BasBQ
Beef en Steak

Kerstkalkoen, BGE Large Maiden Run

 
 
 
 
 
 

noskos

Administrator
Forumleiding
Berichten
11.858
Mijn tafel was precies op tijd klaar, eitje er vanmorgen ingezet, dus wat doe je dan, juist meteen vies maken :) Minder dan 3 uur nadat alles was gemonteerd de eerste lading houtskool in de fik gestoken :D

Wat is hij nog mooi wit, maar dat was van korte duur!
kerstkalkoen-1.jpg


En na 3 uurtjes op 175?C met wat appel en kersenhout lag mijn apple brined extra large kip er zo bij:
kerstkalkoen-2.jpg


En nog ??n van de zijkant.
kerstkalkoen-3.jpg


Dit keer heb ik de vleugels het eerste uur ingepakt, die waren vorig jaar vrij donker en dat had ik als opmerking voor dit jaar opgeschreven. Dat is dus een prima oplossing, alles was nu even mooi van kleur! Kalkoen was erg sappig en op ??n poot na zijn alle 4,2 kilo verdwenen!
 
Ziet er goed uit deze struisvogel. Je eitje ziet op de eind fotos al een stuk gekleurder uit.

De draden van de heatprobes krijgen zeker een stuk minder te verduren dan bij een wsm?
 
Ohhh, das een lekkere dikke jongen (of was het een meisje  :) )
Ziet er erg smaakvol uit Dennis.
Goeie tip voor die vleugels (die moet ik ook maar ergens opschrijven)

Mac
 
prachtige kalkoen Dennis, slimme zet om de vleugels in te pakken
 
Ziet er super uit, hoop dat de mijne er van de week op gaat lijken.
 
Je Ei Frits? Of je kalkoen?

Ziet er goed uit Dennis, en hoe smaakte het beest? En wat had je er bij? Vertel me alles!
 
die poot zal ondertussen waarschijnlijk ook al op zijn ;) heerlijk!
 
@Structor, de platesetter in het ei heeft drie poten die op de fire ring liggen, ik laat de kabels van mijn probes altijd boven ??n van deze poten lopen zodat ze niet de volle hitte voor hun kiezen krijgen. Weet niet of anderen dat ook doen, maar voor mij voelt dat als het meest logische. Als je dat soort spul makkelijk kunt beschermen, waarom dan niet doen?

@Mac, die tip heb ik vannacht nog toegevoegd aan mijn Apple Brined Turkey recept ;)

@Domi, we hadden er aardappels, boontjes, spruitjes, appelmoes, stoofpeertjes en jus bij. En stoofperen souffl?s (receptje Reitse) als dessert.
 
Ja hoor, soms klopt een recept niet of is een stuk vlees niet zoals ik had verwacht. Maar over het algemeen lukt het me aardig ;)
 
Mooi stukje vogel komt door ook soort kalkoentje voor? ;D
 
Mooi kleurtje. Ziet er heerlijk uit.
 
Mooi gelukt, leuke euh..... "ontgroening"
 
Hi Dennis, je eitje heeft zijn "maiden task" perfect doorstaan!
 
Mooi gedaan Dennis!
Ik heb op dit moment een kalkoen van 7.350 gr in de Apple brined liggen soppen.

We hebben zaterdag onze "after" kerstdiner omdat onze dochter Nienke erg ziek was met de kerst en dat is ze nog steeds...
Nienke zorgt altijd voor het "Crand kerstdesert" dus we wachten en hopen op beterschap voor zaterdag.
 
Ziet er erg lekker uit, goede 1e X.
 
Terug
Bovenaan Onderaan