Beef en Steak

Larderen..., die kende ik nog niet, jullie wel?

Smokin' Yuma

Kooltjesharker
Berichten
219
Vrouwlief stuurde me van de week deze 🤔
Over larderen, oftewel strips spekvet door je vlees rijgen om het wat te verrijken.

Hebben jullie hier ervaring mee? Vond je het wat?
Ik heb iig al een lardeernaald besteld en ga het zeker eens proberen.

 
Is een oude kooktechniek om vooral wild mals te maken.
Naast larderen heb je ook nog barderen en pikeren.
Een soort van Barderen kennen we allemaal wel, met spek omwikkelen, al doen wij dat met mager spek en niet met vetspek en met een ander hoofddoel, namelijk smaak.
Larderen en pikeren heb ik zelf nooit gedaan, barderen wel.
 
Larderen is een leuke techniek om vlees extra smaak te geven. Het wordt bijna niet meer gebruikt en is in de vergetelheid geraakt.
Gelardeerd vlees in combinatie met BBQ ken ik (nog) niet. Ben wel benieuwd of het iets toevoegd. Het zal ook een uitdaging zijn om echt vet spek te vinden. Ik denk dat je het moet bestellen bij je slager. :D
 
Same here, ben ook erg benieuwd.
Ga het binnenkort eens proberen.

Voor het spekvet denk ik aan speklapjes, dat stukje tussen de zwoerd en het vlees er tussenuit snijden?
En de rest van het speklapje lekker crispy bij noodles of op brood ofzo, komt vast wel op 😄

Ik heb laatst toevallig 2 pakken speklapjes online besteld, die nogal tegenvielen. Een klein stukje vlees aan één kant, en voor de rest was het vooral zwoerd met wat spekvet. Dat hadden ze niet als speklapjes moeten verkopen, maar gewoon lekker door de worst moeten draaien. Anyway, ik heb nog een pak, dus ik heb het spekvet al gevonden 😅
 
vet spek komt typisch van de rug van het varken.
Kan je gewoon zo bestellen bij de beenhouwer.
Wordt ook dikwijls gebruikt op een paté toe te dekken.
Dit is correct, voor larderen lange repen rugspek snijden . Wij gebruiken het om lever te larderen
 
Dit is correct, voor larderen lange repen rugspek snijden . Wij gebruiken het om lever te larderen
Lever larderen? Is dat voor een specifiek gerecht?
Ik ken lever eigenlijk niet anders dan in reepjes, gebakken met een beetje zout erop, in de worst of als plakjes voor op brood.
 
Laatst bewerkt:
Larderen is een leuke techniek om vlees extra smaak te geven. Het wordt bijna niet meer gebruikt en is in de vergetelheid geraakt.
Gelardeerd vlees in combinatie met BBQ ken ik (nog) niet. Ben wel benieuwd of het iets toevoegd. Het zal ook een uitdaging zijn om echt vet spek te vinden. Ik denk dat je het moet bestellen bij je slager. :D
Soms zie je ze in de supermarkt nog liggen van oa de firma Zandbergen, op beuken gerookt vetpek plakjes
Vuur & Rook verkoopt gerookt vetspek per kilo
1717574689251.png
1717574748099.png
 
Da's een goeie tip, thanx.
Ik wist eigenlijk niet eens dat vuur & rook ook vlees verkoopt, had ik compleet gemist 😳

Ik heb ondertussen ook mijn lokale slager eens gevraagd, die kan het me ook verkopen (y)
 
Terug
Bovenaan Onderaan