BasBQ
Beef en Steak

Kokosbriket of Charcoal

 
 
 

Bakero

Kooltjesharker
Berichten
222
Hallo, ik heb, in dit forum, eerdaags een bericht gelezen waarbij er een lid uitgesproken was over Charcoal dat dit veel slechter was dan de slechtste kokosbriket. (Of heb ik dat volledig verkeerd gelezen) Nu wil ik het hier terug zoeken om het nogmaals goed te lezen omdat je volgens mij in een CJ geen briketten gebruik en ik begon te twijfelen maar ik kreeg het artikel niet meer in beeld. Kan iemand mij helpen aan dat bericht. Kenmerken van dat bericht waren oa;
  • Er is op dit forum een echte “brandstof kenner” die een uitgelezen mening had. (Wie is dat)
  • Titel was iets van “ Kokosbriket vs Charcoal”
Ik ben erg benieuwd naar tips hoe ik dit weer terug kan vinden. Uiteraard ben ik bekend met de 🔍

Alvast bedankt.
 
Ik ben deze al meer tegengekomen

1609581076489.png
 
Het gaat over Frits, een van de beheerders van dit forum.
Let op, er wordt hier gesproken over kokos briket versus houtskool briket, niet over "regulier" houtskool als brandstof.
Veelal worden de briketten gebruikt in de kogel BBQs zoals een Weber, en het "reguliere" houtskool in de keramische barbecue zoals een Komado Joe.
Dit reguliere houtskool kent uiteraard weer ontelbare variaties waar velen een eigen voorkeur voor hebben.
 
Het gaat over Frits, een van de beheerders van dit forum.
Let op, er wordt hier gesproken over kokos briket versus houtskool briket, niet over "regulier" houtskool als brandstof.
Veelal worden de briketten gebruikt in de kogel BBQs zoals een Weber, en het "reguliere" houtskool in de keramische barbecue zoals een Komado Joe.
Dit reguliere houtskool kent uiteraard weer ontelbare variaties waar velen een eigen voorkeur voor hebben.
Dag Robdijn, goed dat je dit benadrukt. Ik zat namelijk inderdaad op de lijn van het reguliere houtskool vs de kokosbriket. Nu is dit onderscheid mij helder. Al moet ik zeggen dat ik meestal met kokosbriketten werk. Het is wel een hele kennis materie zeg.
 
@Bakero je kunt het zelf zo ingewikkeld maken als je wil hoor... ik heb standaard 3 brandstoffen in huis waar ik alles mee kan. Ik heb kokosbriketten van Ecobrasa OF briketten van Greek Fire die ik in mijn Weber BBQ's gebruik. Het voordeel van die geperste vromen is dat je een vrij constante temperatuur hebt, zowel in je smoker als boven het rooster van je kogel BBQ of je WGA. Daarnaast heb ik dan twee houtskool soorten voor in mijn kamado, een typische allrounder is voor mij Dammers Restaurant houtskool. Dat is een vrij zachte houtsoort die vlot brand, snel veel hitte geeft maar dus ook vrij vlot op brandt. Daarom meng ik dat vaak met een hardere houtskool soort zoals Quebracho of Marabu. Die soorten lenen zich geweldig voor lange low en slow sessies.

Op een site als houtskool.nl of bij vuurenrook kun je veel meer achtergrond info vinden als je zou willen.

Zolang je die zakken vol met fijn gruis bij het tankstation laat liggen zit je goed! :rolleyes:
 
Ik kook zelf op een weber-achtige ketel. Ik ben voor de low-and-slow ondertussen ongelooflijk fan van ecobrasa kokosbriketten.

Wie heeft er ervaring met de briketten van andere merken, zoals House of Charcoal, Pro Coco of Quokware?
 
Het is miss vloeken in de kerk. Ik vond HTM kokos briketten van de Makro erg goed!
 
Ik gebruik tegenwoordig alleen nog maar dammers. Werkt voor mij het fijnste bij een lange low en slow sessie
 
Is het nu echt zo dat er van die kokosbriketten zo weinig rook en geur komt?

Ik vraag dit omdat ik een lichte vorm van astma heb. Gisteren heb ik bij mijn zwager een uur lang in de rook gestaan bij het barbecuen ( Black Ranch Marabu kolen op een Bastard L, aangestoken met wokkels) en merkte dat ik toch wel wat last had van de rook.

Ik ben me nog aan het orienteren op een nieuwe barbecue en vroeg me af of kokosbriketten icm een looftlighter dan een betere optie kunnen zijn mbt rookontwikkeling?
 
Hoi Henri, afgelopen weekend heb ik weer staan grillen (7 uur pulled pork). Ik vond dat er heel erg weinig tot geen rook was (behalve bij de houtmot die ik bewust wilde roken) en vrijwel geen as. Goede en economische verbranding dus.
 
Ik ben me nog aan het orienteren op een nieuwe barbecue en vroeg me af of kokosbriketten icm een looftlighter dan een betere

Ecobrasa is top en geeft na ontbranding vrijwel geen geur of rook af. Dus dat is een dikke aanrader. De combi met een Looftlighter vind ik niet ideaal. Duurt best even voordat die blokjes branden. Dan draait de Looftlighter lang en dat vond die van mij niet fijn. Ik gebruik een onkruidbrander van Kinzo die via Action te koop is. Soms ook twee wokkels onder een schoorsteen starter. Dat gaat ook prima maar geeft m.i. iets meer walm.
 
Ik gebruik dammers, steek ze aan met wokkels. De briketten zelf geven nagenoeg geen rook. Als er al rook vrijkomt dan is dit van de wokkels. Maar dit is ook minimaal en in de buitenlucht is dit ook meteen weg
 
Bedankt voor de reacties. Ik ga eerst maar eens een zak Ecobrasa halen, lees er zoveel goede verhalen over. Alleen jammer dat het niet ideaal voor een kamado lijkt te zijn.
 
Ik heb een moeder met astma en bij mijn vorige barbecue (een PK360) met Ecobrasa als brandstof naast de tafel aan het stoken had ze nergens last van. Terwijl de 'rook' wel onze kant op stond, onder de overkapping :).
 
Bedankt voor de reacties. Ik ga eerst maar eens een zak Ecobrasa halen, lees er zoveel goede verhalen over. Alleen jammer dat het niet ideaal voor een kamado lijkt te zijn.

Ecobrasa komt in een doos. Super compact verpakt. In een kamado stook je houtskool. Dammers is dan de allemansvriend.
 
Ik heb een moeder met astma en bij mijn vorige barbecue (een PK360) met Ecobrasa als brandstof naast de tafel aan het stoken had ze nergens last van. Terwijl de 'rook' wel onze kant op stond, onder de overkapping :).

Bedankt, dit is handig om te weten ook.
De Ecobrasa is besteld!
 
Terug
Bovenaan Onderaan