BasBQ
Beef en Steak

Koudroken in de zomer

W

willeke

Gast
Loopt je temp te veel op tijdens het koudroken? Wellicht ten overvloede een tip, maak een paar handdoeken kletsnat en hang over je rookkast.
Vandaag weer zalm gerookt in de schaduw onder een parasol starttemp 20 gr. s`morgens vroeg. Plotseling toch felle zon en de temp schiet omhoog. Natte lappen er op werkt dan prima.


 
Het gaat mij om de tip, maar hier istie.

Ik gebruik de pijpmethode bij het koudroken, maar met de gangbare csg werkt dit ook wel denk ik.
 
Een andere methode wat ook goed werkt is, onder en boven je vis een flink pak ijsblokken leggen. of een paar koelelmenten ingepakt in vershoud folie.  Deze methode wordt vaak toegepast in Canada (althans heb ik van horen zeggen)  met gebruik van een offsetsmoker.  Kan je het behoorlijk wat uurtjes uithouden op lage temperatuur. Ik heb het zelf vorig jaar ook zo gedaan.
 
Ijsblokken heb ik nooit gedaan, wel met diepvriesblokken. Je weet wel, van die kunststof blokken
die je steeds opnieuw kan gebruiken. Het probleem was toen dat het weer te koud in de oven werd.
De rook steeg toen niet meer. Heb ik ook wel eens bij hoge luchtvochtigheid. Ik rook vrij regelmatig.
Bij de veel gebruikte traditionele csg`s zal je daar niet snel last van hebben.
Deze rook is warmer dus stijgt makkelijk. Ik gebruik de pijp methode waarbij de rook vrij koud is
omdat ik deze al extern afkoel. Het niet stijgen van de rook heb ik trouwens opgelost door
een booster tussen de uitlaatpijp te zetten. Zie foto. Dit werkt als het venturie principe. De
ventilator blaast door een trechter in een kleine pijp die met een knik naar boven loopt.
De ventilator blijft dus schoon. Ik heb dat ding steeds standby staan voor het geval het weer zo
ver is. Maar normaal gesproken werken de kletsnatte lappen uitstekend. De temp zakt zeer snel omdat
je de warmte ook afschermt en niet slechts de oven koelt. Je zou ook ijs bovenop de natte lappen
kunnen leggen.

 
Ziet er mooi uit zeg, bedankt voor het delen!



ps. Bedankt voor de mooie foto, was maar een flauw grapje.
 
Ik rook gewoon 's nachts wanneer het koeler is.

De CSG vullen voor de gewenste duur van de rook sessie en dan vlak voor het slapen gaan aansteken.
's Ochtends al lekker genieten van bijvoorbeeld gerookte zalm.  :D
 
Vannacht weer een mooie sessie gedaan met als resultaat 3kg gerookte zalm.  :p
 
Terug
Bovenaan Onderaan