BasBQ
Beef en Steak

leftover christmas turkey and sweet leek pie

theun2969

Kooltjesharker
Berichten
147
Tja wat doe met de overblijfselen van een kalkoen van 7 kg...
Je maakt er de meest lekkere christmas turkey and sweet leek pie van!!!

Ingrediënten:
2 kg Prei
300 gr. gerookte spek in dobbelstenen gesneden
bosje tijm
paar blaadjes salie
paar blaadjes laurierblad
1 volle eetlepel crème fresh
2 pakjes bladerdeeg
klont roomboter
olijfolie
kalkoen vlees
3 volle lepels bloem
1 Liter kippenbouillon
1 ei

Bereidingswijze:
Prei snijden, spek uitbakken met een beetje olijfolie. Wanneer het spek gekleurd is, de boter en de tuinkruiden erbij en even doorbakken. Dan de gesneden prei en de bloem erbij even omscheppen. Dan de kippenbouillon erop, door elkaar mengen en aan de kook laten komen.
Zodra het kookt, afdekken en ongeveer een uur zachtjes laten stoven.
Dan het geheel afgieten en de bouillon bewaren. Van de bouillon maak je straks de jus van.
Dan gaat de uitgelekte mengsel terug in een bakblik en dek je het af met het bladerdeeg. Bestrijk dit met een geklutst ei en zet het terug op de BBQ, afbakken op 180 graden ongeveer 30-40 minuten of tot het bladerdeeg mooi bruin en gaar is geworden.
Intussen maak je de jus af. Meng een flinke lepel boter met bloem tot een soepele bal. Dit mengsel heeft een naam maar die is mij even ontschoten...
Breng de jus net aan de kook, voeg met klontje tegelijk  het `mengsel` bij de jus en laat de jus al roerend binden. Monteer de jus tot het een mooie dikte heeft door er steeds een klontje `mengsel` bij de jus te voegen tot de jus een mooi consistentie heeft. Haal de pan van het vuur en meng er wat fijn gesneden peterselie en eventueel wat kookroom door. Breng jus op smaak met wat peper en zout ui de molen. Als de `Turkey and sweet leek pie` mooi bruin en gaar is, opdienen en aansnijden.
Erg lekker met aardappelpuree!!

Hieronder een paar plaatjes:
sam0451z.jpg

sam0452e.jpg

sam0454p.jpg

sam0456t.jpg

sam0458a.jpg

sam0460d.jpg

sam0513g.jpg

sam0522.jpg
 
Dit draadje had je eerder moeten posten. Ik wist niet wat ik aan moest met de kalkoen die ik over had... heb wat in de salade gegooid, maar ja de rest... ligt inmiddels in de kliko. Maar goed, voor volgend jaar heb ik alvast inspiratie. Het ziet er heerlijk uit! Mooi recept.
 
Theun, wat een goed id zég  8)
Ziet er heerlijk uit.

Helaas moest ik mijn kuikentje (2,5 Kg), zo goed als alleen opeten  :(.......... :D :D

@Gerard
de rest... ligt inmiddels in de kliko
Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeé  ??? ??? :'( :'( :'(
 
Gerard777 zei:
Dit draadje had je eerder moeten posten. Ik wist niet wat ik aan moest met de kalkoen die ik over had... heb wat in de salade gegooid, maar ja de rest... ligt inmiddels in de kliko. Maar goed, voor volgend jaar heb ik alvast inspiratie. Het ziet er heerlijk uit! Mooi recept.

In de kliko??!!! Dat vind ik dus zo vreselijk zonde van het eten en respectloos voor het dier!
Dit recept kun je aanpassen voor elk leftover gevogelte, varken, rund of zelfs stevige vis soorten.

Ik heb ook een hele lekkere salade in mijn repetoire om van over gebleven vlees een heerlijk koud gerecht te maken.
 
Lekker Theun!

In de kliko? Hier liggen de restjes in de vriezer, gaan weer in turkey quesadilla e.d.
 
Theun, het woord dat je zocht, was roux, denk ik.

Ziet er goed uit zeg, en kom maar op met de recepten voor andere leftovers! Ik eet vlees wat over is, altijd gewoon koud op, met mayo. In de loop van de dag, zeg maar. Staat het gesneden op een schoteltje en iedere keer als ik in de keuken ben, hengel ik het naar binnen, ik ben dus een koudvleesmonster. Zalig vind ik dat.
 
geweldig idee Theun, ziet er lekker uit
 
Dominique zei:
Theun, het woord dat je zocht, was roux, denk ik.

Ziet er goed uit zeg, en kom maar op met de recepten voor andere leftovers! Ik eet vlees wat over is, altijd gewoon koud op, met mayo. In de loop van de dag, zeg maar. Staat het gesneden op een schoteltje en iedere keer als ik in de keuken ben, hengel ik het naar binnen, ik ben dus een koudvleesmonster. Zalig vind ik dat.

Een roux maak je door boter te smelten en daar dan je bloem bij te gooien, volgens mij heeft dit een andere naam. Zou zelf trouwens een roux maken en daar dan de bouillon bij doen, op die manier kun je de meel smaak uit de bloem koken, andersom lukt dat niet denk ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan