Beef en Steak

Koudgerookte kaas

 

Arie de Knaller

Stoker
Berichten
258
Ik weet niet of dit de juiste rubriek is, zo niet, dan mag het verplaatst worden. Het is in ieder geval wel "low" gegaan, want het was (relatief) fris en kwam niet boven de 15C uit en "slow", want het duurde een paar uur, maar om nou te zeggen dat het gegaard is...

Gisteren was een perfect weer om kaas koud te roken: waterig zonnetje, temperatuur onder de 15C, relatief weinig wind, en veel wolken. Ik heb m'n rookspiraal gevuld met een mix van rookmot van elzenhout, waar ik een andere rookmot (met kruiden en ui en weet ik veel wat) doorheen had gemengd. Daarna aangemaakt met een brandertje (ik gebruik nooit de waxinelichtjes die erbij geleverd worden want bah, ik wil geen parafine in m'n eten), de luchtinvoer en -afvoer goed geknepen (net genoeg om rook te laten ontstaan en rond te laten gaan) en de kaas (Zaanlander van AH, die was laatst in de aanbieding dus dat kwam mooi uit) een paar uur in de rook laten liggen. Daarna even vacuum getrokken en nu ligt het in de koelkast te rijpen. Over een paar weken gooi ik een paar stukken in m'n koffer op m'n volgende reis. Het is op bestelling gemaakt voor iemand die ik op een conferentie ga zien en ze zeurt er al een jaar om, want sinds ze gerookte kaas van mij op heeft eet ze geen andere rookkaas meer :cool:

signal-2024-10-12-144220_002.jpeg
 
Meestal plaatsen we dit in charcuterie.
Maar ach, wat maakt t uit.

Hier zat een collega ook al weer kaak-klapperend te vragen wanneer ik weer kaas ging roken..
Eens de weersvoorspellingen in de gaten houden en inplannen.
 
Is dat vacumeren echt noodzakelijk? Of is het direct na het roken al lekker eetbaar?
 
Is dat vacumeren echt noodzakelijk? Of is het direct na het roken al lekker eetbaar?
Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar uit de commentaren hier op het forum is wel duidelijk dat je het echt een week of twee moet laten liggen. Dat heb ik maar braaf gedaan. En het is dan inderdaad heerlijk!
 
Is dat vacumeren echt noodzakelijk? Of is het direct na het roken al lekker eetbaar?
Ik zou het echt laten liggen, tenzij je het bijvoorbeeld lekker vindt om een asbak uit te likken. De rooksmaak wordt na het liggen wat milder en trekt meer de kaas in. Vacumeermachines zijn niet zo heel erg prijzig. Zelf heb ik eentje van "Princess" en de zakken heb ik gehaald bij de Lidl.
 
ik gebruik nooit de waxinelichtjes die erbij geleverd worden want bah, ik wil geen parafine in m'n eten

Het is rookkaas, geen rookkaars! Als je een kaarsje aansteekt geeft de vlam CO2 en water, geen paraffine, die ben je juist aan het verbranden.

Lekker man, rookkaas. Ziet er goed geukt uit!
 
Is dat vacumeren echt noodzakelijk? Of is het direct na het roken al lekker eetbaar?
Persoonlijk vond ik het direct na het roken "niet te hachelen". Of je een asbak leeg eet.
Na een week was dat minder.
Ik hou zelf minimaal 2 weken aan om de smaak te verdelen.
 
Ik zou het echt laten liggen, tenzij je het bijvoorbeeld lekker vindt om een asbak uit te likken. De rooksmaak wordt na het liggen wat milder en trekt meer de kaas in. Vacumeermachines zijn niet zo heel erg prijzig. Zelf heb ik eentje van "Princess" en de zakken heb ik gehaald bij de Lidl.
Ik zag de vacuummachine deze week in de aanbieding liggen bij de Lidl voor €25
 
Vacumeren of strak in de vershoudfolie kan beide.
Moet wel zeggen dat je een goedkope vacumeer machine er vrij snel uit hebt bij het portioneren of bewaren van produkten.
 
Nou, aan de antwoorden te zien, is een vacumeermachine een prima gadget om in huis te hebben. Gelukkig is het bijna vaderdag!
 
Nou, aan de antwoorden te zien, is een vacumeermachine een prima gadget om in huis te hebben. Gelukkig is het bijna vaderdag!
Ja zeker net als
- foodprocessor.
- roteserrie
- snijmachine
- csg
Etc etc

_serieus - goede investering

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan