BasBQ
Beef en Steak

keteltemp versus roostertemp,

 

splendid

Vuurmaker
Berichten
51
komend weekend wil ik graag een recept maken voor kipvleugels welke ik gevonden heb,

nu wordt er in dit recept ( mele best) gesproken over een directe en indirecte zone van 210 - 230 graden,

houdt dit in dat de thermometer in het deksel op die temperatuur moet staan? of bedoelen ze de temp op het rooster gemeten met de igrill.

hierin zit bij mij namelijk een graad of 50 verschil.

 
Dometemperatuur zegt niet zoveel, omdat het verschil tussen dome- en roostertemperatuur per bbq kan(/zal) verschillen. Zo was het verschil op mijn 47 Weber ongeveer 25 graden. Daarmee kun je dus niet de juiste temperatuur aangeven.

Dus als er in recepten gesproken wordt over de temperatuur van de bbq is dat altijd de roostertemperatuur (als de receptschrijver tenminste weet waar ie het over heeft  B-)).

 
210-230 graden zal waarschijlijk de temperatuur van de dekselthermometer zijn, deze zit dan boven het indirecte deel.
Voor perfecte kip altijd de kerntemperatuur meten (max 75gr in de kern)..
 
Kerntemperatuur meten op vleugels is soms lastig. Per vleugel kan er namelijk nogal wat gewicht verschil zitten waardoor de ene misschien gaar is en de andere niet. Ik vind het althans best wat gedoe en ga dus altijd op het zicht + tussendoor testen. Dus gooi er een paar extra op die je tussendoor even kunt controleren op gaarheid. Naar mijn ervaring werkt dat het beste / makkelijkst.

Ik ken het recept niet, maar als het high n fast is dan is het inderdaad 200+ graden op het rooster. Daar krijgt je kip z'n knapperige korstje van. Onder 180 graden wil dat iig niet echt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan