BasBQ
Beef en Steak

Koud gerookte eieren

 

Robkrekel

Stoker
Berichten
470
Om niet heel het topic te kapen even een eigen topic over koud gerookte (verse!) eieren.
Ik kwam op roken met smaak tegen dat eieren ook koud gerookt worden. Ze worden zelfs bij de plaatselijk super verkocht. De website van de roker is hier te vinden

Afijn, na mijn eerdere poging met 2 csg's gaan we nu voor 3, dus een uurtje of 36 roken. Niet dat de eerste keer geen succes was, maar hé, wie weet wat er gebeurd :LOL:

Wel ga ik ze nu elke 6 uur even draaien, er slaat vocht uit op de bovenkant (dacht ik).

Plaatje bij het praatje
IMG_20211202_084840.jpg
 
dit zijn rauwe eieren neem ik aan?

Wat ben je er mee van zin eens ze gerookt zijn?
Bakken? roerei/spiegelei? Zacht koken? hard koken? ...?
 
36u voor kaas niet wat te veel? Ik doe ze altijd maar 2 à 2,5u, omdat ik dat (dacht ik) op de site van Noskos gelezen had. Maar hoor graag de ervaringen daar rond.
 
dit zijn rauwe eieren neem ik aan?

Wat ben je er mee van zin eens ze gerookt zijn?
Bakken? roerei/spiegelei? Zacht koken? hard koken? ...?
Ja, zijn rauw (verse eieren :D ). Zacht koken heb ik al gedaan met 24 uur gerookt, dus dat ga ik nog een keer doen. Gebakken proefde ik er met 24 uur niet veel van terug, dus dat ga ik ook nog proberen.


36u voor kaas niet wat te veel? Ik doe ze altijd maar 2 à 2,5u, omdat ik dat (dacht ik) op de site van Noskos gelezen had. Maar hoor graag de ervaringen daar rond.
De kaas lift 12 uur mee en gaat er na 1 csg af. Ik doe mijn kaas altijd 12 uur, en dat bevalt me uitstekend.
 
En wat ga je dan met die eieren doen? Ik rook ze nadat ze gekookt zijn en gepeld dan nemen ze heel makkelijk rook op.
 
Dat snap ik, maar met zacht gekookte eieren gaat dat niet, en een gekookt ei bakken valt ook niet mee.
Verder heb ik het idee om er mayonaise oid van te gaan maken. Of meringue ofzo.

Hard gekookte eieren gaan er ook een keer op om gevulde eitjes te maken.
 
En wat ga je dan met die eieren doen? Ik rook ze nadat ze gekookt zijn en gepeld dan nemen ze heel makkelijk rook op.
Verleden week heb ik jou receptje gemaakt maar ik merkte dat de rook vooral aan de buitenkant zat en niet echt IN het ei.
daarom ga ik volgende keer iets langer roken en ze nog een dag of 2 vacumeren.
 
Dat zou goed kunnen werken dan kan de rook op z'n gemak door het ei trekken.
 
Roereitje/ omelet lijkt me heerlijk. Vraag ik me wel of het dan niet makkelijker is om er gewoon wat gerookt zout overheen te strooien..
 
ik denk dat het schil inderdaad alles tegen houd..
Maar we horen het vanzelf.
Je had ze ook kunnen openen en in een cupcake-vorm of zo kunnen doen, dan staan ze bloot aan de rook, en kan je ze daarna pocheren bijv.
 
Ik heb deze batch nog niet geprobeerd, maar na de vorige batch kan ik zeker zeggen dat de schil niet alles tegenhoud. Echter was dat dus 24 uur, en hebben deze er 36 uur op gelegen.
En in een cupcake vorm kan je ze na een dag weggooien, terwijl ze in de schil juist langer houdbaar zouden moeten blijven

Volgens deze website

Houdbaarheid​

De houdbaarheid van het gerookte ei is vele malen langer dan een normaal ei. Hiermee is het ei innovatiever en duurzamer.

Onderzoek* heeft aangetoond dat een gerookt ei na 18 weken bij een temperatuur van 21 graden Celsius nagenoeg geen bacteriën bevat.
(*onderzoek is uitgevoerd bij onze partner in Australië)
 
ik denk dat het schil inderdaad alles tegen houd..
Maar we horen het vanzelf.
Je had ze ook kunnen openen en in een cupcake-vorm of zo kunnen doen, dan staan ze bloot aan de rook, en kan je ze daarna pocheren bijv.
De schil van een ei houdt zeker niet alles tegen, rauwe eieren met wat truffel in een pot geven heerlijke truffeleieren!
 
Vandaag weer thuiswerken, dus even een eitje koken. Na zorgvuldig afwegen ben ik van mening dat bij 3x een csg de rooksmaak teveel overheerst bij een zachtgekookt eitje.
 
Vriendin heeft een eitje (of twee) gebakken. Het proefde wel anders, maar er kwam niet echt een rooksmaak af. Het is al met al geen blijvertje, of iets waar ik speciaal een csg voor aan ga steken. Maar als ie toch weer eens aan staat en er is ruimte voor, gooi ik er misschien nog wel een paar eieren bij. Nou ja, niet gooien natuurlijk, dat geeft zo'n bende.
 
Terug
Bovenaan Onderaan