BasBQ
Beef en Steak

kip op blik

 
 
 

Eddeped

Pitmaster
Berichten
770
Terwijl iedereen aan het genieten was in Zeewolde, heb ik me weer eens aan een BCC gewaagd. Lekker een rubje gemaakt van italiaanse kruiden, gerookte paprikapoeder en zeezout.  Had geen bierblikje dus maar een blikje cola genomen, cola zelf opgedronken en gevuld met water en ketjap. Aangezien ze zeggen dat de inhoud er eigenlijk niet toe doet, toch maar iets van smaak toegevoegd. Het was een behoorlijke kip, 1700g, eigenlijk veels te groot voor ons drietjes maar het alternatief was een kipje van 800 g, dan krijg je weer zo?n scharminkeltje is ook niks. Ben gestart met een volle starter en was ik in het begin nog bang dat door de hitte de kip zou verbranden ben ik er ondertussen wel achter dat het velletje heel veel tegenhoudt en het vlees zelf niet snel uitdroogt. Na ongeveer 80? minuten gaf de thermometer ong. 90C aan en dat leek me een mooie temp om het kippetje van de bbq te halen. Het resultaat was een supermals  kippetje. Hoewel ze zeggen dat het niet uitmaakt of er wel of geen blikje onderstaat mocht het resultaat er zeker wezen. Had er nog een paar blokjes rookhout bij gegooid dus er zat nog een subtiel rooksmaakje aan. Het enige lastige vind ik het blikje van de kip halen. Zou graag wat tips willen horen hoe jullie dat doen. Werd bij mij een beetje een knoeiboel.
1cc53cc250b677941f6a81429dd94fe0.jpg

kippetje staat klaar voor wat hitte
141f8bd4bfd6529c2fd9fa7443ce701a.jpg

was een echt heerlijk kippetje
 
Mooie kip van harte met je tokkie.
 
Altijd lekker een beercan chicken!

Ik gebruik twee tangen om de kip van het blikje te halen, een grote onder de "oksels" van de kip om haar vast te houden en dan een kleine om het blikje vast te houden. Ik gebruik ook altijd een half liter blik, heb ik meer speelruimte.
 
Jij hebt ook genoten zo te zien, heerlijk!

Zelf loop ik ook altijd te prutsen met het eraf halen.. Gebruik net als Dennis twee tangen, waarbij ik dan de kip zo stil mogelijk hou en aan het blik trek. Als ik het andersom doe (dus blik vasthouden en aan kip trekken) dan trek ik de kip gelijk half kapot...

En het snijden van de kip vindt ik daarna ook nog een hele kunst, wat de laatste keer heel onhandig ging.. kennelijk deed ik het toen anders dan anders ofzo :D
 
Rocker zei:
Jij hebt ook genoten zo te zien, heerlijk!

Zelf loop ik ook altijd te prutsen met het eraf halen.. Gebruik net als Dennis twee tangen, waarbij ik dan de kip zo stil mogelijk hou en aan het blik trek. Als ik het andersom doe (dus blik vasthouden en aan kip trekken) dan trek ik de kip gelijk half kapot...

En het snijden van de kip vindt ik daarna ook nog een hele kunst, wat de laatste keer heel onhandig ging.. kennelijk deed ik het toen anders dan anders ofzo :D

Daar gebruik ik de vlees schaar voor :-\
 
Wildschaar +1 voor het opdelen.
 
Mooie kip en gefeliciteerd met je Tokkie!

Zelf gebruik ik halve liter bierblikken (maakt het net wat makkelijker), hier drink je eerst de helft van op.
Daarna schuif je hem pas bij je kippie naar binnen
Tegen de tijd dat je kippie klaar is zit er misschien nog 1/6 tot 1/8 bier in je blik.
Als je zorgt dat je een snijplank op de rand van de tafel staat kan je hem een beetje schuin met z'n kont/ruggetje op die plank zetten.
Hierbij blijft het blikje bier naast de snijplank, vervolgens heb ik met wat keukenpapier snel het blikje uit z'n gat getrokken.
Blikje is wel wat heet maar met een dotje keuken papier gaat het best.

Hele kippen (naar mijn mening) nooit snijden maar beter met de wildschaar!
Knippen doe ik altijd eerst in de lengte z'n borst open.
Daarna z'n rug door en als laatste die 2 helften weer doormidden, voor 4 redelijk gelijke porties.

 
dat is weer een heerlijk kippetje geweest
 
Nou bedankt voor de tips, ik was nu bezig met een vleesvork en een vleestang. Maar dat moet de volgende keer echt anders zeker als het blikje ook nog omvalt en dergelijke.  Volgende keer een groter blikje!
 
Lekker kippetje heb jij.
Gefeliciteerd met je tokkie.
 
Das een flinke Chick Eddeped, of is het blikje zo klein  :D
Van harte met je verdiende Tokkie h?.

Mac
 
Proficiat met je tokkie.
 
Mac zei:
Das een flinke Chick Eddeped, of is het blikje zo klein  :D
Van harte met je verdiende Tokkie h?.

Mac
Was zeker een flinke chick, blikkie is niet te zien op de foto. Maar ze stond er echt op :)
 
Lekker kippetje, en met behulp van 2 tangen haal ik de kip van het blikje of eigenlijk draai ik het blikje uit de kip ;)
 
Gefeliciteerd met je kippie. Ik had laatst het zelfde probleem. Ben ook blij met de antwoorden.;D
 
structor zei:
Gefeliciteerd met je badge, tis inderdaad een grote ik ben nu bezig maar die van mij met zijn 1,2 kg steekt schraal af tegen die struisvogel van jou  :D
;D ;D ;D
 
Terug
Bovenaan Onderaan