Beef en Steak

Lekkere chick

As je een stuk kip kookt in water kun je het gewoon droogkoken. Dus een waterbak, die wat damp afgeeft en de luchtvochtigheid iets opschroeft gaat dat echt niet voorkomen.
Op kerntemperatuur garen wel. En die verbrandende vetten geven nou juist weer die typische barbecuesmaak af....

noskos zei:
As je een stuk kip kookt in water kun je het gewoon droogkoken. Dus een waterbak, die wat damp afgeeft en de luchtvochtigheid iets opschroeft gaat dat echt niet voorkomen.
Op kerntemperatuur garen wel. En die verbrandende vetten geven nou juist weer die typische barbecuesmaak af....
niet dat het nooit droog wordt.
Dat bedoel ik ook helemaal niet, maar het helpt wel wat verdamping van sappen tegen te gaan maar het voorkomt inderdaad niet dat het ooit droog wordt. Hoe hoger de relatieve vochtigheid in je bbq, hoe minder vocht uit het product kan verdampen en hoe sneller je de kerntemperatuur bereikt. Dit is toch de hele fysische achtergrond van de Texas crutch volgens mij.

Het vocht in je vlees komt onder druk naar buiten. Een paar rondzwevende watermoleculen extra houden dat proces echt niet tegen hoor. Zoals ik al schreef, in 100% vocht kun je nog steeds je kip droogkoken. Dus die vlieger gaat niet op. Dan zou je het inderdaad in moeten pakken en zo zorgen dat er geen verdamping plaats kan vinden.

Dat het vocht naar buiten gedreven wordt is waar. Maar wanneer de relatieve vochtigheid verzadiging bereikt verdamt dit vocht niet meer en verdampen is nu eenmaal een energie omzetting. ( en mens zweet nl ook om vocht te laten verdampen en warmte energie kwijt te raken.) Daardoor wordt de kerntemperatuur sneller bereikt. Of zie ik de fysische wetten nu zo mis.

Verstuurd vanaf mijn SM-G389F met Tapatalk

Terug
Bovenaan Onderaan