BasBQ
Beef en Steak

Koud gerookte zalm & heilbot, we kunnen weer vooruit ;-)

 
 

Sabine

Kooltjesharker
Berichten
199
Na een paar keer koud gerookte zalm te hebben gemaakt, wilde ik dit keer aan de slag met een combinatie van een paar recepten.
De basis is het recept van @Ewald met heel fijn een stuk minder zout dan de meeste recepten. De kruiden zijn een mengsel van venkelzaadjes, dille en gekneusde roze & zwarte peperkorrels.

Eerst de zalm in behapbare moten gesneden en samen met de heilbot in het mengsel gezet. (Die laatste overigens alleen in zout met suiker)

IMG_5143.jpeg


Zo strak mogelijk ingepakt bij gebrek aan vacumeermachine, wat overigens zeer binnenkort gaat veranderen 😉 maar net niet op tijd om het eindproduct mooi te verpakken.

Anderhalve dag zo laten staan, zonder extra gewicht erop, daarna goed afgespoeld en een dag drogen in de koelkast.

IMG_5144.jpeg


De dag erna ‘s avonds op de Q gelegd, csg met mot en een kaarsje eronder en tot de volgende ochtend lekker laten roken. (ongeveer 13 uur)

IMG_5145.jpeg


Toen de visjes een paar dagen in de koelkast gelegd om de rook wat milder te laten worden.

IMG_5146.jpeg


Vandaag velletje eraf, mooie mootjes gemaakt, afgewogen en natuurlijk geproefd.
De mening was unaniem; heul lekker!
 
Laatst bewerkt:
Heilbot. Vaak aan gedacht. Nooit geprobeerd. Ziet er fantastisch uit!
 
Nog even doorvragen. Waarom dat velletje eraf? Ik vind dat juist heel mooi en praktisch om later op te trancheren.

Die heilbot, is dat ook een hele filet / zijde die je zo bij de visboer haalt?
 
Nog even doorvragen. Waarom dat velletje eraf? Ik vind dat juist heel mooi en praktisch om later op te trancheren.

Die heilbot, is dat ook een hele filet / zijde die je zo bij de visboer haalt?
Is idd waar… maar hier thuis is niet iedereen daar heel handig in 😉 Dus op deze manier kan iedereen de zalm pakken en gebruiken in een gerecht, salade of op een broodje.

Heilbot was idd een hele zijde, maar een kleiner visje. Ik haal mijn vis meestal bij de Sligro hier in de buurt, die heeft een mooi assortiment liggen.
 
Dus op deze manier kan iedereen de zalm pakken en gebruiken in een gerecht, salade of op een broodje.

Juist precies de reden dat ik dat vel er dus aan laat! :ROFLMAO:

Ik ben ook dol op Smit vis bij Sligro!
 
Lekker hoor Sabine, ik rook ook altijd de vis op de Ewald methode. Een heilbot heb ik nog nooit koud gerookt. Wel al warm ik gerechten verwekt.

Ik ben ook dol op Smit vis bij Sligro!
Daar sluit ik me helemaal bij aan Sander.
Ik heb paar weekjes geleden nog heerlijke Srkei Kabeljauw gehaald bij de Sligro, die was weer smullen.
 
Ziet er fantastisch uit Sabine, Heilbot moet ik ook maar eens doen, stom, eigenlijk nooit aan gedacht maar zo lekker.
 
Heilbot was idd een hele zijde, maar een kleiner visje. Ik haal mijn vis meestal bij de Sligro hier in de buurt, die heeft een mooi assortiment liggen.

Doet u mij maar een Heilbot zijde. 😂

Heilbot.jpg


Dit is geen truuk, kunnen echte reuzen worden van wel 3 meter tot soms wel 4 meter lang en 200-300 kilo zwaar.

.
 
Wat een jetser zeg!
 
Lekker hoor! heilbot ken ik niet koud gerookt, misschien leuk om ook eens te proberen.
 
Lekker hoor! heilbot ken ik niet koud gerookt, misschien leuk om ook eens te proberen.

Als je bij een goede visboer een koude visschotel besteld dan krijg je vaak een zalmslaatje met daar omheen stukjes vis, paling, zalm, makreel en dus ook heilbot. Mooi wit vlees wat licht gerookt is. Echt heerlijk zacht!
 
Sabine, nog even... jij noemt Sligro. Ik was daar en ook bij Hanos maar beide alleen heilbot die fresh-frozen was. Dat betekent volgens mij direct aan boord ingevroren. Nu heb ik top ervaringen met verse zalm, verse wilde sockeye en minder geslaagde ervaringen met gevroren sockeye. Na vriezen is bij het pekelen de structuur van de vis minder. Alsof de cellen kapot zijn geweest. Minder lekker dan vers.

Had jij witte of zwarte heilbot en was die vers of ook bevroren geweest? Tips?
 
Sabine, nog even... jij noemt Sligro. Ik was daar en ook bij Hanos maar beide alleen heilbot die fresh-frozen was. Dat betekent volgens mij direct aan boord ingevroren. Nu heb ik top ervaringen met verse zalm, verse wilde sockeye en minder geslaagde ervaringen met gevroren sockeye. Na vriezen is bij het pekelen de structuur van de vis minder. Alsof de cellen kapot zijn geweest. Minder lekker dan vers.

Had jij witte of zwarte heilbot en was die vers of ook bevroren geweest? Tips?
Oei… daar vraag je me wat. Ik heb het idee dat veel vis aan boord ingevroren wordt… maar weet het niet over de heilbot van de Sligro. Was ook de eerste keer dus kan niet vergelijken.
Meestal vraag ik dan de visboer de hemd van het lijf 😜. In Den Bosch werkt er een die ook kok is dus veel weet…

Als ik het zo lees is de zwarte misschien wel lekkerder om te roken…
 
Als ik het zo lees is de zwarte misschien wel lekkerder om te roken…

Denk ik ook... dagprijs lag gisteren op 42 euro de kilo. Ik sloeg heel even over...
 
Denk ik ook... dagprijs lag gisteren op 42 euro de kilo. Ik sloeg heel even over...
Oei 😳
Begreep bij mijn laatste bezoekje van de visboer dat de belasting in Noorwegen veranderd is en dat daardoor de zalm ook een stuk duurder is geworden…
 
Vanaf morgen wel in de aanbieding daar... :cool:
 
Ziet er heerlijk uit 😋. Ga binnenkort eendenborst koud roken. Welke rookmot heb jij gebruikt?
 
Lekker bubbeltje! Eik en beuk (gemengd) werkt geweldig. Als je toevallig aan kersenhout mot kunt komen? Dat is De Bom voor eendenborstjes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan