BasBQ
Beef en Steak

Kant en klare Heatermeters, de derde ronde!

Ivo-tje zei:
wimpie007 zei:
collega heatermeter-eigenaars,
hebben jullie ook het fenomeen dat, bij het overgaan van 0% naar een lage blower speed (als test bv. 1 of 2 %), de fan even hevig blaast vooraleer terug te vallen op een lage snelheid?
groeten,

Ja, maar dit is volgens mij ook normaal, je moet op een motortje eerst 'even meer' power zetten om hem in beweging te krijgen.
Daarna kan de snelheid omlaag om hem te laten draaien.

Klopt, dit is "by design". Anders zou de fan bij lage percentages helemaal niet draaien.
 
Gisteren de eerste test gedaan. Werkt prima, alleen nog wat knutselproblemen met de fan.

Ik heb momenteel een 80mm fan eraan hangen, volgens mij blaast die op 100% iets te hard.... 

Nu is het een beetje lastig uit te leggen hoe hard zo'n fan blaast, maar ik kan het met mijn eigen longen op volle kracht net evenaren.... is dat te hard?

Ik kreeg het idee dat de Max. fanspeed op 35% beter werkte, heeft iemand daar ervaring mee?
 
Mijn kleine 6.5CFM fannetje draait gemiddeld ergens tussen de 5 en 8%. Ik heb hem gelimiteerd op maximaal 25% anders blaast hij teveel koude lucht naar binnen. Dit is op een Primo Xl, op een WSM zou hij waarschijnlijk iets harder moeten draaien. Grotere ventilatoren zijn meer bedoeld voor offset smokers die wat minder zuinig stoken.
 
Ahaa.... ik kan niet echt vinden hoeveel cfm deze fan is, maar ik denk dat hij inderdaad gewoon op de limiter moet. Volgende run maar eens proberen...
Verder werkt het apparaat goed!

Ik kan alleen niet zo veel "user manuals"  vinden over het gebruik van dit ding in de WSM. Wat ik wel kon vinden is de site van Noskos waar hij zijn DigiQ ervaringen deelt (uit 2009).  Het lijkt mij dat ik dat als handleiding kan gebruiken.  (geen water in de pan, luchtschuiven eerst open, daarna boven en onder voor een deel dicht)  Zie ik iets over het hoofd of moet ik gewoon nog beter zoeken? :)
 
Ik kan ook zo snel geen echte gebruikers handleiding vinden, maar volgens mij haar het gros van de gebruikers zonder water aan de slag, worden de onderste schuiven meteen gesloten, de bovenste voor een gedeelte.

Dat is tenminste wat ik in de meeste YouTube filmpjes zie.
 
Op de WSM is het kwestie van onderaan alles toe te laten (en liefst ook nog alle valse lekken te vermijden), en bovenaan laat ik het half open...
Werkt op zich prima.
Ik breng hem eerst wel manueel ongeveer op temperatuur. (beter iets te warm beginnen, en alles toe zetten om temp naar beneden te krijgen dan omgekeerd heb ik al gemerkt, maar misschien zijn er anderen die 't liever omgekeerd doen...)
grtz,
 
wimpie007 zei:
Op de WSM is het kwestie van onderaan alles toe te laten
Even voor alle duidelijkheid, nu mijn Belgisch-Nederlands woordenboek op zolder ligt, met alles toe laten, wordt alles dicht laten bedoeld? En niet alle lucht toe laten?
 
is idd wat verwarrend:)
alle schuiven dicht, de toevoer zuurstof zo klein mogelijk maken zodat alleen de blower zorgt voor de zuurstof...
 
Hoeveel stroom trekken die andere ventilatoren?

In het verleden heeft Redfox ook veel problemen gehad met z'n BBQguru Pitviper, die trok ook te veel stroom en dat kon de output van de HM niet bolwerken. Als de Auber fan wel goed werkt lijkt de HM in orde.
 
12V 0.32A was ik mee aan het testen.
wat me opviel was dat ik weer stroom voelde op de probes. (met buitenkant van vingers goed te voelen)
gestabiliseerde 12V labovoeding er op... en ja hoor. all is well! de voelbare stroom is nu ook verdwenen van de probes.
blijkbaar is de HM wle wat picky ivm voeding!!?
 
Overigens blijkt het ook van belang om er zorg voor te dragen dat de pitprobe NIET lichjes tegen je vlees geduwd wordt na het sluiten van de bbq. Dan gebeuren er wonderlijke dingen. Duurt ook best een poos voor je daar achter bent als de probe bij openen van de bbq zijn originele plaats NAAST het vlees weer inneemt. Zo verkoolde ik daardoor gisteren bijna een setje ribbels.
 
Het lijkt allemaal goed te gaan, de eerste keer werd de target-temp ruim overschreden. Daarna schommelde hij heel langzaam terug naar de ingestelde waarde.

