BasBQ
Beef en Steak

Kip: Coq au Vin uit de DO

 
 
 
 
 

Ewald

Administrator
Forumleiding
Berichten
5.071
DSC_0890.JPG


- 1 kg. Kip (Kuikenbouten) of kipkluifjes
- 50 gr. Bloem (voor de saus)
- 50 gr. Roomboter (voor de saus)
- wat boter en olie om te bakken
- 1 a 2 tl. Kipkruiden
- 100 ml. Cognac
- 500 ml. Droge witte Wijn (Chablis !)
- 250 gr. Gesneden Champignons
- 1 teentje Knoflook
- 1 Laurierblad
- 1 plak (achter)ham 7 mm. dik = 1-1? ons in dobbelsteentje gesneden
- Snuifje Tijm (1tl.)
- 1 el. Vers gehakte Peterselie
- 12 sjalotten (heel of in 2-en/ 4-en, ligt aan de grootte)
- 1 tl. Sambal Oelek
- zout naar smaak


In wat roomboter/olie uitjes fruiten dan knoflook even mee laten fruiten. Sjalotjes met knoflook uit de pan, dan in wat roomboter de champignons bakken.
In een schaal de sjalotjes/knoflook en champignons doen samen met de hamblokjes, tl.Sambal, tijm en peterselie en schep even door.

Kip kruiden met 1 a 2 tl. kipkruidenen op de BBQ indirect op 200gr.C voorbakken/garen
(ik heb de kipkluifjes er een 1/2 uur op gehad met een stukje appelhout voor de rook).
Kip van de BBQ af in/op een schaal/bord leggen.
Dutch Oven op de BBQ direct om hem goed door te warmen (lees pisheet) met wat olie.
kippetjes erbij en goed doorscheppen, ze horen te gaan sissen.
Schenk nu de cognac over de kip en Flambeer ze, als de vlammen gaan doven, deksel op de DO om de vlammetjes te doven.

Kippetjes uit de DO, laat nu de boter smelten in de DO (niet bruin laten worden DO even indirect zetten) en roer er er de bloem door to een smeu?ge massa/bal
Doe nu de sjalotjes, champignons,hamblokjes mengsel in de pan en schep goed door
Giet dan de wijn in de pan (scheutje voor scheutje en laat het mengsel steeds weer aan de kook komen, anders bindt de bloem niet)
Doe Kip er weer bij.

Laat dit geheel met deksel op de DO indirect op zo'n 150-200gr.C 1-1.1/2 uur pruttelen.
af en toe voorzichtig doorroeren.
Na zo'n 45 minuten kun je gaan proeven en eventueel zout naar smaak toevoegenDoe dit niet eerder want dan is het huwelijk tussen al die lekkere smaken nog niet tot stand gekomen.
Serveren met gekookte witte rijst is mijn voorkeur, maar je kunt er natuurlijk ook gekookte of gebakken krieltjes bij eten.
DSC_0851.JPG
DSC_0853.JPG
DSC_0858.JPG
DSC_0865.JPG
DSC_0870.JPG
DSC_0875.JPG
DSC_0879.JPG
DSC_0881.JPG
DSC_0885.JPG
DSC_0887.JPG

Welcome to Heaven, zo lekker!!
 
Laatst bewerkt:
Ja die ken ik nog, lang geleden dit recept van jou al eens gemaakt met dijenfilet.
Echt heel smaakvol.
 
Bert zei:
Ja die ken ik nog, lang geleden dit recept van jou al eens gemaakt met dijenfilet.
Echt heel smaakvol.

Bert, geen tomaten en kaas  ;) :D
 
Krijg weer honger :(
 
dat ziet er prima uit, bedankt  :)
 
Hier ook al regelmatig op het menu !
Wij gebruiken alleen bijna altijd Chardonnay..... (omdat deze hier standaard in de kast ligt...)
 
Kip en wijn, I like!!
 
Joost12 zei:
Hier ook al regelmatig op het menu !
Wij gebruiken alleen bijna altijd Chardonnay..... (omdat deze hier standaard in de kast ligt...)

Wij gebruiken tegenwoordig standaard Pinot Grigio (merk: Inicon)
De Pouilly Fume was tijdens deze sessie in de reclame, vandaar. ;)
 
Ziet er heerlijk uit, het is (op een paar weken na) precies 23 jaar geleden dat Ewald voor het eerst voor mij ging koken en dit maakte  :D
Vind het nog steeds een heerlijk gerecht en we eten het nog regelmatig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan