BasBQ
Beef en Steak

Krentenbollen in de kamado

 
 

Buitenkoken

Vuurmaker
Berichten
83
66F549FD-FCA7-4E70-893B-E03EAB95A9DA.jpeg


Gisteren heb ik weer eens krentenbollen gemaakt en afgebakken op de kamado erg leuk om te maken, en ze smaken prima. Ik heb het recept aangepast voor de bbq ipv in de oven.

Van Levine bakt.

https://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/search?q=Krentenbollen+

Krentenbollen (12 - 15 stuks)

  • 300 gram krenten
  • 450 gram tarwebloem
  • 6 gram droge gist
  • 25 gram suiker
  • 30 gram (volle) melkpoeder
  • 30 gram zachte ongezouten roomboter
  • 270 gram water, lauwwarm
  • 8 gram zout
  • ongezouten roomboter om de bollen mee te bestrijken na het bakken
    109D338C-453E-494A-B04B-43AAB7CA659B.jpeg
    CAF3300A-C486-4795-8D36-5781DAA6668B.jpeg
    5346D93D-F06F-4D11-84BF-9AB21B8E1324.jpeg
  • 2 theelepels citroenrasp
Je kunt de melkpoeder en het water voor dezelfde hoeveelheid melk
Doe de krenten in een steelpan en voeg water toe tot de krenten net onderstaan. Breng aan de kook en zet het vuur uit. Laat de krenten in een vergiet uitlekken. Vouw een stuk keukenpapier dubbel en spreid de krenten daarover uit. Dep ze goed droog met een tweede stuk keukenpapier.

Deeg kneden in een standmixer/spiraalkneder: Doe alle ingrediënten, behalve de krenten, in de kom en kneed met de deeghaak in ± 15 minuten tot een soepel deeg dat van de wand van de kom loslaat, het mag nog iets aan de bodem plakken. Het deeg is goed gekneed als je er een vliesje van kunt trekken.

Het deeg kan ook in de broodbakmachine gekneed worden: Kneed 10 - 15 minuten op bijvoorbeeld de pizzastand en volg het recept hieronder vanaf het toevoegen van de krenten en de 1e rijs.

Krenten toevoegen: Druk het deeg met je vingers of een deegroller op een licht met olie ingevette werkplek uit tot een rechthoek. Verdeel de helft van de krenten over de deeglap, laat de randen vrij. Vouw de linkerkant van het deeg tot net over het midden, doe dat ook met de rechterkant. De deegranden overlappen elkaar nu iets. Druk de naden dicht. Draai het deeg en herhaal het uitdrukken/-rollen. Verdeel de andere helft van de krenten erover, weer vouwen en naden dichtdrukken. Op deze manier worden de krenten mooi over het deeg verdeeld.

1e rijs: Vorm een bal van het deeg en leg de deegbal in een licht met zonnebloemolie ingevette kom. Dek de kom af met een douchemuts of plasticfolie en laat het deeg in ± 1 uur in volume verdubbelen.

Vormen: Stort het deeg op een licht met zonnebloemolie ingevette werkplek. Druk de lucht eruit en verdeel het met een deegsteker in 12 - 15 gelijke stukjes.

Bol de bolletjes deeg nogmaals op. Leg ze ± 5 cm uit elkaar op een met een bakmatje/bakpapier beklede bakplaat (of verdeel ze over 2 bakplaten). Dek de bakplaat af met ingevet plasticfolie.

2e rijs: Laat de krentenbollen in ± 1 uur tot bijna dubbel volume rijzen. Het deeg is goed als je er met een vinger op drukt, de afdruk even zichtbaar blijft en dan langzaam terugveert.

Oven voorverwarmen: Verwarm tegen het einde van de rijstijd de BBQ voor op 200 ºC. Inclusief de pizzasteen

Bakken: Bak de krentenbollen de BBQ op de pizzasteen de steen mee voorverwarmen. in ± 15 minuten gaar en bruin. Bestrijk ze direct na het bakken met zachte roomboter. Laat ze op een rooster afkoelen. Bak - als je het deeg over twee bakplaten hebt verdeeld - de tweede bakplaat direct na de 1e. De krentenbollen kunnen goed ingevroren worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een gaaf recept!
Nooit bedacht om krentenbollen in de bbq te maken.