Ergens las ik ook dat je de brandende kolen het liefst aan de andere kant van de lucht-inlaat op de niet-brandende kolen zou moeten leggen. Iemand daar ervaring mee op een WSM?

 
xerogee zei:
Het lijkt allemaal goed te gaan, de eerste keer werd de target-temp ruim overschreden. Daarna schommelde hij heel langzaam terug naar de ingestelde waarde.

Ergens las ik ook dat je de brandende kolen het liefst aan de andere kant van de lucht-inlaat op de niet-brandende kolen zou moeten leggen. Iemand daar ervaring mee op een WSM?
Heb nu twee cooks met de HM achter de rug en ook bij mij werd het doel (110) flink overschreden. Twee maal ging het tot 140. De eerste keer was de cook te kort (bacon een uur of twee) om een trend te zien, tweede cook (ribs 2-2-1) ging de temperatuur na 3 uur richting de 110, waar hij het laatste uur netje is blijven hangen.

Aangezien het vasthouden van 110 graden wel lukt, echter niet in het begin, denk ik dat ik iets fout doe met de start. Teveel brandende briketten (eerste keer 20, tweede keer 10), te dicht bij de blower (nu in het midden van de brikettenstapel), te veel op een hoopje? Eventueel iets mis met de instellingen in de HM zodat hij te lang doorgaat met opwarmen en zo het doel ruimschoots overschrijdt (heb de waardes uit de handleiding erin staan voor een WSM)?

Volgende keer maar eens een flink stuk varken op de WSM, kijken of een andere opstelling (briketten verder van blower en meer verspreid) wat verbetering brengt.

 
Is er misschien iemand in de buurt van Oegstgeest die mij kan helpen met de  setup van de HM (nog van de tweede ronde)
Hij doet het helemaal naar behoren, alleen als ik zonder kabel via wifi wil verbinden lukt het niet!
 
Ik zie dat er ondertussen wel aardig wat nieuwe firmwares uit zijn. De laatste van 3 oktober.. Is het slim om die te upgraden?
 
eikie zei:
xerogee zei:
Het lijkt allemaal goed te gaan, de eerste keer werd de target-temp ruim overschreden. Daarna schommelde hij heel langzaam terug naar de ingestelde waarde.

Ergens las ik ook dat je de brandende kolen het liefst aan de andere kant van de lucht-inlaat op de niet-brandende kolen zou moeten leggen. Iemand daar ervaring mee op een WSM?
Heb nu twee cooks met de HM achter de rug en ook bij mij werd het doel (110) flink overschreden. Twee maal ging het tot 140. De eerste keer was de cook te kort (bacon een uur of twee) om een trend te zien, tweede cook (ribs 2-2-1) ging de temperatuur na 3 uur richting de 110, waar hij het laatste uur netje is blijven hangen.

Aangezien het vasthouden van 110 graden wel lukt, echter niet in het begin, denk ik dat ik iets fout doe met de start. Teveel brandende briketten (eerste keer 20, tweede keer 10), te dicht bij de blower (nu in het midden van de brikettenstapel), te veel op een hoopje? Eventueel iets mis met de instellingen in de HM zodat hij te lang doorgaat met opwarmen en zo het doel ruimschoots overschrijdt (heb de waardes uit de handleiding erin staan voor een WSM)?

Volgende keer maar eens een flink stuk varken op de WSM, kijken of een andere opstelling (briketten verder van blower en meer verspreid) wat verbetering brengt.

De eerste twee keer ging bij mij dus ook ongeveer zo. Temp ruim overschreden.
De keren daarna ging het perfect, blower aan de andere kant van de brandende briketten, 10 stuks brandend om mee te beginnen, schuiven in het begin helemaal open (blower en deksel), daarna op temperatuur en dan de bovenste op de helft. Helaas geen screenshots gemaakt, maar de lijntjes van target en actuele temperatuur liepen vrijwel gelijk in de grafiek! :)

Volgend weekend maar weer eens Pulled Pork maken! :)
 
jjbakker zei:
Ik zie dat er ondertussen wel aardig wat nieuwe firmwares uit zijn. De laatste van 3 oktober.. Is het slim om die te upgraden?

Het update van de firmware kan bij alle V4.x heatermeters zonder problemen, je raakt alleen wel de aangepaste web interface kwijt. Je moet alleen wel oppassen met het updaten van de AVRfirmware (het stukje software dat op de HM print zelf draait) de laatste versies zijn voor de HM4.2 en die werken niet helemaal lekker op de HM4.0 en 4.1.
 
Misschien een rare vraag, maar als het ding het nou perfect doet bij mij, wat zou dan een reden zijn om 'm te updaten? Is er nieuwe functionaliteit bv?
 
Terug
Bovenaan Onderaan