BasBQ
Beef en Steak

Kip op blik, de eerste op cola

 
 
 

Bakero

Kooltjesharker
Berichten
225
Zo... dank zij dit forum ben ik echt aan het bbq geslagen. Ben nu op de vrijdag al aan het bedenken wat ik in het weekend ga maken. Nou dat is met nog nooit gebeurd. Het was ook wel weer heel erg dubbel dat @noskos vorige week geen filmpje had op zijn YouTube kanaal omdat ik zo verslaafd ben aan zijn recepten dat ik 1 week bezig ben om de benodigde ingrediënten of soms hardware in huis te halen (bij wijze van spreken) en daar dan erg druk mee ben maar ik had ook het gevoel dat ik dan een beetje in kon halen. Waar gaat dit over eigenlijk maar ik heb er zoveel plezier in dat ik nu eens een kip op blik gemaakt heb met andere ingrediënten als wat ik normaal gesproken zou doen.
Het begon al met de inhoud van de can, in heb deze voor het eerst gevult met cola. Want dat zou ook moeten lukken als ik Dennis mocht geloven Kip op een bierblik van de BBQ
AA084705-C781-4660-96C7-BE741230E11B.jpeg

B4AC707F-23DC-4653-8B33-7EABE06BE018.jpeg

Daarna ben ik de kip lekker gaan voorzien van de chickenrub van @noskos En vervolgens is die een ruim uur in de koelkast gaan intrekken. Overigens wil ik gewoon nog een een kip hebben van ruim 1,5kg maar dat kost echt de grootste moeite voor mij om die te vinden In mijn omgeving. Het is mij dit keer ook niet gelukt dus een goed adres of een goede tip zou wel fijn zijn.
Daarna de bbq ontdaan van de hoes en lekker inrichten met een heet waterbak, alufolie op de bodem om de luchttoevoer controle optimaal te beheersen (allemaal hier geleerd) thermometer aangesloten voor de juiste temperatuur thv het rooster.
Dit keer heb ik voor het eerst het oude zalmrookplankje gebruikt als rookhout. Ik heb hier eens gelezen dat het daar ook voor ingezet kon worden. Dit vindt ik zo “duurzaam” dat ik dat ook wel eens wilde proberen.
FC736766-A7DF-4AE3-A61D-FEB6BD190EB2.jpeg

D6D93358-8EE0-47DF-991D-8812312C276F.jpeg

Overigens was dit het laatste plankje van weber want recentelijk is mijn voorraad aangevuld met plankjes van @Frits. 😂👍🏻
Goed en toen even zorgen dat de temperatuur constant zou blijven zo op 160-175 graden En dat ging wonderwel goed ondanks het feit dat het ineens begon te miezeren (lichte regen) Dus snel mijn magnetische weber thermomether maar even beschermd.
ECCFCB89-FDE7-4F71-AECD-73211BB8EF0C.jpeg

Gelukkig stond er weinig wind dus dit ging net aan. (ik weet namelijk niet of het ding spatwaterdicht is dus nam ik maar het zekere voor het onzekere)
Ik kreeg na verloop van de tijd een berichtje dat de kern temperatuur van 74graden er aan zat te komen. Dus ging ik eens kijken naar de kip . Nou prachtig was hij geworden.
7DAC3ACD-B782-4DEA-9F09-A0BD8B794ED6.jpeg

Het is net alsof de kip zwaait met zijn rechtervleugel🙈😂
Ik had altijd moeite om de kip ervaar te halen en toen las ik ergens de tip van @noskos dat hij een grote tang onder de vleugels plaatse en het zo van de bbq afhaalde. Dus dat ging ik natuurlijk ook proberen. En jawel perfect. Dus bedankt voor de tip. (Het wordt nog wel eens wat met me)
E2536F4B-FBDA-4D6A-8345-7C0F40434C94.jpeg

E46BDA8A-E76F-469C-8FFC-408BA7AF611F.jpeg

Toen mocht het kippetje lekker mee naar binnen en heb ik het daar uit elkaar gehaald met handschoen aan. En toen dacht ik “ik had eerst katoennenhandschoenen aan moeten doen en daarover heen mijn Nitrihandschoenen, het is zo warm aan mijn vingers” dus een volgende keer moet ik dat nog even wat beter regelen. En daarom ben ik zo druk met BBQ-en omdat ik wil dat het iedere keer net weer wat beter gaat. Dus bedacht ik me weer een volgende aankoop. Een wildschaar. Heeft iemand tips voor me. Maar goed.... nu serveren en dan lekker genieten. We hebben het ons makkelijk gemaakt met een patatje en salade.
564804FB-2D86-4A14-94E0-88CDA1122FCC.jpeg