Proef je nog iets van rook terug of blijft de smaak neutraal?
 
Wat een gaaf recept!
Nooit bedacht om krentenbollen in de bbq te maken.

Proef je nog iets van rook terug of blijft de smaak neutraal?
Nee ik gebruik Marabu houtskool wel even controleren of er geen rookhout van vorige sessie is achtergebleven, ik was tevreden over het eindresultaat ik bak ze ook wel eens in de oven maar in de kamado drogen ze minder uit.
 
Wat een gaaf recept!
Nooit bedacht om krentenbollen in de bbq te maken.

Proef je nog iets van rook terug of blijft de smaak neutraal?

Alles wat ik in de oven klaarmaak doe ik principe ook op de bbq.

Als er nog wat restwarmte is ofzo, bak ik tegenwoordig een brood voor de dag nadien. Niks mis mee :) Enja je verliest wat van de knapperigheid door die paar uren extra, maar je hebt de volgende dag wel een brood of broodjes of foccaccia. En aangezien de plaatselijke bakker hier eind dit jaar weggaat (gebouw huurden ze), zullen we dit dus een pak meer doen. Wij doen toch meestal hot & fast en pizza bakken, dus nadien gewoon terwijl dit "afkoelt" nog gebruiken. Ook cake/brownies etc hebben ik al een paar x klaargemaakt
Onlangs een video gezien van iemand met een "echte" pizza oven in steen in de tuin, en daar toonden ze na zoveel uur is het perfect om dit te bakken, na zoveel uur dit. Natuurlijk dat was totaal iets anders. Maar je kan altijd eens proberen.

De krentebollen zien er wel lekker uit
 
Bedankt voor het delen, in het vervolg eerst even de receptenregels lezen,
eerst de eindresultaatfoto dan de rest;)
Ik heb het aangepast

 
Laatst bewerkt:
Net na het bakken, insmeren met gesmolten geklaarde roomboter. Is wat veel bakkers doen.
Nee ik gebruik Marabu houtskool wel even controleren of er geen rookhout van vorige sessie is achtergebleven, ik was tevreden over het eindresultaat ik bak ze ook wel eens in de oven maar in de kamado drogen ze minder uit.
 
Vandaag ze geprobeerd te maken volgens het recept, op zich prima gelukt alleen de bodempjes worden echt zwart Het lijkt of de steen veel te heet wordt of draai je de bollen nog? Smaak was echt goed alleen zou leuk zijn als de bodem ook eetbaar is


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Vandaag ze geprobeerd te maken volgens het recept, op zich prima gelukt alleen de bodempjes worden echt zwart Het lijkt of de steen veel te heet wordt of draai je de bollen nog? Smaak was echt goed alleen zou leuk zijn als de bodem ook eetbaar is


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Het kan helpen om een dubbele steen te gebruiken.
Had je de steen boven open vuur of zaten er nog hitteschilden tussen?
 
Het kan helpen om een dubbele steen te gebruiken.
Had je de steen boven open vuur of zaten er nog hitteschilden tussen?

Ik had mijn plate setter ertussen en op het rooster mijn pizzasteen gedaan, dus misschien moet hij toch nog wat hoger van het rooster. Had je 200 graden dome temperatuur of op het rooster?

Thnx voor je reactie!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik had mijn plate setter ertussen en op het rooster mijn pizzasteen gedaan, dus misschien moet hij toch nog wat hoger van het rooster. Had je 200 graden dome temperatuur of op het rooster?
Het lijkt dat bij jou de steen veel warmer is dan de dome. Dat kan met de opstelling te maken hebben. Heb je een infrarood meet apparaat?

Zelf bak ik altijd pizza, en doe daar de platesetter helemaal bovenaan, dan bouten erop en dan de pizzasteen. Ook wacht ik met bakken totdat de dome warm aanvoelt met het handje. Voor pizza hebben we het wel over 350 Celsius op de dome (komt niet zo nauw met pizza maar boven de 370 wordt het beleg zwart voordat het deeg gaar is).

