BasBQ
Beef en Steak

Kippenpoten kan je verkloten... wat ging er mis?

Bart84

Tondelzoeker
Berichten
14
Hey allemaal, ik ben sinds een paar weken lekker aan het experimenteren op de BGE.

Vandaag: kippenpoten van kwaliteit (grutto) met een bak groenten eronder. Halverwege nog twee pakketjes zalm op de huid in aluminiumfolie toegevoegd.


PXL_20220902_142503194.jpg


Set up
  • Kip een dry brine gegeven, alleen zout. Op kamertemperatuur laten komen
  • Houtskool: Good Charcoal Birch & Oak
  • Aangestoken met drie wokkels
  • Rond de 200 graden de platesetter erin
  • 1 blokje hickory
  • Gewacht tot de temp terug omhoog naar de ± 180 graden was
  • Bak groenten erin, kip erop
    • Zie net iemand hier de groenten op de platesetter zelf zetten... doe ik de volgende keer ook
Smaak
  • Groenten niet echt lekker gaar na 40 minuten. Die konden nog even terug, niks aan de hand.
    • Smaak niet ideaal, rookhout en groenten.. meh
  • Kip op kerntemperatuur 72 - 74 graden na 20 minuten. Ik had verwacht dat het ± 35 - 40 minuten nodig zou hebben.
  • Droog en hard, niet sappig meer
  • Smaak was ok maar ging heel erg richting gerookte kip
  • Pakketjes zalm na 15 minuten... kneitedroog, helemaal ruk
Wat ging er mis?

Ik denk zelf aan kapotte dome thermometer, of te grote verschillen tussen rooster temperatuur en dome. Wat denken jullie?
 
Had je ook een probe op je rooster gezet?

Dat deed ik nl de eerste 4 runs wel om te kijken of het afweek, dat verschil was bij m’n bastard nihil.

Groente mss volgende keer ff voorkoken?

Ik maak ook regelmatig kip klaar op de Bastard maar heb nog niet gehad dat het droog was. En het was gewoon supermarktkip..

Volgende keer iets lager in temp en langer? Daarna nog ff afgrillen..
 
Ik verwacht ook een groot verschil tussen je dome thermometer en de daadwerkelijke temperatuur op je rooster.
Wellicht dat je dit met een losse meter zou kunnen checken.
 
Iets klopt er niet in je temperatuurbeheersing.
Met de setting is niets mis.
Persoonlijk zijnde kipoenpoten te snel op temperatuur en de grntn te lang.
Roken met hickory.....zou ik niet met kip en groenten combineren. Wordt al snel bitter (vies)
Succes
 
@De Buuk Ik ga een keertje branden en meten bij het rooster. Ik zal eens kijken hoe ik die thermometer priem kan bevestigen. Ik heb er niet zo'n handig dingetje bij gekregen.

De dome thermometer zal ik ook eens ijken in kokend water

@Peter64 Groenten + hickory ga ik inderdaad nooit meer doen. Niet lekker.

De platesetter zat er na een kwartier in. Ik laat altijd eerst een fikkie op gang komen. Of ze je die er gelijk in @Bidle?

Dank allen voor de input!
 
@De Buuk Ik ga een keertje branden en meten bij het rooster. Ik zal eens kijken hoe ik die thermometer priem kan bevestigen. Ik heb er niet zo'n handig dingetje bij gekregen.

De dome thermometer zal ik ook eens ijken in kokend water

@Peter64 Groenten + hickory ga ik inderdaad nooit meer doen. Niet lekker.

De platesetter zat er na een kwartier in. Ik laat altijd eerst een fikkie op gang komen. Of ze je die er gelijk in @Bidle?

Dank allen voor de input!

Alles gelijk erin, zodat het mooi kan opwarmen. Anders krijg je daarna weer onnodig een temperatuur dip. Ik ben mening dat het ook beter is voor het materiaal ipv ineens een bak met hitte.
 
Rare smaak kan al zijn door de hickory. Is niet echt het geschikte soort voor kip.

Ook ik denk dat er iets mis is in je temperatuuraangave.
 
Doordat uw kip bovenop de groentenschotel staat zit ze natuurlijk ook korter tegen de Dome en krijgt de kip meer straling warmte van de Dome.
 
Rare smaak kan al zijn door de hickory. Is niet echt het geschikte soort voor kip.

Ook ik denk dat er iets mis is in je temperatuuraangave.
Hele staten in de VS komen nu in opstand 😜 Hickory kan prima, maar gebruik het met mate. Een hele chunk kan al teveel zijn.
 
Hele staten in de VS komen nu in opstand 😜 Hickory kan prima, maar gebruik het met mate. Een hele chunk kan al teveel zijn.

Oei dan. Ik heb enorm graag hickory bij rund en had al vaker gelezen dat je daar niet te royaal mee moet zijn. Maar de combo met kip lijkt me vreemd. Weet ik dat ook weer. Thanx
 
Kip doe ik eigenlijk altijd in een natte pekel..daar word het veel sappiger van
 
Terug
Bovenaan Onderaan