BasBQ
Beef en Steak

Lamsnek / lamsprocureur

 
 

Barbeduke

Vuurmaker
Berichten
58
Ik had nog lamsnek van een halve kilo in de vriezer liggen, met het idee om dat ooit als stoofvlees te gebruiken. Echter, omdat er deze week nog niks van BBQ was gekomen, er uiteindelijk voor gekozen om deze op de KJ te bereiden. Op internet niet zo heel veel gevonden, dus het was een beetje afwachten hoe het zou worden, maar ik had er vertrouwen in. Grootste twijfelpunt was de kerntemperatuur, aangezien ik gewend ben om (varkens)procureur te garen tot 90 graden, en deze ging maar tot 55-60 graden).

's Ochtends de ontdooide lam in de marinade van olijfolie, mosterd, knoflook, p&z, en verse kruiden (salie, tijm, rozemarijn). Eind vd middag, de KJ aansteken op ongeveer 120 graden en de lamsnek indirect laten garen tot ongeveer 55 graden. Daarna het vuur opstoken en de lam nog even van een mooi korstje voorzien. Geserveerd met een door mijn vriendin gemaakt couscous salade. Een heerlijk maaltje. De lam was erg lekker op smaak, lekker mals. Eigenlijk een heel mooi stukje vlees om zo te bereiden. Zeker een aanrader om eens te proberen. 🤴

20210711_105159.jpg


20210711_105747.jpg

20210711_180348.jpg
20210711_191130.jpg


20210711_192010.jpg

20210711_192153.jpg
 
Dat ziet er smakelijk uit mooi sappig ook zo te zien, mooie plaatjes !
 
Dit zou je een keer met zuiglam moeten doen dan is het helemaal goddelijk zuiglam is meestal rond de Pasen goed te verkrijgen of een lams buikspare ribs van een zuiglam oooh was het maar bijna pasen
 
Zal de volgende keer vast niet zo lang in de vriezer blijven liggen 😉
 
Ziet er heerlijk uit, Lamsvlees is vaak een ondergewaardeerd stukje vlees, wij zijn er gek op.
Had deze graag willen proeven.
 
Naar aanleiding van dit topic eens gaan zoeken, en ik heb deze slager gevonden.

https://vleescentrum-enkhuizen.nl/

Voor ons is dat redelijk dichtbij ( lees: half uurtje rijden en een frisse neus aan het IJsselmeer oftewel dagje uit van de stichting :p )
Is er hier toevallig iemand ervaringen met deze slager ? de prijzen lijken me alleszins redelijk en wil er op korte termijn op een zaterdag eens heen rijden.
 
@Wilco-G staat bij mij al een tijdje in mijn favorieten, ik moet ook eens heen, als ik met de fam naar sprookjeswonderland ga.
 
Terug
Bovenaan Onderaan