EA02D104-D960-41B4-BF50-79A582CE0D0C.jpeg

534D23FA-D553-43D8-AD63-0FB48BED97F8.jpeg

Overigens wat mij opviel was dat het vocht, wat bij mij cola was, helemaal niet meer op cola leek. Het was gewoon doorzichtig lichtbruin water geworden. Ik vond het opmerkelijk.
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd met je sticker. Zeker na deze leuke reportage.
Mooi geschreven, een duidelijke besmetting van het bbq virus. Vaccinatie helpt niet, kan ik je vertellen. Je bent gewoon de sjaak :ROFLMAO:

Voor een wat grotere kip moet je eens kijken bij een islamitische slager. Daar willen ze nog wel eens grote kippen hebben. Natuurlijk hebben ze ook andere lekkernijen zoals rund, kalf, lam en heerlijke kruiden. En nog veel meer 😋
Is ook vaak niet duur.

Wat er met je cola Is gebeurt, geen idee. Weet wel dat bcc (of ccc in jou geval) een leuke presentatie Is maar dat het verder niet de smaak beïnvloed. Dus je kan net zo goed een citroen erin stoppen en aan het spit rijgen.
Maar voor de sticker moet je deze bereidingswijze gedaan hebben en die heb je binnen
 
Gefeliciteerd alvast met je Tokkie 🐔
Het leerproces is net zo leuk als het barbecueën zelf, ik vermoed dat 90% of meer van dit forum wel eens een recept van Noskos heeft gebruikt.
Wat betreft de cola, het voegt eigenlijk niets toe. De smaak van de vloeistof bereikt het vlees niet. En dat het na een uur pruttelen met toevoeging van vet en vocht van de kip niet meer op cola lijkt? Gelukkig niet! 😂
 
Prima kip mooi gemaakt en ziet er lekker uit gefeliciteerd met je sticker!
 
Gefeliciteerd met je sticker. Zeker na deze leuke reportage.
Mooi geschreven, een duidelijke besmetting van het bbq virus. Vaccinatie helpt niet, kan ik je vertellen. Je bent gewoon de sjaak :ROFLMAO:

Voor een wat grotere kip moet je eens kijken bij een islamitische slager. Daar willen ze nog wel eens grote kippen hebben. Natuurlijk hebben ze ook andere lekkernijen zoals rund, kalf, lam en heerlijke kruiden. En nog veel meer 😋
Is ook vaak niet duur.

Wat er met je cola Is gebeurt, geen idee. Weet wel dat bcc (of ccc in jou geval) een leuke presentatie Is maar dat het verder niet de smaak beïnvloed. Dus je kan net zo goed een citroen erin stoppen en aan het spit rijgen.
Maar voor de sticker moet je deze bereidingswijze gedaan hebben en die heb je binnen
Dank voor de tip. Dus deze jongen moet niet alleen naar de toko maar ook naar de halalslager.. het is me het jaartje wel😂👍🏼
 
Kippetje ziet er goed uit 👍🏻
Pas op de de islamistische slager, bij die van ons staat de baklava bij de kassa. En ach, als je er toch lang kom 😊🤣
 
Alvast gefeliciteerd met de sticker. Het kippetje staat er mooi bij.

Bij de islamitische slager kan je flinke kippen kopen. Vaak zijn ze nog redelijk goed geprijsd (hier drie voor €9,-)
 
Mooi kippie!! Lekker hoor.
Voor een wildschaar zou ik uitkijken naar die van Oxo Good Grip wildschaar, dat is een erg fijne.
 
Erg mooie goudbruine BBC, en de bijgerechten Patat en Sla helemaal af. (gelukkig geen appelmoes)
Iedereen feliciteert je met je tokkie maar nu heb je hem echt, gefeliciteerd met je tokkie;)
Wildschaar, beetje over de top maar ik heb er 1 van Wusthof die ik gekocht heb van een door mijn werkgever gegeven kadobon.
Wel erg fijn, en hij is makkelijk deelbaar dus eenvoudig en grondig te reinigen.
wu5512$wusthof-classic-v2018-01.jpg
wu5512$wusthof-classic-v2018-04.jpg
wu5512$wusthof-classic-v2018-05.jpg
 
Gratz met tokkie!

