Beef en Steak

Latin Fiësta!: Pollo Pibil Recado Rojo

Sticky Fingers

Gemarineerd
Hoi Bbq genoten,

Met als onderwerp van deze maand Latin Fiësta leek het mij leuk om eens een traditionele Pollo Pibil Recado Rojo te maken uit de regio Yucatán. Deze versie wordt vaak gemaakt met zure sinaasappel ( naranja agria ) knoflook, kruiden en Recado Rojo aangezien de naranja agria lastig te krijgen is in Nederland kun je dit vervangen door vers sinaasappelsap te mengen met vers lemoen sap ( verhouding 3 op 1 ) De Recado Rojo kun je ook kant en klaar kopen maar ik vond leuker om het internet af te snuffelen ( ik weet 1 ding ondertussen, Mexicanen zijn druk en bezeten van voedsel 🤣 ) en zelf een authentieke Recado Rojo te maken.

De varkens versie Puerco Pibil kennen we al, maar een traditionele Pollo Pibil Recado Rojo niet. Jammer genoeg mocht ik geen Pibil ( een gat in de grond maken zoals de maya’s deden en dat gat als oven gebruiken ) maken achter in de tuin 😅 dus is het een bbq versie geworden van kippenpoten die in de Recado Rojo marinade hebben gelegen en erna langzaam zijn bereid op de Bbq in een aluminium braadslede met bananenbladeren,ui,tomaat,rode paprika en de Recado Rojo marinade.Ik heb daarbij een lekkere Salsa Cremosa de Habanero uit Yucatán gemaakt en een rauwe cebolla encurtida wat ook uit die steek komt met daarbij huis gemaakte mais tortilla’s.

Pollo Pibil recado rojo is eigenlijk een Mexicaanse pulled chicken, maar dan op z’n Yucateeks. Kwa smaak en marinade zijn ze totaal anders dan de typisch Amerikaanse Bbq pulled chicken. Geen barbecuesaus, maar een complex kruidig-zurig profiel geeft dit gerecht zijn smaak.

IMG_2301.jpeg

Oké genoeg gezwets🤣 tijd voor een beetje culinaire kennis over dit gerecht en hoe ik het heb gemaakt.

Pollo Pibil Recado Rojo

Pollo Pibil is een klassiek Mexicaans gerecht uit de Yucatán-regio. Het wordt traditioneel bereid met Recado Rojo (ook bekend als achiote-pasta), een kruidige, diep roodkleurige pasta op basis van achiote (annatto) zaden, citrus, knoflook en andere specerijen.

Dit mengsel is typisch voor de Maya-keuken van het schiereiland Yucatán. Het gerecht is dus een goed voorbeeld van de Yucateekse keuken, die zich onderscheidt van andere Mexicaanse regio’s door het gebruik van specifieke kruiden en invloeden van de oorspronkelijke Maya-cultuur.

Voor in de aluminium braadslede

2 rode uien
2 dikke tomaten
1 rode paprika

Overige benodigdheden:

Schaal voor de kippenpoten in te marineren
Blender
Grote aluminium braadslede die op de Bbq past
Blokje citrus rookhout
Bananenbladeren

Serveer met:

Maïstortilla’s
Pickled red onions (cebolla encurtida) met limoen en chili
Salsa Cremosa de Habanero
Partjes limoen
koriander

Ingrediënten voor 4 personen:

IMG_2251.jpeg

IMG_2253.jpeg

Voor de kipmarinade:

4 kippenpoten
4 eetlepels recado rojo (zie recept hieronder)
300 naranja agria versgeperst, of een mix van gewone sinaasappel 200 ml met 100 ml lemoen sap
2 eetlepels appelazijn
1 theelepel zout
2 tenen knoflook

Recept Recado Rojo ( Achiote pasta )

(Je kunt ook kant-en-klare Recado Rojo-pasta kopen )

Ingrediënten:

IMG_2226.jpeg

4 eetlepels Anatto zaden
1 eetlepel zwarte peperkorrels
1 theelepel kruidnagels (heel)
1 theelepel pimentkorrels (allspice)
1 theelepel komijnzaad
1 eetlepel gedroogde oregano (bij voorkeur Mexicaanse oregano)
1 eetlepel gedroogde tijm
3 cm kaneelstok
4 tenen knoflook, gepeld en geraspt
2 eetlepels appelazijn
1 theelepel zout
120 ml naranja agria ( of 80 ml sinaasappelsap + 40 ml limoensap.

