaak.

638C5224-CD57-4B42-90E2-B7691BBD33DE.jpeg

Tot slot, en niet conform traditioneel recept, gebonden met twee eetlepels panneermeel i.p.v. met peperkoek. (Ja, het bruine bier mist eigenlijk ook😅).

99B3E46F-FBEA-4ECE-A6E2-BA723DA547F1.jpeg

Met een gepofte aardappel en wat gestoomde groente een prima maaltijd, helaas in de hectiek van het eten met de kinderen een foto van het bord vergeten te maken, dus dan maar een foto van de restjes!

B4600091-3F79-4E4C-BEE5-04229C697A15.jpeg

Lekker hoor. Laat het smaken. Maar er bestaat niet 1 Limburgs Zuurvlees recept. In het recept van Oma (uit 1906) wordt geen peperkoek gebruikt terwijl dit in andere oude huisrecepten weer wel wordt gebruikt. Bier gaat er sowieso niet in, dat is meer iets voor voor Vlaams Stoofvlees maar als je het lekker vindt gewoon doen.

Lekker hoor. Laat het smaken. Maar er bestaat niet 1 Limburgs Zuurvlees recept. In het recept van Oma (uit 1906) wordt geen peperkoek gebruikt terwijl dit in andere oude huisrecepten weer wel wordt gebruikt. Bier gaat er sowieso niet in, dat is meer iets voor voor Vlaams Stoofvlees maar als je het lekker vindt gewoon doen.
Zeker waar! Dat vind ik ook het mooie aan koken/BBQ, er is geen vast pad, je mag lekker je eigen weg gaan.

Mijn schoonmoeder gebruikt wel bruin bier in het recept en in de verschillende restaurants in en om Maastricht is het ook altijd anders, maar lekker blijft het altijd! Dit recept is wat ik er van gemaakt heb door de jaren heen, met een vleugje vanuit het Brabants stoofvlees wat ik van huis uit mee heb gekregen.🤗

Laatst bewerkt:
Zeker waar! Dat vind ik ook het mooie aan koken/BBQ, er is geen vast pad, je mag lekker je eigen weg gaan.

Mijn schoonmoeder gebruikt wel bruin bier in het recept en in de verschillende restaurants in en om Maastricht is het ook altijd anders, maar lekker blijft het altijd! Dit recept is wat ik er van gemaakt heb door de jaren heen, met een vleugje vanuit het Brabants stoofvlees wat ik van huis uit mee heb gekregen.🤗
Het mooie aan die oude recepten vind ik dat er met een absoluut minimum aan basisingrediënten zeer smakelijke gerechten werden bereid, zo ook bij authentiek Limburgs zuur vlees of gestoofd rundvlees of konijn in het zuur. Praktisch dezelfde ingrediënten, op het vlees na maar stuk voor stuk heerlijk!

Het mooie aan die oude recepten vind ik dat er met een absoluut minimum aan basisingrediënten zeer smakelijke gerechten werden bereid, zo ook bij authentiek Limburgs zuur vlees of gestoofd rundvlees of konijn in het zuur. Praktisch dezelfde ingrediënten, op het vlees na maar stuk voor stuk heerlijk!
Al helemaal met een portie dikke (Vlaamse) frieten die je lekker in de saus/jus kan soppen met een likje mayo als je daar van houdt🤤

Héérlijk!

Helemaal mee eens! wat ziet het er enorm heerlijk uit en ik snap wel dat je geen foto hebt kunnen maken van het bord. Het was zo heerlijk dat het op was voordat iemand een foto kon maken van het eindresultaat.

Al helemaal met een portie dikke (Vlaamse) frieten die je lekker in de saus/jus kan soppen met een likje mayo als je daar van houdt🤤

Het wordt helemaal een topper wanneer je naast het stoofvlees en de frieten een witloofslaatje serveert.
Witloof halveren, het bittere hart er uit snijden en dan in fijne reepjes snijden en mengen met mayonaise en een klein scheutje azijn.

Vlaams stoofvlees is ook in vele variaties te vinden, iedere (groot)moeder zal wel haar eigen recept hebben.
Voor de smaak gebruik je best een niet te bitter, hoparm bier, wat ook goed werkt is een zuur bier Rodenbach of Gueze.

Dat is het leuke aan stoofvlees dat ieder land/regio er wel een variatie op heeft en dat er dan nog massa's verschillende recepten zijn.

Het wordt helemaal een topper wanneer je naast het stoofvlees en de frieten een witloofslaatje serveert.
Witloof halveren, het bittere hart er uit snijden en dan in fijne reepjes snijden en mengen met mayonaise en een klein scheutje azijn.
Dat slaatje is bij mij een favoriet. Beetje olijfolie, pezo en mayo

Niet vervelend om zo je nieuwe gasket in te branden
Genieten zelfs

Terug
Bovenaan Onderaan