Wüsthof maakt erg mooie wildscharen inderdaad! (Verjaardagskadootje van een paar jaar geleden :) )
83059cb884e75583bb9be6085a85bd87.jpg
 
Welkom bij de Tokkies!
 
Ziet er weer goed uit kerel. Je hebt het flink te pakken merk ik!

Als wildschaar kan ik je ook mijn vrouw aanbevelen. Die slachtte mij BCC zo snel nadat ie van de BBQ af kwam, dat ik moeite had om zelf een stuk te bemachtigen..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
[/QUOTE]
Overigens wil ik gewoon nog een een kip hebben van ruim 1,5kg maar dat kost echt de grootste moeite voor mij om die te vinden In mijn omgeving. Het is mij dit keer ook niet gelukt dus een goed adres of een goede tip zou wel fijn zijn.

Als je een echt heel lekkere kip wilt van ongeveer 1,5 kilo da raad ik je een Mechelse Koekoek aan.
Wat is dit een malse en sappige kip, kost wel wat meer als een gewone kip maar daar krijg je een bom van smaak en malsheid voor terug.
Bresse kip is ook zo'n kip deze heb ik nog niet gehad maar schijnt ook geweldig van smaak en malsheid te zijn.
Let op dat je van een bresse kip ook een kapoen kunt kopen, chapon de bresse.
Dat zijn Bresse hanen die gecastreerd worden en daarna vetgemest (door scharrelen). Die zijn schreeuwend duur, en alleen rond de kerst te krijgen.
Verkrijgbaar bij Hanos of bestellen bij een goede poelier.
 
Bedankt voor de tip. ik ga hier zeker wat mee doen binnenkort.
Erg mooie goudbruine BBC, en de bijgerechten Patat en Sla helemaal af. (gelukkig geen appelmoes)
Iedereen feliciteert je met je tokkie maar nu heb je hem echt, gefeliciteerd met je tokkie;)
Wildschaar, beetje over de top maar ik heb er 1 van Wusthof die ik gekocht heb van een door mijn werkgever gegeven kadobon.
Wel erg fijn, en hij is makkelijk deelbaar dus eenvoudig en grondig te reinigen.
Bekijk bijlage 17985Bekijk bijlage 17986Bekijk bijlage 17987
Wat een prachtig exemplaar. Vooral dat hij uit elkaar gehaald kan worden lijkt mij zeer praktisch qua hygiene en zeker ook om het droog te maken na een goede wasbeurt. Ps. Bedankt voor het linkje,👍🏻 gemak dient de mens.
 
Mooi kippetje! Ik heb gwn een schaar uit “zweden”, doet ook prima zijn werk 👌🏻
 
Lekker chicky heb je daar. Mooi wat rook opgedaan. Dat moet zeker smullen geweest zijn.
En dat met BBQ bezig zijn gaat nog veel erger worden. Voor je het weet gaat heel je tuin op de schop om deze BBQ prof te maken 😎
Gefeliciteerd met je tokkie
 
Lekker chicky heb je daar. Mooi wat rook opgedaan. Dat moet zeker smullen geweest zijn.
En dat met BBQ bezig zijn gaat nog veel erger worden. Voor je het weet gaat heel je tuin op de schop om deze BBQ prof te maken 😎
Gefeliciteerd met je tokkie
Dat van die tuin klopt ook nog 😂😂👍🏼
 
Hoi leuk kippieverhaal hoor en gefeliciteerd met jouw tokkie, join the club!!
Je hebt een leuk verhaal erbij geschreven en ik heb weer tips voor de wildschaar, top! 👍 🔥
PS: als t regent doe ik een doorzichtig bakje over de thermometer, gaat prima!
 
Hoi, bedankt voor het bakje van de thermometer die zal ik zeker onthouden 👍🏼 al hoop ik dat bakje eigenlijk weinig te gaan gebruiken want bbq-en in de regen is nou niet helemaal mijn ding. ik zal vast niet de enige zijn. 😂.
 
Terug
Bovenaan Onderaan