Bereidingswijze:

- Rooster de specerijen:
Verhit een droge koekenpan op middelhoog vuur. Rooster de achiotezaden, peperkorrels, kruidnagels, piment, komijn en kaneel kort (1–2 minuten) tot ze geurig zijn. Laat ze niet verbranden.

IMG_2227.jpeg

- Maal tot poeder:
Laat de geroosterde specerijen iets afkoelen en maal ze vervolgens fijn in een specerijenmolen of vijzel tot een poeder.

- Voeg overige ingrediënten toe:
Voeg knoflook, oregano, tijm, zout, azijn en het sinaasappel/limoensapmengsel toe. Maal of mix alles tot een dikke, smeerbare pasta. Voeg eventueel wat extra sap of water toe als het te droog is.
IMG_2230.jpeg

Dit kun je vers best wat dagen bewaren in de koeling. Je kunt de pasta ook invriezen.

Recept voor de Pickled Red Onions met Limoen en Chili
(Cebolla Encurtida)

Ingrediënten:

IMG_2262.jpeg

2 middelgrote rode uien, in dunne ringen gesneden
Sap van 2 limoenen (versgeperst)
2 el appelciderazijn of witte azijn (optioneel, voor extra scherpte)
1 verse rode chilipeper, in dunne plakjes
1 tl zout
1 teentje knoflook, geplet en fijn gesneden
5-10 zwarte peper korrels
1 klein blaadje laurier
½ theelepel gedroogde oregano (bij voorkeur Mexicaanse oregano)

Bereidingswijze:
- Snijd de rode uien in dunne halve ringen.
- Doe de ui in een glazen pot of kom.
- voeg limoensap samen met de appelciderazijn of witte azijn totdat de ui helemaal onderstaat.
- Voeg zout, knoflook,chili en kruiden toe.
- Roer goed door.
Laat de uien minimaal 1 uur staan bij kamertemperatuur.

Voor intensere smaak en een mooie roze kleur: zet ze 4 uur tot een nacht in de koelkast.

IMG_2263.jpeg

Recept: Salsa Cremosa de Habanero 🔥

Ingrediënten:

IMG_2241.jpeg

Salsa Cremosa de Habanero:

125 gram neutrale olie
1 grote witte ui, in grote blokjes
32 kleine tenen knoflook ( gepeld ) ( 75 gram )
“ En maak je geen zorgen over de hoeveelheid knoflook! De knoflook smaak die je gewend bent vervaagt door de andere ingrediënten en maakt de salsa romig “
4 pimentbessen, ( heel )
2 habanero pepers (gebrand) ik heb de Habanero Small Yellow Cherry gebruikt ( het originele recept zegt 50 gram “ 4 stuks “ maar ik hoef niet door het dak te gaan zullen we maar zeggen 😉 )
135 gram vers sinaasappelsap
60 gram vers limoensap
8 gr zout

Bereidingswijze:

- Doe olie, ui, knoflook en pimentkorrels in een pan op middelhoog vuur.
IMG_2242.jpeg

- Leg de habanero’s ( of andere pepers ) in een droge koeken pan en blaker deze tot ze wat zwarte plekjes krijgen
IMG_2244.jpeg

- Voeg de geblakerde habanero's toe en blijf bakken tot alles goudbruin en zacht is.
IMG_2246.jpeg

- Haal de pan van het vuur en laat afkoelen tot kamertemperatuur.
- Doe de afgekoelde ingrediënten in een blender.
- Voeg sinaasappelsap, limoensap en zout toe.
- Pureer alles totdat het een romige, gladde massa is.
- Proef en breng indien nodig verder op smaak met zout.
- Als het te dik is, verdun het dan met water tot het de gewenste dikte heeft.

