BasBQ
Beef en Steak

Kipsateetje gerookt en gewoon

 

liesje

Vuurmaker
Berichten
66
Lekker kipsateetje gemaakt, kipfilet in de marinade, op de spiesjes en hoppa
Paar spiesjes apart gehouden en eerst gerookt alvorens op de Q te gooien, probeersel...
Ingredienten 1.jpg


Begonnen met het klaarmaken van de marinade, daarvoor gebruikt: ketjap manis, verse knof, echalotjes in poedervorm, een zoete ui gesnipperd, oestersaus, ve-tsin, een scherp Antilliaans pepertje, gerookte paprika, lekker stuk gember, beetje basterdsuiker, gerookt zout en 5 baies peper, citroensap.
Tip : gember is altijd vervelend om schilletje eraf te halen, met een theelepeltje schraap je dat er zo handig af, veel makkelijker dan met een mesje ;-)
Gember 3.jpg

Marinade werd zoiets:
kipsaté 22.jpg

1 kg kipfilets in gelijkmatige kleine stukjes gesneden en in de marinade gezet:
kipsaté 1.jpg

En na een paar uur op de spiesjes geregen.
kipspiesjes 1.jpg

Ik had expres een paar kleine spiesjes gemaakt omdat ik die in de roker wilde leggen voor ze op de Q te doen, probeersels as usual ;-)
Grote spiezen lekker op de Q en kleintjes in de roker:
brochettes 4.jpg
poulet fumé 2.jpg

Beide waren lekker, de kleintjes ga ik absoluut weer doen, ondanks dat ze er wat droog uitzien op de foto waren ze juist lekker sappig gebleven en lekker mals, voor herhaling vatbaar!
Bedankt voor het lezen en kijken, bon appétit!
 
Je kan wel zien dat je van bbq'en houdt, ziet er lekker uit hoor
 
Ik rook spiesjes en saté eigenlijk vaak voordat ik ze even afgril. Geeft voor mij extra flavour. Wel altijd zo laag mogelijke temperatuur, liefst niet hoger dan 100 graden.

Ziet er weer heerlijk uit in ieder geval.
 
😋
 
Ik rook ze altijd, echt top. Gebruik alleen kippendijen dat wel. Ff kort afgrillen en klaar.

Had ik maar wat van die lekkere stokkies nu!
 
Ziet er goed uit ,ik doe ook wel eens van kipfilet maar ik heb gauw dat ze droog worden ,wat doe ik niet goed ?
 
Ziet er heerlijk uit. Saté blijft een topgerecht om mee te variëren en erg lekker.

Snap niet dat mensen als ze uit eten gaan saté bestellen die overgoten is met saté saus uit een pakje als je ziet wat voor lekker je zelf kan maken.
 
Ziet er heerlijk uit. Saté blijft een topgerecht om mee te variëren en erg lekker.

Snap niet dat mensen als ze uit eten gaan saté bestellen die overgoten is met saté saus uit een pakje als je ziet wat voor lekker je zelf kan maken.
Saté is oneindig te varieren, en inderdaad, saté saus uit een pakje is bijna altijd iets heel naars waar ik hard voor wegloop...ik weet niet of dat nog bestaat want woon al 25 jaar niet meer in NL, maar vroeger kocht mijn moeder wel es van die diepvriessaté, compleet met saus in zo'n vacuum getrokken zakje met drie van die trieste spiesjes erin, dat moest je in een pannetje warm water ontdooien en opwarmen, met van dat ondefinieerbare vlees van ik weet niet wat voor depressief dier uit een vaag oostblok land dat een vreselijk leven heeft gehad.....en als kind vond ik dat nog lekker ook! Je zou het me nu niet meer hoeven voorschotelen...zelfgemaakt is oneindig veel lekkerder ( en waarschijnlijk ook veel minder ongezond behalve de caloriebom die het blijft)
 
Saté is oneindig te varieren, en inderdaad, saté saus uit een pakje is bijna altijd iets heel naars waar ik hard voor wegloop...ik weet niet of dat nog bestaat want woon al 25 jaar niet meer in NL, maar vroeger kocht mijn moeder wel es van die diepvriessaté, compleet met saus in zo'n vacuum getrokken zakje met drie van die trieste spiesjes erin, dat moest je in een pannetje warm water ontdooien en opwarmen, met van dat ondefinieerbare vlees van ik weet niet wat voor depressief dier uit een vaag oostblok land dat een vreselijk leven heeft gehad.....en als kind vond ik dat nog lekker ook! Je zou het me nu niet meer hoeven voorschotelen...zelfgemaakt is oneindig veel lekkerder ( en waarschijnlijk ook veel minder ongezond behalve de caloriebom die het blijft)
Mora kipsaté of van andere merken zijn nog steeds te koop. Inmiddels 2,30 euro voor een bakje Er zijn wel liefhebbers voor te vinden. Net als een oud collega van mij die alleen Unox soep lust en verse soep niet lekker vindt.

Zelf moet ik bekennen dat ik de Calvé pindasaus soms gebruik uit een pot (soort pindakaas die je nog moet aanmaken met water). Die vind ik lekker zeker als je veel gasten heb en snel op tafel wil. Vaak eet ik saté ook zonder saus als de marinade goed is.

Maar in een restaurant verwacht ik meer dan die goedkope slechte satésaus.
 
Laatst bewerkt:
Mora kipsaté of van andere merken zijn nog steeds te koop. Inmiddels 2,30 euro voor een bakje Er zijn wel liefhebbers voor te vinden. Net als een oud collega van mij die alleen Unox soep lust en verse soep niet lekker vindt.

Zelf moet ik bekennen dat ik de Calvé pindasaus soms gebruik uit een pot (soort pindakaas die je nog moet aanmaken met water). Die vind ik lekker zeker als je veel gasten heb en snel op tafel wil. Vaak eet ik saté ook zonder saus als de marinade goed is.

Maar in een restaurant verwacht ik meer dan die goedkope slechte satésaus.
Zoveel mensen zoveel wensen!
Ik ben verzot op saté/pindasaus, ook de kant en klare. Maar zeker niet alle, en die triestige zakjes gaan soms ook in het karretje, gewoon uit gemak en smaak is ok-ish.
 
Terug
Bovenaan Onderaan