Als we dit vertalen naar een meer schappelijke 200 graden dan zou het een poging waard kunnen zijn om de bbq aan te steken en enigsinds op temp laten komen zodat je dome iets opwarmt. Dan je rooster erin, zo hoog mogelijk, platesetter op rooster. Rvs bouten erop en dan de pizzasteen. Afstellen op 200 graden. Met het handje je dome buitenkant voelen of ie ook warm is want anders heb je alleen warme lucht van 200 en niet het warmte afgeven van de dome. En dan de boel erop.

En dit recept ga ik zeker gebruiken!
 
Ik had mijn plate setter ertussen en op het rooster mijn pizzasteen gedaan, dus misschien moet hij toch nog wat hoger van het rooster. Had je 200 graden dome temperatuur of op het rooster?

Thnx voor je reactie!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mijn temperatuur is de dome temperatuur, je kunt ze de laatste 10 minuten hoger leggen ik gebruik wel eens en steen onder de pizzasteen.
 
Voor de volgende keer dan misschien de Plate setter op het rooster met bouten of iets er tussen en dan de steen erop.

Thnx voor de antwoorden!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Vraagje, als je ze in de oven maakt zou je dan ook een steen gebruiken?

Zo’n steen wordt warm en geeft de warmte anders door dan een bakplaat.

Een pizza steen is fijn voor pizza’s en hoog gehydrateerd brood imho.
 
Vraagje, als je ze in de oven maakt zou je dan ook een steen gebruiken?

Zo’n steen wordt warm en geeft de warmte anders door dan een bakplaat.

Een pizza steen is fijn voor pizza’s en hoog gehydrateerd brood imho.

Een goeie Frits moet ik zeggen, misschien gewoon op het rooster en dan wel indirect. Stof tot nadenken


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Vraagje, als je ze in de oven maakt zou je dan ook een steen gebruiken?

Zo’n steen wordt warm en geeft de warmte anders door dan een bakplaat.

Een pizza steen is fijn voor pizza’s en hoog gehydrateerd brood imho.
Even uitgaande van een hetelucht oven dan is een bakplaat of pizzasteen even warm in de oven. Een steen houdt de warmte wel beter vast.

Het verschil met een bbq/kamado is dat je vooral onderwarmte hebt. Net als een ouderwetse gasoven. Hierdoor wordt de steen/bakplaat veel heter dan de 200 graden. Oftewel, genoeg indirecte stappen ertussen. En niet te hoog stoken en het gaat goed.
 
Laatst bewerkt:
Leuk idee, ook maar eens proberen…
 
Leuk idee om dit op de bbq te doen. Ik als oud bakker (26 jaar bakker geweest) de oven die we gebruikten had natuurlijk een stenen vloer, de krentenbollen en al het ander kleinbrood ging op een bakplaat de oven in. De oven was 260 graden met inschieten. We zorgden er voor dat de oven niet ging branden tijdens het bakproces. De baktijd was tussen de 8 en max 10 minuten. Na het bakken smeerden wij alle kleinbrood met gesmolten geklaarde roomboter.
 
Leuk idee om dit op de bbq te doen. Ik als oud bakker (26 jaar bakker geweest) de oven die we gebruikten had natuurlijk een stenen vloer, de krentenbollen en al het ander kleinbrood ging op een bakplaat de oven in. De oven was 260 graden met inschieten. We zorgden er voor dat de oven niet ging branden tijdens het bakproces. De baktijd was tussen de 8 en max 10 minuten. Na het bakken smeerden wij alle kleinbrood met gesmolten geklaarde roomboter.
Slim om de oven niet aan te zetten! Dan moet je de Kamado wel al wat eerder uitzetten zodat de kolen echt uit zijn. Mij beviel de laatste pizza met te vroeg uitzetten niet.
 
Slim om de oven niet aan te zetten! Dan moet je de Kamado wel al wat eerder uitzetten zodat de kolen echt uit zijn. Mij beviel de laatste pizza met te vroeg uitzetten niet.
Pizza is natuurlijk geen kleinbrood he!
Daar zit qua bakken best veel verschil in. Hot and fast / minder hot and minder fast! Beetje dat idee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan