Ik vond het tijd om Zeeuws spek te maken, zoals ik al vaker heb gedaan. Echter, staande in de Makro op een vrijdag avond, voor een leeg schap.. moest er toch wat anders bedacht worden. Ik had de Nijmeegse oversteek al met de stalen ros gemaakt, dan wel over de brug die er ligt ter eren van The Waal Crossing, en niet door het water als toen.. maar toch, de tocht was gemaakt en ik stond in de Makro, en mijn plan viel in duigen.
Ineens schoot me te binnen, ik heb alle spullen voor grillworst in huis, behalve kip en kaas.
Dus naar de kippenafdeling gegaan en daar een mooie grote bak van 2,5 kilo kippendijen gescoord.
Weer naar huis gegaan om op zondag avond eindelijk tijd te hebben om aan de slag te kunnen.
Het eitje heeft ons eerst een klein voorgerechtje geserveerd, toch even delen, van semi-gedroogde tomaatjes (60 minuten op 100 graden) en mozzarella, rucola, rozemarijn olie (rozemarijn in olie warm laten worden even laten staan), en balsamico azijn.
Beetje geroosterde ciabatta erbij, en het is een feestje met een rosétje.
Het eitje opgestookt en gietijzer erin om 4 kippendijen een uurtje in een marinade te hebben gelegd (recept ff kwijt, vrouwlief had de marinade gemaakt) om vervolgens te grillen.
Toen die klaar waren de conveggtor erin met de pizzasteen erboven om op te pompen naar 200+ graden.
Flammkuchen deeg besmeerd met een mengsel van creme fraiche en bbq saus. belegd met rode ui en wat komijnpoeder. (lijntje gemaakt voor de kids' kant)
En toen het deegje klaar was de kip door wat bbq saus gehaald en er weer overheen.
Fantastisch lekker.
En de vrouw had m met geitenkaas ofzo, weet ik t.
" Sander, ziet er allemaal lekker uit, maar je zei kip grillworst"
Oja..
De BGE aan laten staan op een kiertje om de worst voor te bereiden.
Kids naar bed.
Begonnen met wat oude Zaanlander kaas (ong. 400g) te snijden in blokjes.
Bakje was precies groot genoeg.. ahum..
We konden beginnen, kippendij (iets meer als 2 kilo) en vleesmolen van de kitchenaid even een uurtje in de vriezer gehad en gaan met die banaan;
Om vervolgens te mengen met 80g grillworst mix kip van van beekum, en nitrietzout.
lekker laten mengen in de kitchenaid, dan introduceer ik zo min mogelijk warmte;
Wat water aan toegevoegd (geleerd uit het topic van @Ewald).
Lekker smurrie (getsie)
(even valsspelen want ben het vullen van de worst vergeten te fotograferen, je ziet m al helemaal links liggen.)
De worstenvuller der worstenvullers erbij gepakt voor het eerst (ik weet het @Stijn duurde VEEL te lang).
En wat een verademing om de worsten zo te vullen in plaats van met de kitchenaid worstenvuller.
Werkt echt 100x makkelijker.
3 grote worsten kunnen maken, die ik vervolgens een keer doorgedraaid heb om 6 (nog steeds grote) worsten te maken.
De foto's doen het echt niet eer..
En zo in een pan met heet water (beetje 80 graden ofzo gehouden) om te garen.
Verboden plaatje hier..
En toen de keuken opruimen, man wat een schoonmaak. een vleesmolen, een worstenstopper, rauwe kippen bewerkt dus alles moest brand schoon weer.
Zucht, dat af, en toen eens gecheckt op temp. dik 80 graden al, oeps. (deed niet af aan t eind resultaat)
Snel terug koelen in koud water, en buiten eens kijken of het gietijzer lekker weer wat warmte kon krijgen, schuiven weer open.
Uitgepakt, drooggedept en besloten 2 verschillende kruidenmixen te gebruiken.
De Louisiana Cajun rub van Not Just BBQ, en de pulled pork kruiden van ome Dennis.
Uit het plastic en WAUW. Zó mooi krijg je ze niet door een plastic folie op te rollen, wauw wauw wauw wat profi:
Dus de 6 worsten ingekruid, en op een ontbijt bordje gelegd (nogmaals, de foto vertekend wat een joekels dit zijn.)
En Grillen met die billen!
Draaien draaien draaien en toen vond ik het wel gezegend, terug naar binnen. de koelkast in.
En een nachtje geslapen (want ja, zo sterk ben ik echt).
Vanmorgen schoonvader uitgenodigd die niet meer te stoppen was na al deze bovenstaande foto's om te 'helpen met snijden'.
Eerste cuttrough;
Geweldig! wat schitterend.
En toen was het ff lopende band werk met snijden (dit is een half worstje);
Fast forward;
We hebben weer wat beleg om de komende tijd op brood te doen..
(al moest ik natuurlijk voor 'alle hulp' van schoonvader IETS af staan
)
Haha nee geintje, jullie weten dat ik graag zoiets doe voor de vader van het vrouwtje.
Bedankt voor het lezen van deze veeeeel te lange post.
Ineens schoot me te binnen, ik heb alle spullen voor grillworst in huis, behalve kip en kaas.
Dus naar de kippenafdeling gegaan en daar een mooie grote bak van 2,5 kilo kippendijen gescoord.
Weer naar huis gegaan om op zondag avond eindelijk tijd te hebben om aan de slag te kunnen.
Het eitje heeft ons eerst een klein voorgerechtje geserveerd, toch even delen, van semi-gedroogde tomaatjes (60 minuten op 100 graden) en mozzarella, rucola, rozemarijn olie (rozemarijn in olie warm laten worden even laten staan), en balsamico azijn.
Beetje geroosterde ciabatta erbij, en het is een feestje met een rosétje.
Het eitje opgestookt en gietijzer erin om 4 kippendijen een uurtje in een marinade te hebben gelegd (recept ff kwijt, vrouwlief had de marinade gemaakt) om vervolgens te grillen.
Toen die klaar waren de conveggtor erin met de pizzasteen erboven om op te pompen naar 200+ graden.
Flammkuchen deeg besmeerd met een mengsel van creme fraiche en bbq saus. belegd met rode ui en wat komijnpoeder. (lijntje gemaakt voor de kids' kant)
En toen het deegje klaar was de kip door wat bbq saus gehaald en er weer overheen.
Fantastisch lekker.
En de vrouw had m met geitenkaas ofzo, weet ik t.

" Sander, ziet er allemaal lekker uit, maar je zei kip grillworst"
Oja..
De BGE aan laten staan op een kiertje om de worst voor te bereiden.
Kids naar bed.
Begonnen met wat oude Zaanlander kaas (ong. 400g) te snijden in blokjes.
Bakje was precies groot genoeg.. ahum..
We konden beginnen, kippendij (iets meer als 2 kilo) en vleesmolen van de kitchenaid even een uurtje in de vriezer gehad en gaan met die banaan;
Om vervolgens te mengen met 80g grillworst mix kip van van beekum, en nitrietzout.
lekker laten mengen in de kitchenaid, dan introduceer ik zo min mogelijk warmte;
Wat water aan toegevoegd (geleerd uit het topic van @Ewald).
Lekker smurrie (getsie)
(even valsspelen want ben het vullen van de worst vergeten te fotograferen, je ziet m al helemaal links liggen.)
De worstenvuller der worstenvullers erbij gepakt voor het eerst (ik weet het @Stijn duurde VEEL te lang).
En wat een verademing om de worsten zo te vullen in plaats van met de kitchenaid worstenvuller.
Werkt echt 100x makkelijker.
3 grote worsten kunnen maken, die ik vervolgens een keer doorgedraaid heb om 6 (nog steeds grote) worsten te maken.
De foto's doen het echt niet eer..
En zo in een pan met heet water (beetje 80 graden ofzo gehouden) om te garen.
Verboden plaatje hier..
En toen de keuken opruimen, man wat een schoonmaak. een vleesmolen, een worstenstopper, rauwe kippen bewerkt dus alles moest brand schoon weer.
Zucht, dat af, en toen eens gecheckt op temp. dik 80 graden al, oeps. (deed niet af aan t eind resultaat)
Snel terug koelen in koud water, en buiten eens kijken of het gietijzer lekker weer wat warmte kon krijgen, schuiven weer open.
Uitgepakt, drooggedept en besloten 2 verschillende kruidenmixen te gebruiken.
De Louisiana Cajun rub van Not Just BBQ, en de pulled pork kruiden van ome Dennis.
Uit het plastic en WAUW. Zó mooi krijg je ze niet door een plastic folie op te rollen, wauw wauw wauw wat profi:
Dus de 6 worsten ingekruid, en op een ontbijt bordje gelegd (nogmaals, de foto vertekend wat een joekels dit zijn.)
En Grillen met die billen!
Draaien draaien draaien en toen vond ik het wel gezegend, terug naar binnen. de koelkast in.
En een nachtje geslapen (want ja, zo sterk ben ik echt).
Vanmorgen schoonvader uitgenodigd die niet meer te stoppen was na al deze bovenstaande foto's om te 'helpen met snijden'.
Eerste cuttrough;
Geweldig! wat schitterend.
En toen was het ff lopende band werk met snijden (dit is een half worstje);
Fast forward;
We hebben weer wat beleg om de komende tijd op brood te doen..
(al moest ik natuurlijk voor 'alle hulp' van schoonvader IETS af staan

Haha nee geintje, jullie weten dat ik graag zoiets doe voor de vader van het vrouwtje.
Bedankt voor het lezen van deze veeeeel te lange post.