BasBQ
Beef en Steak

Kipfilet roken

groentenboer

Sprokkelaar
Berichten
27
Combinatie van recept noskos en melebest.
2e keer dat ik dit doe en ik moet zeggen t smaakt fantastisch. Veel beter dan de 1e keer. 2,5 uur bezig geweest. Temperatuur tot 63 graden kern en toen 14 min op tijd. Uiteindelijke kern tot 66 graden. Super mals en sappig, en krachtig van smaak. De enige aanpassing voor de volgende keer, is wat minder zout in de pekel.

20220214_114032.jpg


20220214_135150.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er heel lekker uit!
 
fantastisch. wat is dit toch lekker he?
ook hier altijd wat gerookt kipfilet op voorraad.

ik snap je opmerking over het zout. Dat is inderdaad wel ff een dingetje. Ook hier zijn we daar erg terughoudend mee.

Wat heb je eigenlijk veel alu folie onder je rooster. Waarvoor is dat en ligt dat op je kolen?
 
Ik heb een outdoorchef bbq en de kolenbak heeft allemaal gaatjes door het midden. Om het indirect effect te krijgen leg ik op een kwart 2 stenen en daar de kolen. De anderekant leg ik dicht met een laagje folie voor de luchtstroom en het lekken. Het lijkt alsof de folie op de kolen ligt maar dat is niet zo. De folie ligt enkel over de stenen.

20220214_113438.jpg
 
Ziet er mooi uit.
Dit recept is in de loop der jaren geevolueerd tot een 2.0 recept.
Het begon allemaal met @Frits die een heerlijk recept had voor gerookte kipfilet.
@noskos heeft daar suiker aan toegevoegd om zo de scherpe randjes van het zout weg te nemen.
Het minder zout en de aangepaste bereiding/ kerntemperatuur, dat recept staat gewoon hier op her forum.

 
Dat klopt Ewald maar dan nog vinden wij het erg zout. Volgende keer gaan we dat halveren. 1000 mensen 1000 smaken.
 
Dat ziet er lekker uit. Binnenkort ook eens maken, komt er steeds niet van...
 
Dat klopt Ewald maar dan nog vinden wij het erg zout. Volgende keer gaan we dat halveren. 1000 mensen 1000 smaken.
Wij vinden ook veel dingen veel te zout, heb je ook ontzout in water?
Ik leg de kipfilet ook nog 15 minuten in schoon koud water om te ontzouten.
pekelen doe ik dan wel weer 3 uur ipv. 1 uur
 
Laatst bewerkt:
Dat is een mooi kippig rekje geworden. Zien er mooi uit.
 
Ziet er zeer smakelijk uit zo een gerookt kipfiletje
 
nog nooit gemaakt, maar krijg het idee dat ook ik dit moet gaan proberen, en snel....
Lekker joh!
 
Terug
Bovenaan Onderaan