IMG_2248.jpeg

Deze salsa is echt heerlijk, zoet,zuur,romig en pittig. Het fruitige wat een habanero peper in zicht heeft proef je mooi terug in de salsa 😋🔥😍

Bereidingswijze:

Pollo Pibil hecho con Recado Rojo

Doe alle ingrediënten van de kipmarimade (behalve de kippenpoten 😁) in de blender en maak er een marinade van ( kijk even hoeveel sap je toevoegt, het moet niet vloeibaar zijn, maar er tegen aan )

IMG_2252.jpeg

Pak de kippenpoten erbij en kerf kleine sneetjes in de kippenpoten en wrijf erna de marinade in en over de kippenpoten. Leg ze erna op een schaal en dek af met huishoudfolie en leg weg voor 24 uur in de koeling. Je zou ze ook vacuüm kunnen trekken eventueel. De marinade die je over hebt kun je bewaren voor de dag erna.

IMG_2257.jpeg

BBQ

Bereid je Bbq voor op indirecte hitten 160 °C en 170°C

Doe wat grof gehakte uien,tomaten en de paprika in de aluminium braadslede die bedekt is met bananenbladeren van binnen en leg er de groenten in en doe er wat marinade over.

IMG_2265.jpeg

Leg dan de kippenpoten erop en dan weer wat ui,tomaten en paprika en dan de rest van marinade.

IMG_2268.jpeg

Voeg desgewenst wat extra vers gepest sinaasappelsap of kippenbouillon toe en dek af met de bananenbladeren.

Doe een blokje rookhout tussen de kolen en zet de braadslede in de Bbq en sluit de deksel en laat 1 uur zonder aluminiumfolie garen.

IMG_2273.jpeg

Pak na 1 uur de braadslede in met aluminiumfolie en laat het dan door garen.

IMG_2276.jpeg

In mijn geval heeft het nog dik 2 uur en 20 minuten geduurd voor de kippenpoten 85c aantikte en ze fall off the bone waren.
IMG_2279.jpeg

Vervolgens heb ik de kippenpoten eruit gehaald het vocht en de groenten. En heb ik de kippenpoten gepulled ( ze waren heerlijk sappig van binnen en het kippen vlees viel zo van het bot ) vervolgens de groenten en vocht terug gedaan zodat alles mooi in evenwicht was en klaar was om op een tortilla te doen.
IMG_2284.jpeg

En toen kon de Latin Fiësta beginnen 🥳

e2e9b41a-b199-40ff-be3c-d04a080f0f5c.jpeg
3819bc48-7f2e-474b-92ef-410558e27c81.jpeg
9fbfe042-36ec-4bd0-a7d8-f162f5f86363.jpeg

Wat vond ik ervan ?

De aardse smaken van de recado rojo ( waar de Anatto zaden in zijn verwerkt ) in combinatie met die heerlijke zoet,zure, romige en pittige Salsa Cremosa de Habanero en de Cebolla Encurtida die een heerlijk zurige toets afgeeft afgetopt met verse koriander en een paar drupjes lemoen lieten mijn smaak papillen tintelen van van genot 😍😋
Het was in ieder geval weer eens wat anders wat me wel kon bekoren.

Dank voor het lezen!

Groet,

Roy

Laatst bewerkt:
Neem mijn sombrero met een zwier af en maak een diepe buiging.
Het uitgebreide verslag is een feestje,
de uitvoering is een feestje, het zeer kleurrijke eindresultaat maakt het feestje helemaal compleet.
Dit is Latin Fiësta ten voeten uit.
Geweldig!

Wat een gaaf verslag behoorlijk wat werk maar het ziet er heerlijk uit.
Had ik wel gelust

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Fiësta Fantastico Roy!

Wat een heerlijk verslag, het leest als een culinaire roman, ik ben erg trots op je!

Mooie fotootjes erbij, super!

Echt een hele fijne bijdrage!

Laatst bewerkt:
Tering zeg , wat een prachtig verslag, zo uit te printen voor een goed bbq boek.
En wat mooie kleuren ook in het gerecht.
Top gedaan kerel 👌🏼.
Had graag willen proeven 😋.

Dankjewel Allemaal 😍
Ik ga dit zeker nog eens maken😀

De Salsa Cremosa de Habanero kan je ook mooi bij andere gerechtjes eten want die salsa is echt heerlijk😋

Terug
Bovenaan Onderaan