Beef en Steak

Kerstdiner 3 gangen

Erik B71

Stoker
1e Kerstdag, mijn schoonvader en mijn zus met haar gezin kwamen eten. Ik had als voorgerecht een op hooi gerookte carpaccio, hoofdgerecht een surf en turf met winterse groenten en als nagerecht een Apple pecan cobbler met een bolletje ijs bedacht. In totaal voor 10 personen.
Ik ben een dag eerder begonnen met de winterse groenten. Dit was een spitskool rolletje. De buitenste bladeren werden er vanaf gehaald en 3 min. Geblancheerd in kokend water. De rest werd klein gesneden en in de roomboter gesmoord met toevoeging kerriepoeder, zout en peper. Dit werd dan weer in de hele bladeren gerold. De andere groente was pastinaak crème. Pastinaak met snuf zout in de melk koken en dan in een keukenmachine tot een crème draaien. Af laten koelen en dan de volgende dag weer opwarmen. Ook de gekruide boter gemaakt. De boter laten smelten. Gesnipperd rood pepertje, 2 knoflooktenen, 15 gram peterselie en de zest en sap van 1 limoen er bij. Dit in het pannetje laten afkoelen.
1e Kerstdag, na de cadeautjes onder de kerstboom uitgepakt en daarna begonnen 2 kilo elstar appels te schillen en in blokjes te snijden wat ff een werk is. Beetje citroensap tegen het roesten, bloem en een snufje zout er bij en lekker laten weken in calvados. Daarna de caramel gemaak en van bloem, suiker en bakpoeder en karnemelk een beslag. In kleine gietijzeren pannetjes een bodempje van de caramel, daarin de appels en daarover het beslag. Zo hoeft alleen nog maar op de Q.
Ondertussen op hooi bij 130 graden de biefstuk gerookt. 2x 8 minuten. Alles open hooi laten branden. Dan kan hij er af en dan 1,5 a 2 uur in de vriezer. De kreeftstaarten op de rug opengeknipt en het vlees het vlees er bovenop gelegd. Ook de diamanthaas in een lekkere rub gezet. De surf en turf had ik met ribeye en kreeft. Mijn vrouw en zus houden niet zo van vet en kregen dus iets magerder vlees. Mijn zwager lust echt geen kreeft en die kreeg een turf en turf.
Zo ff wat rust. Want voor 10 man ben je best een tijd bezig.
Ondertussen was er iets meer dan anderhalf uur voorbij en een uur ongeveer voordat we gingen eten. De biefstuk aangesneden en de carpaccio opgemaakt. Groene pesto, rucola, drupjes balsamico, truffel mayo en pijnboompitten. Heerlijk.
Na het voorgerecht aan de gang. Mijn bbq’s Weber onetouch en kamado Grill Bill stonden op 200 graden. Op het gietijzeren rooster 2x4 minuten de ribeye gegerild en laten rusten. Daarna de kreeften in 8 minuten tot 57 graden gegaard. Ook direct want het pantser van de staart beschermt het vlees en lekker inkwasten met de weer gesmolten botersaus.
Ook de diamanthaas direct boven het vuur. En indirect de spitskool rollen op de Weber indirect opgewarmd. Mijn vrouw was bezig met de aardappelkroketjes in de airfryer en de pastinaak crème in de magnetron. Dat was ff pezen voor 10 personen maar alles met goede timing op het bord.
Yess ook dit was weer gelukt surf en turf was goddelijk met het botersausje. Iedereen was aan het genieten.
Daarna ff wat tijd genomen omdat iedereen een klein beetje moest uitbuiken. Het toetje stond al klaar en hoefde alleen nog maar een 35-30 minuten indirect op de BBQ. Na een uurtje zaten we dus aan de apple pecan cobbler. Ik had iets te weinig caramel omdat ik voor 8 personen had aangehouden dus ik kon geen caramel over het vanille ijs schenken. Maar dat verschil proefde je niet.
Het was een geslaagd kerstdiner. Lekker gegeten en dankbaar de complimenten van de familie ontvangen
De recepten staan op:
Voorgerecht: https://www.biggreenegg.eu/nl/inspiratie/recepten/op-hooi-gerookte-carpaccio
Hoofdgerecht: https://www.sligro.nl/recepten/2020/10/surf-turf.html
Nagerecht: https://smokeygoodness.nl/2021/02/04/smoked-caramel-apple-pecan-cobbler/

IMG_0631.jpeg

IMG_0632.jpeg

IMG_0636.jpeg

IMG_0638.jpeg

IMG_0640.jpeg

IMG_0643.jpeg

IMG_0655.jpeg

IMG_0647.jpeg

IMG_0648.jpeg

IMG_0649.jpeg

IMG_0652.jpeg

Laatst bewerkt: